nieuws

Bakery Nexus doet inspiratie op in Amsterdam

Nieuws

Geïnspireerd worden door innovatieve winkelconcepten die verder gaan dan de bakkerijbranche. Dat was het doel van de zeventien aanwezige leden van Bakery Nexus tijdens de rondgang langs diverse winkels in Amsterdam. Bakery Nexus is ongeremd door historie en neemt geen blad voor de mond. Dat bleek ook tijdens deze inspirerende rondgang.

Bakery Nexus doet inspiratie op in Amsterdam

Geïnspireerd worden door innovatieve winkelconcepten die verder gaan dan de bakkerijbranche. Dat was het doel van de zeventien aanwezige leden van Bakery Nexus tijdens de rondgang langs diverse winkels in Amsterdam. Bakery Nexus is ongeremd door historie en neemt geen blad voor de mond. Dat bleek ook tijdens deze inspirerende rondgang.

Snoepjeswinkel Papabubble
Na een gezamenlijke lunch met desembrood in de kelder van BROOD aan de Zeedijk in hartje Amsterdam start de officiële rondgang bij snoepjeswinkel Papabubble. Papabubble op de Haarlemmerdijk is geen gewone snoepjeswinkel, zo luidt het oordeel van de leden van Bakery Nexus enkele minuten na binnenkomst. Naast de winkel waar snoep voorverpakt wordt verkocht, zorgt de verse bereiding in de winkel voor veel spektakel en sfeer. Op een 95 graden warme plaat wordt het ‘snoepdeeg’ voor de ogen van de klant gekneed en bereid. Eigenaresse Mariek van den Brink: ‘We hebben het oude ambacht weer opgehipt waardoor snoep weer een cadeauartikel is geworden.’ Naast Amsterdam zit Papabubble in Barcelona, Tokyo en binnenkort in New York. Johan van Maanen, eigenaar van Meesterbakker van Maanen in Rijnsburg is direct dolenthousiast over het concept. ‘Heel bijzonder en knap hoe zij een uitgestorven ambacht weer springlevend en hip maken. De eenvoud ten top.’ Hiljo Hillebrand, werkzaam bij Sonneveld noemt de formule ‘uniek. De manier hoe zij een oud ambacht in een hip jasje gieten biedt kansen voor de bakkerij.’

IJssalon Jordino
Minder enthousiast zijn de leden over de presentatie die ze enkele meters verderop bekijken bij ijssalon en bonbonspecialist Jordino. De winkel wordt door Bakery Nexus als ‘echt Amsterdams’ bestempeld. Hoewel iedereen de handgemaakte producten complimenteren en als onderscheidend typeren, vinden ze de inrichting van de zaak ‘rommelig’ en ‘niet eigentijds’. Ook is volgens hen de ijstoonbank te dominant aanwezig.

The Coffee Company
Een totaal andere zaak is The Coffee Company aan de Haarlemmerdijk 62. De filosofie achter deze onderneming is ‘Grootstedelijk koffie drinken’, aldus eigenaar Dick de Kock die de zaak enkele jaren terug startte. Inmiddels zijn er 26 zaken verspreid door heel Nederland, waarvan zestien in Amsterdam. Vickey Littlejohn, werkzaam bij het NBC is vooral gecharmeerd van de kleurstelling die is gekozen. De prijzen aan de wand achter de toonbank worden in diverse felle kleuren gepresenteerd. ‘Dat geeft de zaak een eigentijdse, eigenzinnige en frisse uitstraling.’ Marlies de Zeeuw, pas afgestudeerd aan de Vakschool Wageningen roemt de ontspannen sfeer, snelle bediening en de ruime opzet. ‘Je kunt met twee mensen gezellig een kopje koffie drinken, maar ook met een groep aan de lange tafel in het midden.’ Johan van Maanen is vooral positief over de koffie.

Patisserie Unlimited Delicious
Enkele deuren verderop stappen de leden binnen bij Unlimited Delicious van Kees Raet. Deze bonbon- en patisseriewinkel bestaat sinds 1990. Kleine porties is een belangrijk uitgangspunt van het concept. Volgens Macha van Mourik van Bake Five is dat een prima filosofie. ‘Ze houden de producten klein en dat past uitstekend bij deze tijd. Wat ook prima is dat ze proberen te onderscheiden door bijzondere vullingen als basilicum en gorgonzola kaas.’ Janet Borgesius van Bakkerij Borgesius heeft de presentatie als kritiekpunt. ‘Dat zou beter kunnen. Nu is er teveel meubel en te weinig product. De verpakking daarentegen is prima.’ Klanten kunnen zelf een bovenkant uitkiezen. Proeven doen de mannen en vrouwen van Bakery Nexus ook. Hoewel velen ze als ‘heerlijk’ bestempelen, is patissier en bonbonspecialist Jan Willem Jansen (vanaf 1 augustus werkzaam bij Winters in Valkenswaard) kritischer. Hij mist beleving in de bonbons. ‘Een bonbon moet emotie oproepen. Als een bepaalde stof is gebruikt in de bonbon wil ik die ook kunnen proeven en dat proef ik niet.’

