nieuws

IBA 2006 München – het overzicht

Nieuws

Druk, groot, maar overzichtelijk75.000 Bezoekers uit 127 landen van over de hele wereld kwamen naar IBA 2006. De grootste bakkerijbeurs van dit jaar werd begin oktober gehouden in München. Het aantal Nederlandse exposanten bedroeg 76. Bakkerswereld bezocht IBA 2006 samen met 140 bakkers en ondernemers. Onderstaand een overzicht van wat zij allemaal konden zien.

IBA 2006 München – het overzicht

Druk, groot, maar overzichtelijk
75.000 Bezoekers uit 127 landen van over de hele wereld kwamen naar IBA 2006. De grootste bakkerijbeurs van dit jaar werd begin oktober gehouden in München. Het aantal Nederlandse exposanten bedroeg 76. Bakkerswereld bezocht IBA 2006 samen met 140 bakkers en ondernemers. Onderstaand een overzicht van wat zij allemaal konden zien.
 

Vandemoortele: Cottes
Vandemoortele uit Breda besteedde in München onder andere aandacht aan hun nieuwe product Cottes. Cottes is een bake-offbrood op basis van zuurdesem. Het nieuwe brood moet inhaken op een gevoel van kwaliteit en authenticiteit. Cottes (450 gram) is er in vier varianten: zuurdesembrood, meergranen, zuurdesembrood met walnoten en gepunte baguette met zuurdesem.
Everbake: lossen zonder invetten
Everbake uit Goes introduceerde na zes jaar research de nieuwste non-stick bakvormen, broodkoppels en bakplaten. Bij het nieuwe Everbake materiaal hecht het product zich niet aan de bakvorm. Peter Eversdijk, directeur: ‘Het is geen coating, maar metaal waarop materiaal is gelamineerd. Hierdoor heb je geen vet meer nodig en je kunt er alles in of op bakken zowel suikerhoudende als rozijnenproducten lossen zonder moeite. Andere voordelen van het nieuwe product zijn: minder spekranden, betere warmtegeleiding en het blik is eerder afgekoeld’, aldus Eversdijk. ‘Het materiaal is voor alle ovens te gebruiken.’
 

Van der Pol: kant-en-klaar
Van der Pol uit Wijk en Aalburg stond op de beursvloer onder de holdingnaam DTI, onder andere samen met partner VIV uit Vreeland. Van der Pol verkoopt sinds 1 september producten van Wolf Butterback in Nederland en presenteerde er daar enkele van. Daarnaast toonde het bedrijf haar eigen producten onder meer: getoerd gerezen deeg en bladerdeegproducten. Samen met VIV werd Patisse Bak gepresenteerd. Het is een kant-en-klaar product waarbij margarine verrijkt wordt met boter. Hierdoor heeft de bakker een goedkoper product, maar met dezelfde eigenschappen van boter, aldus Huub Geuskens van VIV.
König: stressfree
Het Oostenrijkse bedrijf König, dat sinds kort een eigen BV heeft in Nederland (Gorinchem) pakte op IBA groots uit met een stand van bijna 1000 vierkante meter. Op de stand presenteerde het bedrijf onder andere hun nieuwste lamineerlijn. Het nieuwe van deze ‘stressfree lijn’ is volgens directeur Rico Sprenkelder dat er geen kracht op het deeg wordt uitgeoefend, wat de kwaliteit van het eindproduct verbetert. ‘De machine meet het deeg niet af, maar snijdt het. We doen dus hetzelfde proces als het ambacht, maar machinaal. Voordeel is dat je degen kunt gebruiken met lange voorrijs en veel water.’ De machine is zowel voor groot- als kleinbrood te gebruiken en in verschillende capaciteiten. König ontving op de IBA een prijs voor de meest innovatieve machine in deegbereiding.
Sonneveld: drie boodschappen
Sonneveld uit Papendrecht had op hun nieuw ontworpen stand drie boodschappen voor de bezoekers. Ten eerste was dat de opening van EBIC, het Liquison concept en Proson. Om aan de internationale bezoekers te laten zien dat Sonneveld de ideale partner is voor tracking en tracing en openheid geeft, was een grote wand bedrukt met productspecificaties.

Bäro: goede verlichting
Niet alleen machines en grondstoffen kwamen aan bod op IBA 2006 ook verlichting is essentieel voor bakkers. Het Duitse bedrijf Bäro presenteerde daarom op een grote stand hun aanbod aan verlichting. Ook het bedrijf Oktalight gaf acte de présence en toonde haar mogelijke afnemers de mogelijkheden en essentie van goede verlichting.
Van de Leur: Vlarios
Van de Leur uit Bolsward reisde van Noord Friesland naar Zuid Duitsland om onze oosterburen te overtuigen van hun vlaaibodems. In een stand waar auto’s dienden als presentatiemeubels konden de bezoekers proeven, ruiken en zien. Robert van de Leur: ‘Sinds 1 oktober hebben wij een kernassortiment ondergebracht bij Bäko Duitsland en kan iedere Duitse bakker onze vlaaien bestellen. We zijn bundesweit.’ Dat is ook de reden dat Van de Leur tijdens IBA zich voornamelijk richtte op de Duitse klant. ‘Omdat Duitsers het woord vlaai niet kunnen uitspreken hebben wij er Vlarios van gemaakt’, aldus de directeur.
Rademaker: broodlijn
Rademaker uit Culemborg reisde af naar München met een nieuwe broodlijn en de Sigma laminator, dit is een nat reinigbare pie- en quichelijn. Ook de ovenmodules Multibake D en I werden getoond. De broodlijn heeft een capaciteit van 4500 kilo per uur. Het Multibake concept bestaat uit vier varianten: een direct gestookte (Multibake D), impingement oven (Multibake I), een oven volgens het cyclothermprincipe en de heteluchtoven van Multibake I.
Zeelandia: Amaranth
Zeelandia uit Zierikzee toonde in Duitsland voor het eerst haar nieuwste product Amaranth, een brood dat rijk is aan calcium en magnesium. Met Amaranth richt Zeelandia zich vooral op de doelgroep 50+, aldus Lex Burki van het Zeeuwse bedrijf. De introductie is in eerste instantie voor de Duitse markt, maar er wordt niet uigesloten dat het product ook in Nederland wordt geïntroduceerd. Naast Amaranth presenteerde Zeelandia Yoghurt Frisch (bakvaste crème) en het nieuwe Jung Bio Assortiment.
Friesland Foods: boter
Boter, dat was het hoofdthema van Friesland Foods Professional uit Nuenen op de beursvloer. Friesland Foods presenteerde zich samen met Friesland Foods Butter. Het nieuwe aspect op de stand was de presentatie van de ‘Boter speciaal producten’, de ongesubsidieerde producten. Naast boter werd ook slagroom getoond van Debic.

Rijkaart-Capway: deegverwerking
Rijkaart, vorig jaar overgenomen door Capway, liet de beursbezoeker kennismaken met de nieuwe ‘Compact sheeting line’, een compacte deegverwerkingslijn. Zoals de naam al verklapt is de belangrijkste innovatie ruimtebesparing doordat de units op elkaar zijn geplaatst. De andere machine die nieuw was, is de ‘Universal Production Line’. De deeglijn is zonder gereedschap te ontmantelen. Volgens Ed van de Koppel scheelt dat niet alleen tijd, maar ook mankracht, omdat er geen technische dienst meer nodig is. De lijn wordt in december (als eerste) geplaatst bij Bakkerij ‘t Stoepje.

Puratos: Cyrano
Puratos uit Zevenbergen mikte tijdens IBA 2006 zowel op de industrie als het ambacht. Voor de industrie presenteerde het bedrijf technische toepassingen als Softec, Frostec en Sapore. Op ambachtelijk niveau kreeg Cyrano van Belcolade veel aandacht. Cyrano is volgens directeur Marc van Hulst een smaakconcept van chocolade. ‘We hebben de smaak van chocolade beschreven, omdat we een tool wilde hebben om specifieke chocolade te maken waarmee we kunnen onderscheiden. De geselecteerde cacaosoorten zijn gepresenteerd in vier donkere soorten en twee melk chocolades. Daarnaast toonde Puratos O-tentic, zuurdesemconcept dat vorig jaar is geïntroduceerd en Cryst-O-Fil. Cryst-O-fil van Belcolade is de ideale basis voor het maken van vullingen en is negen maanden houdbaar, aldus Van Hulst.
Capway Pan: broodkoppels
Capway Pan uit Dronten presenteerde op de beursvloer haar assortiment broodkoppels (glad, geperforeerd, gevouwen en dieptrek), bakplaten, stokbroodplaten, hamburger- en hot dog-platen, banketvormen en platenwagens. Ook de broodkoppels met teflon kregen aandacht. Een opvallende tendens volgens Linda Iwema van Capway Pan is dat buitenlandse bakkers vaker investeren in gecoat teflon dan de Nederlandse.
Unifine Food & Bake Ingredients: Deco Shapes
Unifine Food & Bake Ingredients gaf demonstraties voor haar Duitse en Frans/Belgische klanten. Voor de Nederlandse markt introduceerde het bedrijf uit Breda Deco Shapes. Deco Shapes zijn decoratieve, kleurrijke vormpjes op basis van suiker, zetmeel en vet om gebak een eigen identiteit te geven. De Sucrea Deco Shapes zijn bakstabiel. Daarnaast presenteerde Unifine Sucrea de Fond Crème Brulée. De Fond Crème Brulée karakteriseert zich door een volle roomsmaak, verrijkt met kleine stukjes gebrande suiker.
Kaak Group: baquette
Kaak Group uit Terborg, bestaande uit Benier, Daub, Kaak en MCS, pakte uit met een stand van 900 vierkante meter. De baguette stond voorop. Bij Benier stonden twee nieuwe opmakers centraal terwijl Daub en MCS de steenbakoven toonden.

Bakels: koffiekoekjes
Bakels Senior uit Weesp presenteerde op IBA 2006 onder andere haar nieuwe koffiekoekjes Cake. De Cake is goudbruin en zacht van smaak, gevuld met echte koekjes. De koffiesmaak is verkregen door het gebruik van Arabica en Robusta koffiebonen.

Bakon: nieuwe machines
Bakon uit Goes toonde in München diverse nieuwe machines. De Multidepositor Satellite, een elektronisch gestuurde doseermachine voor het ambacht. Jelly Satellite, een top of the line geleispuitmachine. Ultrasone snijmachines, nieuwe lijn finishing/overtrekmachines voor gelei, ganache, fondant, chocolade coating en de Tartlet Satellite voor het afbakken van taartvormpjes.

Reageer op dit artikel