nieuws

Meeste bakkers laten klant gratis pinnen

Nieuws

Van de Bakkerswereld-lezers laat 39,1 procent de klant een klein bedrag betalen voor het pinnen, of vindt het in ieder geval redelijk dat een klant betaalt voor deze dienstverlening. 59,7 procent is het niet eens met deze opvatting. Het onderwerp leeft wel, gezien het grote aantal reacties op de stelling: 179 lezers van Bakkerswereld reageerden.

Van de Bakkerswereld-lezers laat 39,1 procent de klant een klein bedrag betalen voor het pinnen, of vindt het in ieder geval redelijk dat een klant betaalt voor deze dienstverlening. 59,7 procent is het niet eens met deze opvatting. Het onderwerp leeft wel, gezien het grote aantal reacties op de stelling: 179 lezers van Bakkerswereld reageerden.
 

Klanten laten betalen met de pinpas kost de ondernemer geld. Maar het biedt ook voordelen. Het is veilig, omdat er geen geldtransacties plaatsvindt. En de criminaliteit (inbraak, overvallen) is de laatste jaren verschoven van de grote banken naar de kleine winkels. Daarom zijn diverse supermarkten deze maand begonnen met het promoten van het betalen van kleine bedragen met een pinpas. Dirk van den Broek begon als eerste met de actie, waarna Albert Heijn volgde.
De campagne met de naam ‘Klein bedrag? PINnen mag!’ moet ertoe leiden dat het pinnen van bedragen onder de twintig euro wordt bevorderd.
Voorwaarde is dat bij het betalen van een klein bedrag met de pinpas geen extra bedrag mag worden doorberekend aan de consument. Volgens Bob Goulooze van Currence, de organisatie die de efficiëntie van het betalingsverkeer in Nederland zal bevorderen, wordt de campagne in iedere supermarkt ondersteund met veel promotiemateriaal. ‘De campagne wordt in elke deelnemende supermarkt ondersteund met uithangborden, kassabanden, posters, stickers, wobblers, buttons en zelfs deurmatten waarop teksten staan als ‘hier kunt u pinnen’ of ‘klein bedrag, pinnen mag’. Vanaf 31 mei is het promotiemateriaal verkrijgbaar (voor meer informatie zie daarvoor de site www.pin.nl).

Gebruik stijgt
Het aantal pinbetalingen steeg vorig jaar 8,8 procent naar 1,451 miljard. In 2005 was er een toename van 6,9 procent. Het gebruik van de chipknip steeg procentueel gezien sneller dan het gebruik van de pin, met 12,1 procent naar 164,6 miljoen betalingen. Per keer werd gemiddeld voor 2,68 euro gechipt, zo blijkt uit het jaarverslag van Currence, de eigenaar van de betaalvormen van de pin en chipknip.
Het merendeel van de consumenten gebruikt zijn pinpas voornamelijk voor het betalen van bedragen boven de twintig euro. Lagere bedragen worden door de consument vaak contant betaald. Een belangrijke reden hiervoor is dat de consument in sommige winkels moet bijbetalen wanneer hij een klein bedrag met pin wil betalen.
Maar steeds meer winkels (vooral de grote) accepteren inmiddels pin, zonder bijbetaling, voor alle bedragen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels