nieuws

Bakker nog altijd populairste speciaalzaak

Nieuws

ROTTERDAM – De bakker is nog altijd veruit de populairste speciaalzaak: de helft van de primaire boodschappers (50%) koopt brood en daaraan verwante producten bij de bakker.

Bakker nog altijd populairste speciaalzaak

ROTTERDAM – De bakker is nog altijd veruit de populairste speciaalzaak: de helft van de primaire boodschappers (50%) koopt brood en daaraan verwante producten bij de bakker.

Dat blijkt uit het onderzoek ConsumentenTrends 2007 van juni dit jaar. De 1584 door de EFMI Businesschool ondervraagde consumenten zijn allen zogenaamde primaire boodschappers: personen die binnen hun huishouden de meeste boodschappen doen.
 
 
Krimpend
Hoewel het grootste deel van de voor thuisgebruik bestemde levensmiddelen in Nederland in de supermarkt wordt gekocht, vindt nog steeds een aanzienlijk deel (ongeveer een derde) van die levensmiddelenaankopen plaats bij speciaalzaken, zoals de bakker, de slager en de groentewinkel. Toch hebben ook de bakkers te maken met een krimpend klantenbestand: in 2004 bezocht nog 53% van de boodschappers met enige regelmaat een bakkerij.
Het marktaandeel van de gespecialiseerde detailhandel staat al sinds de opkomst van het zelfbedieningsconcept in de jaren vijftig sterk onder druk. Om klanten te behouden en/of terug te winnen, positioneren speciaalzaken zich ten opzichte van de meer generieke supermarkt steeds nadrukkelijker als toegevoegde waarde leverancier met een specialistisch assortiment: bijvoorbeeld van groenteman naar groentespecialist. Ondanks hun pogingen om het hoofd te bieden aan het one-stop-shopping concept van het supermarktkanaal, is de algemene tendens dat speciaalzaken in de afgelopen jaren omzet hebben verloren aan de supermarkt
 
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels