nieuws

Pepermunt in gevuld broodje wint Beko Innovatie Award

Nieuws

LELYSTAD – Pieter van Assouw, samen met Henk Jan Liebrand eigenaar van Bakker Den Heuvel uit Oirschot, heeft de Beko Award innovatieprijs gewonnen.

Pepermunt in gevuld broodje wint Beko Innovatie Award

LELYSTAD – Pieter van Assouw, samen met Henk Jan Liebrand eigenaar van Bakker Den Heuvel uit Oirschot, heeft de Beko Award innovatieprijs gewonnen.

Van Assouw maakte een chocoladestol en -tulband, eigenlijk kan het broodje in elke vorm, met een verrassende combinatie. Hij heeft het vruchtenbroodje gemaakt met cacaopoeder door het deeg gedraaid en een vulling met rozijnen, hazelnoten, amandelspijs en kleine suikerchips. Voor de kleur had hij daaraan pistachenoten toegevoegd, wat bakvaste chocolade en verpulverde pepermunt, die zelfs na het bakken nog iets zichtbaar waren. Het product heeft de naam Pieterke meegekregen. ‘Ik zit altijd boordevol ideeën’, zegt Van Assouw. ‘En elke smaakcombinatie is mij nooit te gek om uit te proberen. Kijk maar eens naar de Chinees. Daar combineren ze zout en zuur ook met elkaar. Het is het durven maken.’

Van Assouw probeert altijd wat uit. Een kwarkbol met speculaas er doorheen, brood met rode wijn in plaats van water, alles moet kunnen vindt hij. ‘Ik kan ook urenlang met een proefbakker praten over ideeën.’ Het is helemaal zijn stiel. Jan van Rossum, de algemeen directeur Beko Benelux was zeer aangenaam verrast met het hoge aantal inzendingen voor de innovatieprijs. Zo’n 50 producten zijn ingezonden en gekeurd door een vakjury. Van Rossum zei dat Beko innovatie zeer belangrijk vindt. Met innovatieve producten creëert de bakker het onderscheiden vermogen ten opzichte van de retail. En dat is zeer belangrijk.’

De tweede prijs werd gedeeld door Bakkerij Goossen uit Kloosterzande met ‘herkenbaar Gezond’ en Bakkerij Klaes Hoekstra uit Bedum met ‘gebakspies’. De producten moesten aan een aantal voorwaarden voldoen: het thema ‘gezond en bewust genieten’ moest eruit komen, de minimale brutowinst moet 70 procent zijn, dus een rationeel te produceren, een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben en geschikt zijn voor een landelijke actie van de Beko.

Het innovatieproduct ‘gezond en bewust genieten’, maakte onderdeel uit van de Beko najaarsmarkten 2008. Die werden, aldus Helma Elemans pr en communicatiemanager bij Beko Benelux allemaal goed bezocht. De laatste bijeenkomst vond maandag 27 oktober plaats in Aviodrome te Lelystad.

Op de foto: Jan van Rossum reikt de Beko Innovatie Award aan Pieter van Assouw van bakkerij Den Heuvel uit.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels