nieuws

Colruyt opent biosupermarkt in Eindhoven

Nieuws

EINDHOVEN – Middenin Eindhoven opende de Belgische retailer Colruyt woensdag 28 februari haar eerste Nederlandse Bio-Planet-vestiging. Dit is een supermarkt met een volledig biologisch en ecologisch assortiment.

Colruyt opent biosupermarkt in Eindhoven

EINDHOVEN – Middenin Eindhoven opende de Belgische retailer Colruyt woensdag 28 februari haar eerste Nederlandse Bio-Planet-vestiging. Dit is een supermarkt met een volledig biologisch en ecologisch assortiment.

De vestiging in winkelcentrum Heuvel Galerie telt meer dan 5.000 uiteenlopende biologische producten, waaronder 300 producten van Bio-time, het eigen merk dat ook al in de eigen Colruyt-winkels verkocht wordt.
Verder is er een aparte versafdeling voor groenten en fruit en een aparte slagerij met vers (niet verpakt) vlees, waar medewerkers het vlees ter plaatse snijden. Het vlees is afkomstig van de Belgische Ardennen (Bastenaken).
Het vlees is afkomstig van dieren die in de stal en wei voldoende ruimte. Bovendien is het voer biologisch en krijgen zieke dieren homeopathische of natuurgeneesmiddelen, terwijl voor het vervoer naar de slacht zoveel mogelijk stress wordt voorkomen.
 
Duurder?
Bio-Planet heeft al drie vestigingen in België; in Kortrijk Gent en Dilbeek. Vergeleken met België is er in Eindhoven meer zuivel en minder sterke drank. Dit laatste komt door de Nederlandse wetgeving. Dergelijke biosupermarkten leveren producenten een nieuwe afzetmarkt op.
Volgens Luc Rogge, directeur Generaal van Colruyt, koopt zo’n 80 procent van de Nederlanders af en toe bioproducten. ‘Er is dus een hoog potentieel aan interesse.’
De ‘heavy users’ beslaan maar zo’n 2 tot 3 procent van alle Nederlandse huishoudens, al is er volgens hem wel een groeiend bewustzijn voor het milieu en gezondheid/kwaliteit en aan persoonlijk ethische aspecten. ‘Maar misschien nog wel het meest belangrijke is de groeiende aandacht voor de oorspronkelijke, natuurlijke smaak, zonder pesticiden.’
 
Over de prijs voor bioproducten bestaan volgens hem nogal wat misverstanden. ‘Soms liggen de prijzen op hetzelfde niveau als vergelijkbare ‘normale’ producten, zoals bij kiwi’s of vruchtensappen. Vaak zijn de artikelen niet duurder dan de gangbare A-merken. Bovendien volgt de artikelen het seizoen. Dat betekent dat bij grotere hoeveelheden de prijs ook omlaag gaat. In de 7 jaar dat bioproducten bij ons op de markt zijn, is de prijs nog elk jaar gedaald.’
Eindhoven is voor Colruyt een testcase in Nederland. Een verdere uitrol is afhankelijk van de resultaten in deze plaats, maar nog 3 winkels zijn volgens hem mogelijk. Overigens hoeven de Albert Heijns en C-1000’s zich nog niet ongerust te maken. ‘We staan niet stil bij de concurrentie. We doen aan marktcreatie en dat kost tijd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels