nieuws

Nieuwe aanpak Bakkerij van het Jaar 2007

Nieuws

22 JUN 2006BAKKERSWERELD – De verkiezing Bakkerij van het Jaar krijgt een mystery guest. Ook worden producten gekeurd door NBC en worden bedrijven gescreend op hygiëne. Dat zijn de belangrijkste aanpassingen voor de nieuwe competitie. De extra ronde, die vorig jaar is ingevoerd, blijft gehandhaafd.

Nieuwe aanpak Bakkerij van het Jaar 2007

22 JUN 2006

BAKKERSWERELD – De verkiezing Bakkerij van het Jaar krijgt een mystery guest. Ook worden producten gekeurd door NBC en worden bedrijven gescreend op hygiëne. Dat zijn de belangrijkste aanpassingen voor de nieuwe competitie. De extra ronde, die vorig jaar is ingevoerd, blijft gehandhaafd.

Een objectievere eerste ronde. Dat is het doel van de aanpassingen die het uitvoerend comité heeft ingebracht voor de verkiezing Bakkerij/Banketbakkerij van het Jaar 2007. ‘Het is een leerproces en dan gaat er ook wel eens iets minder goed’, zegt Chiel van den Hout, lid van het uitvoerend comité over de Bakkerij van het Jaarverkiezing, die dit jaar voor de vijfde keer wordt gehouden. ‘De slotavond is al flink verbeterd en vorig jaar hebben we een tweede ronde ingevoerd, zodat meer bedrijven kunnen profiteren van de extra omzet die een nominatie met zich meebrengt.’
 
‘Dat is ook het doel van de verkiezing: zowel de bakkerijsector als het bedrijf dat meedoet versterken’, vult Hanno Spanninga aan, eveneens lid van het uitvoerend comité. Ondanks dat de heren tevreden zijn over de eerste vier edities van de wedstrijd, gaat er dit jaar toch weer wat veranderen. Van den Hout: ‘We willen de jurering van de eerste ronde objectiever maken.’
 
Mystery guest
Om dat te realiseren heeft het comité gekozen om onder andere een mystery guest in te schakelen. De bedrijven die meedoen aan de verkiezing kunnen onaangekondigd een mystery guest verwachten, die de winkel beoordeelt als een consument. Andere onderdelen die de geheime klant zal beoordelen zijn: presentatie, promotie en personeel. Ook worden er twee producten gekocht en getest. De mystery guest komt in plaats van de jurykoppels die voorheen de eerste ronde deden.
 
Productbeoordeling
Van den Hout: ‘Een ander nieuw onderdeel is de product- en hygiënebeoordeling door NBC. Hierdoor kijken we dus ook om de hoek van de bakkerij. Welke producten we testen hangt af van het type bedrijf.’ Voor een broodbakkerij zijn dat: witbrood, meergranenbrood, gevuld kleinbrood en een specialiteit. Bij een banketbakkerij: gevuld korstproduct, zoutjes, natgebak en een specialiteit. Gemengde bedrijven worden getest op: witbrood, broodspecialiteit, natgebak en banketspecialiteit. Ook wordt er kritisch gekeken naar de hygiëne van het bedrijf.
Ongewijzigd is het feit dat bij de verkiezing Bakkerij/Banketbakkerij van het Jaar het gehele bedrijf wordt beoordeeld. De tweede en derde ronde zijn onveranderd gebleven. In de tweede ronde gaat een vast jurykoppel langs de genomineerde bedrijven. In de derde en laatste ronde bezoeken en toetsen Hanno Spanninga en Chiel van den Hout de finalisten onder meer op ondernemerschap.
Reageer op dit artikel