nieuws

Trends op vakbeurs Horecava in Amsterdam

Nieuws

Meer luxe brood naar horecaMeer luxe, meer aandacht voor gezondere producten (ook uit de snackwereld), meer aandacht voor desserts; dat zijn de trends die de Horecava liet zien. En vooral ook, mede ingegeven door de kostenontwikkeling, een vereenvoudiging van de menukaart: het moet vooral goed en lekker zijn in een sfeervolle ambiance.

Trends op vakbeurs Horecava in Amsterdam

Meer luxe brood naar horeca

Meer luxe, meer aandacht voor gezondere producten (ook uit de snackwereld), meer aandacht voor desserts; dat zijn de trends die de Horecava liet zien. En vooral ook, mede ingegeven door de kostenontwikkeling, een vereenvoudiging van de menukaart: het moet vooral goed en lekker zijn in een sfeervolle ambiance.

 

Er is een groeiende belangstelling vanuit de horeca voor luxe brood. Het bijgerecht is niet langer een ondergeschoven kindje, aldus een onderzoek van het vakblad Misset Horeca. De broodaanbieders hebben daar lering uit getrokken, blijkt op de Horecava, die vorige week in Amsterdam werd gehouden. Alleen witbrood serveren kan (al lang) niet meer. Er wordt een scala aan brood aangeboden, ook met ingrediënten als olijven, noten en zelfs oude kaas. Toprestaurateurs zetten daarvoor de trend samen met de broodpioniers voor dit segment als Carl Siegert uit Harmelen en het Vlaamsche Broodhuys uit Schiedam. Zij hebben vooral het product opgewaardeerd. Maar op de Horecava zag je ook tal van industriële aanbieders met een heel mooi assortiment aan brood. Tevens in de hoek gezond. Twee voorbeelden: Vandemoortele introduceerde Croissant FIT met Omega 3 en Délifrance toonde DéliVital, een bake-offassortiment met natuurlijke toevoegingen als vitamines, mineralen, Omega 3 en vezels.

 

Horeca

De horeca verwacht dat de buitenshuisconsumptie nog sterk zal toenemen. Broodproducten spelen daar ook op in. In dat broodassortiment zal ook de herkenning van de populaire keukens terug te vinden zijn. De Italiaanse keuken bijvoorbeeld, die sterk appelleert aan zaken die de consument nu belangrijk vindt: puur, smakelijk, super vers en oorspronkelijk. Opmerkelijk genoeg daalt de pizza in populariteit, maar groeit de verkoop van olijfolie, pasta en verse kruiden.

Tweede in de rij van populaire keukens is de Aziatische. Het zijn lichte, gezonde gerechten die hier veelal wordt aangeboden. De derde is de Spaanse keuken, die net als de Braziliaanse keuken sterk in opkomst is.

 

Vereenvoudiging

Kaviaar, kreeft, tarbot en truffel zijn de producten die het niet meer goed doen op de horecakaart. Vooral ook omdat het té dure producten zijn. En er is een upgrading van de brasserieën en eetcafés, waar uit de keukens ook lekkere dingen komen. Topkoks begrijpen dat hun vakbekwaamheid juist beter tot uitdrukking komt wanneer ze iets lekkers maken van eenvoudige producten. En wanneer ze daarvoor een fatsoenlijke prijs rekenen. Jonnie Boer van De Librije uit Zwolle zegt: ‘De slimme kok kookt Nederlands en simpel, maar wel met knallende smaken. En verwen de gasten met een warme-deken-gevoel: een goede sfeer, gezellige ambiance, gastvrij onthaal en vriendelijke bediening.’

 

Gezonde snack

Letten op wat je eet, gezondere voeding, het zijn grote maatschappelijke thema’s. De balansdag is al een ingeburgerd begrip. De snackwereld antwoordt daarop met de verwendag. Johan Ekers van Buitenhuis Snacks: ‘De consument kiest ook voor lekker, zelfs al is hij zich bewust van een beetje zondigen. Maar hij maakt wel een zo’n verantwoord mogelijke keuze. Het hoeft geen lightsnack te zijn, wel een kwalitatief goede, lekkere en in verantwoord vet afgebakken snack.’ Gradus Groothengel, eveneens van Buitenhuis Snacks, zegt daarover: ‘Geef de consument een goed gevoel bij wat hij koopt en eet. De consument krijgt het idee dat hij verantwoord eet als hij ook echt ziet wat hij eet. Als je een snack maakt met broccoli, moet je ook kunnen zien dat er broccoli in zit.’

 

5 horecatrends

1. Bescheiden keuze in goede gerechten.

2. Specialisatie, maar dat kan klassiek of hypermodern zijn.

3. Herkenbaar zijn wat voor type restaurantkeuken je hebt.

4. Gezelligheid, ongedwongenheid.

5. Verfijnde gerechten die dichter bij de natuur staan.

 

Wat kan de bakker hiervan leren?

• Een breed assortiment hoeft niet, wel een goed, vers en lekker assortiment brood en banket.

• Herkenbaar zijn waarin je als (banket)bakker sterk bent.

• Geef klanten in de winkel dat warme-deken-gevoel: sfeer, gezellige ambiance.

• Maak gebruik van puur natuurlijke en als het kan lokale producten.

• Laat klanten gasten worden.

 

Tekst: Harrie Leijten

Foto: Koos Groenewold

Reageer op dit artikel