nieuws

Eisen aan fusie Friesland Foods en Campina

Nieuws

MEPPEL / ZALTBOMMEL – Friesland Foods en Campina moeten diverse Nederlandse bedrijfsonderdelen verkopen om te mogen fuseren. De Europese Commissie eist dat Friesland Foods Fresh, Campina Holland Cheese en de merken Yogho Yogho en Choco Choco worden afgestoten.

Eisen aan fusie Friesland Foods en Campina

MEPPEL / ZALTBOMMEL – Friesland Foods en Campina moeten diverse Nederlandse bedrijfsonderdelen verkopen om te mogen fuseren. De Europese Commissie eist dat Friesland Foods Fresh, Campina Holland Cheese en de merken Yogho Yogho en Choco Choco worden afgestoten.

Dat hebben de twee zuivelgiganten woensdagochtend bekendgemaakt. Woensdagmiddag nemen de algemene vergadering van Friesland Foods en de ledenraad van Campina het finale besluit over de fusie, meldt Distrifood. ‘De directies en besturen van Friesland Foods en Campina zijn verheugd dat de Europese Commissie de fusie tussen de beide zuivelondernemingen en zuivelcoöperaties heeft goedgekeurd. Wel betreuren de directies en besturen van beide zuivelondernemingen dat enkele bedrijfsonderdelen afgestoten moeten worden’, aldus beide bedrijven in een gezamenlijke verklaring. 
 
Merken en fabrieken in de verkoop
Om aan de bezwaren van de Commissie tegemoet te komen zullen de activiteiten van Friesland Foods Fresh (dagverse zuivel) in Nijkerk, de kaasfabriek van Campina Holland Cheese (natuurgerijpte kaas) in Bleskensgraaf en de merken Yogho Yogho en Choco Choco (langhoudbare zuivelproducten) in Nederland en België moeten worden afgestoten. De genoemde onderdelen zijn samen goed voor een omzet van circa 367 miljoen euro. Dit is circa 4 procent van de totale omzet van 9,1 miljard euro van de nieuwe onderneming (op basis van cijfers 2007).
 
Boeren afstoten
Om in Nederland de beschikbaarheid van Nederlandse boerderijmelk voor derden te garanderen moet Friesland Campina jaarlijks maximaal 1,2 miljard kilo Nederlandse boerderijmelk beschikbaar stellen voor verkoop aan nieuwe of bestaande producenten van dagverse zuivel of natuurgerijpte kaas in Nederland. Dat betekent dat een groot aantal melkveehouders een nieuwe zuivelafnemer moeten zoeken. 
 
Krachtenbundeling
Cees ’t Hart, de beoogde CEO van de nieuwe onderneming, is verheugd dat de Europese Commissie heeft ingestemd met de fusie. Als de leden van beide organisaties instemmen met het fusieplan, is de fusie per 30 december 2008 definitief. ‘De voorbereidingen van de fusie hebben meer dan een jaar geduurd. Gedurende die periode zijn we er nog meer van overtuigd geraakt dat de fusie op het juiste moment komt. Nu kunnen we echt samen gaan ondernemen. We verwachten sterker te kunnen groeien in merken en nieuwe concepten. Dat geldt niet alleen voor consumentenproducten, maar ook voor zuivelingrediënten.’
 
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels