nieuws

Stokbrood mag zaterdag om twee uur niet op zijn

Nieuws

Maar liefst 349 ondernemers reageerden op de stelling ‘Mijn stokbrood mag op zaterdag om 14.00 uur best uitverkocht zijn’. Gelukkig is het merendeel het niet eens met deze stelling. Maar toch vindt ruim 20 procent dit acceptabel… Omgerekend zijn dit zeventig bakkers.

Stokbrood mag zaterdag om twee uur niet op zijn

Maar liefst 349 ondernemers reageerden op de stelling ‘Mijn stokbrood mag op zaterdag om 14.00 uur best uitverkocht zijn’. Gelukkig is het merendeel het niet eens met deze stelling. Maar toch vindt ruim 20 procent dit acceptabel… Omgerekend zijn dit zeventig bakkers.
 

Op de redactie klinken eerlijk gezegd wat afkeurende geluiden. Zeventig bakkers die het acceptabel vinden dat je op zaterdagmiddag om 14.00 uur geen stokbrood meer hebt… Eigenlijk hoopten we dat iedereen deze stelling onmiddellijk zou verwerpen en zou beantwoorden met ‘niet mee eens’. Tja, als je in één van die winkels komt, om laten we zeggen half drie, en je wilt vier stokbroden kopen… Voor een barbecue ‘s avonds, of voor de verjaardagsvisite. Of gewoon omdat je het lekker vindt, dan heb je dus gewoon pech. En als dat vaker dan twee keer gebeurt, is de kans groot dat de consument niet meer terugkomt en zijn stokbrood en andere bakkerijproducten voortaan bij een collega-bakker koopt of bij de supermarkt. Natuurlijk, het is moeilijk om precies in te schatten hoeveel stokbroden je moet maken. Zeker met de grillige consument van vandaag de dag. De ene keer verkoop je veel en de andere dag misschien niets én toch verwacht diezelfde consument dat je alle producten op de plank hebt tot ‘s middags 17.00 uur.

Oplossing
Maar er zijn oplossingen. Zoals ook een van de 349 stemmers, Bakkerij Akershoek uit Ouddorp, aangeeft. Hij laat in een reactie per email weten aan de redactie: ‘(Voorgebakken) stokbrood kun je als je tenminste wilt, tot sluitingstijd afbakken. Het is nog lekkerder en verser dan stokbrood van ‘s ochtends vroeg. Dan maak je een goede beurt bij de klant en komt men ook terug naar je winkel.’ Ietwat sarcastisch voegt hij er aan toe: ‘… of moest dat niet?’ Misschien legt deze ondernemer precies de vinger op de zere plek.
 

Reageer op dit artikel