Het Vlaamsch Broodhuys
‘Waarom loopt dit concept zo goed?’, vraagt Ivo van Dijkhuizen, marketingadviseur bij Meneba zich hardop af als de groep aanbeland is bij Het Vlaamsch Broodhuys in de Haarlemmerstraat. Macha van Mourik: ‘Omdat de hele winkel brood ademt. Het product is hier de kracht.’ ‘De winkel heeft een professionele uitstraling en dat begint al bij het logo’, vult Van Dijkhuizen aan. ‘De presentatie in de communicatie is heel goed’, stelt Martijn Meijer, marketeer bij Amarant Groep. ‘Mensen willen hier gezien worden, bovendien is het puur natuur.’ Het Vlaamsch Broodhuys is elf jaar geleden opgericht door Dimitri Roels. Zijn filosofie in het kort is: brood bakken met liefde voor het vak, eerlijke grondstoffen, puur natuurlijk zonder compromissen. Deze boodschap wordt op subtiele wijze gemeld op tekstborden achter in de zaak waar een zitgedeelte is gecreëerd onder de noemer Dimitri’s boterhammen. Jan Willem Jansen is verbaasd over het feit dat het brood niet perfect is gebakken. ‘Er zit een kammetje links en rechts, maar dat kan hier.’ Het enige minpunt is het keukengedeelte in het midden van de zaak, aldus Van Mourik. Op witte schappen staan flesjes cola en sinas. ‘Ik vind het rommelig en de uitstraling past niet bij de rest van de winkel.’

Delicatessenwinkel Hollandaluz
Zo eenduidig de groep is over Het Vlaamsch Broodhuys, zo divers zijn de meningen over de Spaanse delicatessenwinkel Hollandaluz. De winkel is ingericht met traditionele tegeltjes en lampen en er hangen grote hammen. Ook het grote wijnrek valt direct op. Achterin de winkel is een speciale ruimte ingericht met alleen maar keramiek. Kees de Jong, eigenaar van Bakkerij De Jong in Rhenen vindt het te veel. ‘Je krijgt als klant te veel indrukken.’ Babs Bruil van het NBC: ‘Het is te onrustig. Bovendien valt de winkel niet op vanaf de buitenkant.’ ‘Maar het straalt wel passie uit. Je waant je in Spanje’, geeft Martijn Meijer als tegenargument aan. Ivo van Dijkhuizen: ‘Een goed leerpunt is de aanvulling van non food producten op je assortiment. Daarnaast vind ik die grote hammen in de winkel goed gekozen. Kun je als bakker ook doen door grote broden op te hangen. Het kost je 10 euro per dag, maar het geeft wel sfeer. Communicatie daar gaat het om en daar kunnen we in de branche nog wel een slag maken.’

Cosmeticazaak Lush
Lush, een van de laatste winkels tijdens de rondgang, zorgt bij de groep voor de meeste waardering als concept. Lush in de Kalverstraat is een cosmeticazaak die enkel producten verkoopt die zijn gemaakt op natuurlijke basis met verse ingrediënten en met zo min mogelijk synthetische middelen. ‘Vers’ en ‘biologisch’ is meer dan marketing, aldus het bedrijf. ‘We gebruiken zo min mogelijk verpakkingen, met uitzondering van cadeauartikelen. De verpakkingen die we gebruiken zijn van gerecycled materiaal en daar betaalt de klant extra voor’, legt een van de verkoopsters uit. Om de producten te beschermen wordt popcorn gebruikt. Hiljo Hillebrand: ‘Wat ze pretenderen te zijn is heel goed doorgevoerd.’ Van Dijkhuizen is het daar mee eens. ‘Het verhaal klopt en daardoor trap je er in. Een ander pluspunt is dat het verhaal gemakkelijk te begrijpen is.’ Martijn Meijer roemt vooral de presentatie: ‘Het is net een snoepjeswinkel.’ Janet Borgesius: ‘Eerlijk, gezond, gemak, genieten, geluk. Het concept heeft dit allemaal in zich. Je kunt niet vertrekken zonder iets te kopen.’ En dat gebeurt dan ook niet. De leden van Bakery Nexus slaan massaal zeep, badschuim en gezichtsmaskers in. Meijer: ‘Dit geloof je toch niet. Ik loop hier voor 20 euro zeep op straat. Waarom? Omdat ik geloof in het concept en het product.’

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels