nieuws

Nederlandse bakker ontwikkelt zich stabiel

Nieuws

HILVERSUM – Tijdens het Nationaal Bakkerij Gala in Hilversum maakten Stichting Bakkerij Imago en GFK Panels services Benelux bv dinsdagavond 8 april bekend dat de Nederlandse bakker zich ‘stabiel ontwikkelt’. Er is een lichte daling van het aantal klanten, maar door de hogere consumentenprijs is toch sprake van een stabiele omzetontwikkeling.

Nederlandse bakker ontwikkelt zich stabiel

HILVERSUM – Tijdens het Nationaal Bakkerij Gala in Hilversum maakten Stichting Bakkerij Imago en GFK Panels services Benelux bv dinsdagavond 8 april bekend dat de Nederlandse bakker zich ‘stabiel ontwikkelt’. Er is een lichte daling van het aantal klanten, maar door de hogere consumentenprijs is toch sprake van een stabiele omzetontwikkeling. 

Binnen dagvers brood is een lichte verschuiving te zien van groot brood naar klein brood. Hiermee wordt ingespeeld op de trend gemak en genieten. Halfjes brood (400 gram) worden populairder binnen dagvers groot brood en groeien naar een aandeel van 25%. Minder huishoudens hebben het afgelopen jaar zgn. plat brood (Focaccia, Naan brood) gekocht. Lang brood ontwikkelt zich stabiel, zowel op basis van bestedingen als volume. De stijging van dagvers klein brood is vooral waarneembaar bij de supermarkten. De pistoletjes, ciabattina’s en hartig brood zorgen voor deze stijging.

Ondanks dat gezondheid een belangrijk thema was het afgelopen jaar, zien de onderzoekers een stijging van de bestedingen van gebak. Consumenten kopen iets vaker gebak, maar ze betalen ook meer door de stijgende grondstofprijs en de verschuiving naar duurder gebak zoals petit fours.

Banket laat eenzelfde ontwikkeling zien als gebak, hier zijn de donuts en de eierkoeken verantwoordelijk voor (eierkoeken +76% en donuts +51%) op basis van bestedingen. Meer huishoudens hebben eierkoeken en donuts gekocht en daarnaast ook vaker. Het bewust omgaan met voeding , aangewakkerd door Voedingscentrum, Sonja Bakker en andere voedingsdeskundigen en daarnaast het gemaksconcept van donuts en eierkoeken spelen een rol in het succes van deze producten.
 

Reageer op dit artikel