nieuws

Oudere verkiest speciaalzaak boven supermarkt

Nieuws

DONGEN – Speciaalzaken zijn relatief gezien het meest populair bij ouderen. Gezinnen en jongeren doen een aanmerkelijk groter deel van hun boodschappen bij de supermarkt.

Oudere verkiest speciaalzaak boven supermarkt

Dat blijkt uit onderzoek van GfK Panelservices. Speciaalzaken zijn in toenemende mate afhankelijk van de bestedingen door ouderen. Supermarkten behalen 45,2 procent van hun omzet onder gezinnen, 14,2 procent onder jongeren en 40,6 procent onder ouderen. ‘Het omzetaandeel bij de ouderen, door de keuze voor de speciaalzaak, blijft achter’, aldus het GfK.
 
Speciaalzaken
Steeds minder huishoudens kopen rechtstreeks bij een boer, kweker of teler. In 2007 heeft een op de drie huishoudens daar producten gekocht. In 2003 lag dit aandeel nog op een vijfde. In tegenstelling tot de speciaalzaken en agrarische voedingverkopers zijn drogisten en warenhuizen wel populairder. Beide zien hun klantenkring groeien. Dit wordt vooral veroorzaakt door de bestedingen van (jonge) alleenstaanden.
Bron: distrifood

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels