nieuws

Supermarkt verslaat specialist alléén op prijs

Nieuws

Precies 275 ondernemers reageerden op de stelling via de website van Bakkerswereld. De overgrote meerderheid (85,5%) vindt dat brood niet onder de kostprijs verkocht mag worden, terwijl 12,5%, omgerekend 34 bakkers, er minder moeite mee heeft.

Precies 275 ondernemers reageerden op de stelling via de website van Bakkerswereld. De overgrote meerderheid (85,5%) vindt dat brood niet onder de kostprijs verkocht mag worden, terwijl 12,5%, omgerekend 34 bakkers, er minder moeite mee heeft.

De stelling was ingegeven door het feit dat Dirk van den Broek adverteerde met broodprijzen van 0,29 cent. En ook Albert Heijn verkoopt voor die prijs. Volgens de redactie van Bakkerswereld is het onmogelijk om – gezien de huidige grondstofprijzen – een brood te bakken voor 0,29 cent.
 
De campagne van supermarktketen Dirk van den Broek leidde tot gefronste wenkbrauwen bij veel bakkers. Een vervolgvraag die rijst is of het ook verboden zou moeten worden. Maar dat is juridisch gezien nog een onmogelijk verhaal.
Probleem is dat supermarkten een margemix kunnen maken waardoor ze in staat zijn specialisten te verslaan op prijs. Absoluut oneerlijke concurrentie. Het is een bekend verschijnsel in de supermarktbranche dat klanten worden binnengehaald door te stunten. De producten worden met verlies verkocht en elders dubbel terugverdiend.
 
Flink wat bakkers laten zich hierdoor niet van de wijs brengen, zoals Bakkerij Toebast uit Hoevelaken. Dennis Toebast laat in een reactie weten dat iedereen vrij is om zelf te bepalen voor welke prijs hij wat verkoopt. ‘In Nederland is al genoeg geregeld, dus laten wij ons hier niet druk om maken. Wij calculeren en vragen prijzen die we nodig hebben om gezond te blijven en om te kunnen blijven investeren. Al jaren maken de grote jongens het elkaar moeilijk door alleen naar afzet te kijken en niet naar rentabiliteit. Ze gunnen elkaar het korst van het brood nog niet eens. Hierdoor liggen er voor de ambachtelijke bakkers alleen maar kansen. Vooral in versheid worden we steeds sterker. Ga altijd uit van eigen kracht en wees bereid eerlijk te ondernemen, want we weten wat het langste duurt…’

Bakkerswereld 12 oktober 2007
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels