nieuws

Jodenkoek bezig aan revival

Nieuws

AVENHORN – De jodenkoek, al 125 jaar ambachtelijk zonder smaaklawaai, zit in de lift. Zeker sinds producent Davelaar zes jaar geleden is overgenomen door Bakkerij Pater in Avenhorn. ‘Een mooi product, dat bezig is aan een revival’, zegt directeur Johan Pater (foto).

Jodenkoek bezig aan revival

AVENHORN – De jodenkoek, al 125 jaar ambachtelijk zonder smaaklawaai, zit in de lift. Zeker sinds producent Davelaar zes jaar geleden is overgenomen door Bakkerij Pater in Avenhorn. ‘Een mooi product, dat bezig is aan een revival’, zegt directeur Johan Pater (foto).

Een simpele ingreep kort na de overname heeft nieuw succes ingeleid. ‘We hebben het statiegeld van de blikken gehaald. Dat was voor supermarkten een blokkade om onze producten te verkopen,’ laat Pater in BN De Stem weten. De verpakking veranderen, bleek geen optie. ‘Dat blik hoort bij de uitstraling, en de houdbaarheid speelt een belangrijke rol. We hebben proeven gedaan, maar in plastic of karton wordt de smaak minder.’ In zijn kantoor gaan historie en heden hand in hand. Een oeroude brandkast bij modern meubilair. Witte bakkersjassen naast moderne kunst en historische koekblikken. ‘Wat er zo goed is aan de jodenkoek? Die mooie ambachtelijke uitstraling, waar in al die jaren nooit mee is geknoeid.’

Smaaklawaai

De geur van ambachtelijkheid en historie is dus de kracht van de typisch Nederlandse lekkernij, waarvan de ingrediënten al 125 jaar dezelfde zijn. ‘Boter, suiker, bloem. Geen smaakstoffen. Eigenlijk heel simpel. In sommige koekjes zit heel veel ‘smaaklawaai’. Dit is gewoon goed, het heeft geen ondersteuning nodig.’ Potentie heeft de jodenkoek voldoende, denkt Pater. Hij is leider van een bakkerij-imperium dat door zijn grootvader, die nog met de hondenkar langs de deuren ging, is opgezet. In zes jaar tijd is de omzet vertwintigvoudigd. Er worden in de koekfabriek in Oosterblokker jaarlijks 35 miljoen jodenkoeken (bijna 2 miljoen blikken) gebakken. Dat zijn er zo veel, dat nu een nieuwe productielijn met grotere capaciteit wordt opgezet.

De omzetgroei heeft echter niet tot een andere koek geleid. Hoewel er veel machinaal gaat, is de manier van bakken nog dezelfde. ‘We steken. De koek wordt met een soort vorm uit het deeg gestoken en niet gewalst. Daarom heeft de jodenkoek zo’n open structuur, is-ie lekker bros.’ Op de Nederlandse markt is nog wel groeiruimte, denkt Pater. ‘We kunnen de afzet hier nog verdubbelen. Daarna zullen we naar het buitenland moeten. Momenteel is de jodenkoek daar niet te krijgen. In sommige typisch Hollandse winkeltjes in Amerika en Canada wel, maar dan houdt het ook op.’ Of de naam dan ook moet worden gevoerd, betwijfelt Pater. ‘Ik denk dat dát in Duitsland misschien niet zo’n goed idee is.’ In Nederland staat de naam niet ter discussie. In tegenstelling tot de negerzoen. ‘Dat met die negerzoen was een reclamestunt. Ik geloof daar niet zo in. En met de naam jodenkoek is ook niks mis. Ik zie niet in wat daar beledigend aan is.’

Davelaar heeft vorig jaar ook een tweede product op de markt gebracht: stroopkoeken. ‘Twee jodenkoeken met stroop er tussen. Een knipoog naar de stroopwafel, maar toch iets anders. Een product dat bij Davelaar past. Stroop is ook een oer-Hollands product. De stroopwafel is het beste Nederlandse exportproduct in koek. Dat ook ja.’
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels