nieuws

Winkelketens zoeken kleinere centra op

Nieuws

BAKKERSWERELD – De grote winkelformules maken hun netwerken steeds fijnmaziger. Ketens die vooral geïnteresseerd waren in A1-locaties van de binnensteden, gaan nu ook de omliggende stadsdelen en grote dorpen domineren.

BAKKERSWERELD – De grote winkelformules maken hun netwerken steeds fijnmaziger. Ketens die vooral geïnteresseerd waren in A1-locaties van de binnensteden, gaan nu ook de omliggende stadsdelen en grote dorpen domineren.

Dit blijkt uit onderzoek van PropertyNL.com, schrijft Het Financieele Dagblad. Vroeger waren er ongeveer veertig winkelsteden waar ketens beslist moesten zitten. Daar zijn nu zo’n tachtig stadsdeelcentra en hoofdwinkelcentra bij gekomen, stelt vastgoedadviseur DTZ Zadelhoff. Sting en H&M hebben de trekkersrol van V&D overgenomen. Het is aantrekkelijk om in de buurt te zitten van een formule die veel consumenten aan zich weet te binden. Zelfs concurrerende winkels gaan dicht bij elkaar zitten. Als sterke subtrekkers in winkelgebieden worden Esprit en Mexx gezien. Verscheidene ketens gaan met hun formules naar steeds kleinere winkelgebieden. De Hema heeft een concept ontwikkeld, dat kan draaien op een oppervlakte van slechts 350 vierkante meter. Daarmee kan de Hema zich nu vestigen in centra vanaf negenduizend inwoners. Ook AS Watson laat de kleinere verzorgingsgebieden niet aan zich voorbijgaan. Het minimum verzorgingsgebied voor vestiging van een Kruidvat is zesduizend inwoners.
Eenvormigheid
Met de trek naar de stadsdeelcentra en hoofdwinkelcentra, vindt een verdichting van formules plaats in de Nederlandse detailhandelsstructuur. Het fijnmazige voorzieningenniveau wordt niet door iedereen toegejuicht. Locatus, een onderzoeksbureau op winkelgebied, vindt dat met de verdichting ook de eenvormigheid toeneemt. Winkelgebieden beginnen steeds meer op elkaar te lijken en bijvoorbeeld een echt topwinkelmilieu dat zich onderscheidt van andere winkelgebieden is niet te vinden.

Reageer op dit artikel