nieuws

Bakkers deinen mee op Oranjegekte

Nieuws

PUTTEN/MEPPEL/DONGEN – Lokale bakkers haken in op de Oranje-koorts. Ook in Putten bij bakkerij Looijengoed, waar het personeel (foto) zelfs ‘in hogere sferen’ is.

Bakkers deinen mee op Oranjegekte

PUTTEN/MEPPEL/DONGEN – Lokale bakkers haken in op de Oranje-koorts. Ook in Putten bij bakkerij Looijengoed, waar het personeel (foto) zelfs in hogere sferen is.

‘We doen er volop aan mee,’ laat medewerkster Sebine Kiezebrink de redactie van Bakkerswereld weten. ‘Ons personeel is verkleed en de bezoekers reageren daar enthousiast op. Het is goed voor de klantenbinding.’ Met producten als oranje gebak, EK gevulde koeken (koeken in vorm van t-shirt met rugnummer), ek-knabbels en oranje tompouces scoort de Puttense bakker, die de hele winkel heeft versierd, heel behoorlijk. 

Oranje fruitcake

Bij Bakkerij Muis in Emmen is banketbakker Jan Brandsma ‘voetbalgek‘. Rendi Muis: ‘Dat merken we. Hij vindt het prachtig om leuke dingen te maken.‘ Zo ligt de oranje fruitcake in de vitrine en uiteraard oranjekoek, -gebak en -schnitt. Kinderen krijgen kaartjes, waarmee ze zich kunnen schminken. Ook bij Bakkerij Strampel – voorheen Steenbergen – in dezelfde plaats is veel oranje te zien. Er zijn chocolaatjes in de vorm van voetballers, oranje bonbon dozen, oranje moorkoppen, sinaasappelbollen en natuurlijk oranjekoek- en schnitt.

Ook steeds meer klanten van supermarkten stoppen aan het Nederlands elftal gelieerde producten in hun winkelmandje. Vorige week rekenden ruim 1 op de 10 Nederlanders een Oranjeproduct af bij de kassa. In de week ervoor had nog maar 6,5 procent van de klanten interesse voor een dergelijk product. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. Vorige week zetten supermarkten 593 miljoen euro om, 8,4 procent meer dan in dezelfde week een jaar geleden. Volgens berekeningen van het GfK hebben supermarkten daarmee 5 miljoen euro meer omgezet als gevolg van het voetbaltoernooi. Producten die aan het Nederlands elftal zijn gelieerd, worden in de afgelopen week (week 23) in verhouding vaker gekocht in het Zuiden van het land. In de drie grote steden moet de Oranjekoorts nog ontbranden. De meest verkochte Oranjeproducten in de afgelopen week zijn achtereenvolgens Page 24-rol EK verpakking, Buys EK Zoenen, Bavaria EK Toto, Pringles Hot Holland Hot en Campina Oranjevla.

 

Reageer op dit artikel