nieuws

Duitse bakkerijmarkt in cijfers

Nieuws

De Nederlandse bakker verliest de laatste jaren marktaandeel ten opzichte van het supermarktkanaal. Een tendens die ook in Duitsland aan de gang is. Een vraaggesprek met Helmut Martell, voorzitter van de federatie Duitse industriële bakkerijen en enkele cijfers op een rij over de Duitse bakkerijbranche.

De Nederlandse bakker verliest de laatste jaren marktaandeel ten opzichte van het supermarktkanaal. Een tendens die ook in Duitsland aan de gang is. Een vraaggesprek met Helmut Martell, voorzitter van de federatie Duitse industriële bakkerijen en enkele cijfers op een rij over de Duitse bakkerijbranche.
 

Net als in Nederland verliest de ambachtelijke bakkerijsector nog steeds terrein aan het grootbedrijf en het supermarktkanaal. Een tendens die ook in Duitsland al jaren aan de gang is. Naast het supermarktkanaal heeft de ambachtelijke bakker in Duitsland ook veel concurrentie van de grote bakkerijketens.
Volgens Helmut Martell, voorzitter van de federatie Duitse industriële bakkerijen heeft het ambacht momenteel 20 procent van de markt in handen. De overige 80 procent is evenredig verdeeld tussen de supermarkten en de bakkerijketens.

 

Wat is de reden dat het aantal ambachtelijke bakkerijen afneemt en hoe kan die tendens worden gestopt?
‘Er zijn twee belangrijke redenen. Ten eerste de leeftijd van de huidige eigenaren die veel hoger is dan in vergelijking met andere sectoren. Omdat de bedrijven vaak klein zijn, ziet de volgende generatie er weinig heil in om ze over te nemen. De laatste tien jaar was het echter geen probleem om de bakkerijen te verkopen, omdat het aantal winkels van de diverse bakkerijketens snel toenam. (Zij sloten de productie en gebruikten de winkel als een outlet store). Maar deze expansie is voorbij, de grote ketenbedrijven zijn aan het optimaliseren en sluiten slecht draaiende zaken. De tweede reden voor de daling van het aantal ambachtelijke bedrijven is de toename van de bake-offafdelingen (bijna 14.000) in supermarkten. Kleinbrood, stokbroodjes en dergelijke producten zijn 20 tot 50 procent goedkoper dan bij de ambachtelijke bakkers. Hoe het ambacht de huidige tendens kan stoppen? Door tenminste een tot drie producten als unieke producten te verkopen, door sommige producten in te kopen in plaats van zelf te maken, segmentatie van producten; dus goedkopere producten scheiden van luxe. Al met al denk ik, dat de supermarkt en bakkerijketens dominant zullen blijven met hun marktaandelen, omdat zij alles onder één dak aanbieden.

 

Hoe ziet u de toekomst van de Duitse bakkerijsector en de artisanale in het bijzonder?
‘Sinds twee jaar stagneert de totale markt met bijna 85 kilo brood per persoon per jaar. De werkelijke consumptie per hoofd per jaar is 68 kilo. Ik voorzie geen verdere groei in de komende jaren. Wat betreft de ambachtelijke sector voorzie ik een verdere daling van het aantal bedrijven, zoals eerder genoemd. Momenteel zijn er 16.000 ambachtelijke bakkerijen in Duitsland, in 2000 was dat aantal 25.000. In 2011 zullen dat er 12.000 zijn, verwacht ik.’

 

Wat kan de Nederlandse bakker leren van zijn Duitse collega?
‘Experts zeggen dat wanneer de ambachtelijke sector wil overleven zij een assortiment met producten moeten aanbieden die niet lijnmatig gemaakt kunnen worden. Op prijsniveau kunnen ze niet winnen. Maar een concept van een versspecialist is natuurlijk afhankelijk van lokale factoren. Hoe dan ook, er zijn overtuigende voorbeelden in Duitsland van relatief kleine bakkerijen, drie of vijf winkels, met hoge prijzen die een grote, vaste klantenkring hebben.’

 

Het ambacht heeft momenteel 20 procent van de broodmarkt in handen. De overige 80 procent is evenredig verdeeld tussen de supermarkten en de bakkerijketens. Er zijn 16.000 ambachtelijke bakkerijen in Duitsland, in 2000 was dat aantal 25.000. In 2011 zullen dat er 12.000 zijn. Er zijn overtuigende voorbeelden in Duitsland van relatief kleine bakkerijen, drie tot vijf winkels, met hoge prijzen die een grote, vaste klantenkring hebben.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels