nieuws

Insectenbroodjes worden mediahype

Nieuws

Frank Hazenberg bakt broodjes met sprinkhanen, meelwormen en Spaanse vlieg. De weerstand daartegen doet hij af met angsthazerij. ‘Het succes begint bij je zelf door er in te geloven en dat uit te stralen. Anders wordt het nooit wat.

Insectenbroodjes worden mediahype

Frank Hazenberg bakt broodjes met sprinkhanen, meelwormen en Spaanse vlieg. De weerstand daartegen doet hij af met angsthazerij. ‘Het succes begint bij je zelf door er in te geloven en dat uit te stralen. Anders wordt het nooit wat.’

Op de Bakkerij Dagen kwam Frank Hazenberg uit Vlaardingen de Wageningse oud-klasgenoot Kees Melis tegen. Melis maakte daar sprinkhanenbonbons. Hazenberg heeft dat idee opgepakt. ‘Ik wilde iets opvallends met het 40-jarig bestaan van Bakkerij Hazenberg. Het heeft me overigens verbaasd dat geen enkele bakker wat met het idee heeft gedaan.’
Kan het wel? Insecten in broodjes? ‘De weerstand daartegen zit tussen de oren’, zegt Hazenberg. Ook Gertruud (zijn vrouw) en vader Frans Hazenberg moesten er in het begin niet veel van hebben. Maar Frank Hazenberg zette door, experimenteerde, liet de winkeldames proeven, vroeg reacties en zo ontstond een definitieve versie.

Regie
De broodjes moesten geïntroduceerd worden. Frank Hazenberg, met zijn pr-gevoelige vader als voorbeeld, nodigde eind mei via de mail journalisten uit voor een persconferentie. ‘Tien minuten na het mailtje belde het AD. Ze wilden meteen publiceren. De vraag was alleen: met of zonder foto. Dan moet je snel handelen. Tegenhouden kun je het niet, ze nemen de regie over. Maar je hebt op dat moment de kans. En die liet ik niet schieten.’
‘Wat ik niet voorzien had was de mediahype die de broodjes werden in lokale en landelijke kranten, op radiozenders en tv-stations. Van RTL-nieuws, het jeugdjournaal tot TV Utrecht. Opvallend is dat de publiciteit wekenlang aanhoudt.’
Bij de drie winkels van Hazenberg zijn vijfhonderd insectenbroodjes uitgedeeld, omlijst met muziek van Gersch (in die band zit Frank Hazenberg achter de drums). ‘Het succes valt of staat met een goede introductie en het verhaal wat je vertelt.’ Trotse vader Frans Hazenberg: ‘Ik vind het geweldig wat Frank doet. Hij heeft zelf de producten ontwikkeld en de pr erom heen verzorgd. Ik heb me helemaal afzijdig gehouden.’

Onverwachte reacties
Insecten in brood. Het kan mensen op negatieve associaties brengen. ‘Dat is waar’, zegt Frank Hazenberg. ‘Maar het overgrote deel van de reacties zijn positief. Ik heb in de eerste drie weken twaalfhonderd insectenbroodjes verkocht. Zoveel amandelbroodjes verkoop ik in drie weken niet.’ In de drie winkels komen opvallend veel nieuwe klanten. ‘De winkelomzetten plussen behoorlijk’, constateert Hazenberg. De stunt werkt door in de verkoop van het gehele assortiment.
Het levert ook onverwachte reacties op. Een groep Amsterdamse studenten gaat een alternatieve lunch verzorgen en nemen 150 broodjes af. Een restaurant uit Den Bosch met een exotische kaart is geïnteresseerd. ‘Je voelt dat er iets mee gebeurt’, aldus Hazenberg. ‘Zo’n activiteit is goed voor je bedrijf. Je laat zien dat je wat doet, actief bent. Dat wordt gewaardeerd.’
Per verkocht broodje gaat € 0,10 naar het drinkwaterproject Watsan in Ethiopië, waarvoor de Rotary club Vlaardingen zich inzet. ‘Als dat bedrag wordt aangeboden brengt dat opnieuw publiciteit.’ Ook de Vlaardingse burgemeester werd een insectenbroodje aangeboden. Hij bestelde het broodje direct voor de complete gemeenteraad. ‘Zo werkt dat.’

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels