nieuws

Albert Heijn ziet omzet exploderen

Nieuws

BAKKERSWERELD – Albert Heijn heeft een ongekend goed jaar achter de rug. De marktleider zag het afgelopen jaar zo’n 9 procent meer omzet langs de kassa’s gaan dan in 2005. AH groeit hiermee ruim vijf keer harder dan de rest van de markt.

Albert Heijn ziet omzet exploderen

BAKKERSWERELD – Albert Heijn heeft een ongekend goed jaar achter de rug. De marktleider zag het afgelopen jaar zo’n 9 procent meer omzet langs de kassa’s gaan dan in 2005. AH groeit hiermee ruim vijf keer harder dan de rest van de markt.

Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK Panelservices bevestigt tegenover Distrifood.nl dat Albert Heijn met ‘om en de nabij’ 9 procent groeit. ‘Het exacte getal weet ik niet, maar 9 procent zit heel aardig in de buurt.’ 

 
Vijf keer harder
Albert Heijn groeit hiermee vijf keer zo hard als alle andere supermarktketens samen en neemt – met een marktaandeel dat volgens Holla ‘net onder de 30 procent ligt’ zo’n 60 procent van de totale marktgroei voor zijn rekening. De markt heeft in 2006 – Albert Heijn niet meegerekend – 1,7 procent meer verkocht dan het jaar ervoor. Alleen Plus komt van de grote ketens met een groei van 7 procent nog enigszins in de buurt van AH.
 
Opslokken
Van de totale marktgroei van 3,9 procent slokt Albert Heijn zo’n 2,2 procentpunt op. Dat betekent dat van de 1,024 miljard euro die de supermarktbranche het afgelopen jaar pluste, zo’n 580 miljoen euro in de zakken van Albert Heijn verdwijnt. De overige ruim 70 procent van de markt moet het doen met ruim 440 miljoen euro meer omzet

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels