nieuws

‘Vers en kwaliteit bepalen aankoop, niet de prijs

Nieuws

BAKKERSWERELD – Versheid en kwaliteit worden de speerpunten van de supermarktorganisaties en veel minder de verkoopprijs. Met name bij Albert Heijn, Plus en Jumbo komt het speerpunt veel meer op service te liggen en minder op de prijs.

‘Vers en kwaliteit bepalen aankoop, niet de prijs

BAKKERSWERELD – Versheid en kwaliteit worden de speerpunten van de supermarktorganisaties en veel minder de verkoopprijs. Met name bij Albert Heijn, Plus en Jumbo komt het speerpunt veel meer op service te liggen en minder op de prijs.

Beleving en emotie worden belangrijk.’ Dat is de inschatting van Joop Holla, Research Director GfK. Holla zei dat tijdens de presentatie van het marktonderzoek van GfK, dat in opdracht van Stichting Bakkerij Imago is uitgevoerd. Voor volgend jaar verwacht Holla dat de omzet van de supermarkten met 2,7 procent zal groeien. ‘Die groei zal voor een belangrijk deel in vers worden gerealiseerd. Supermarkten zullen anders worden ingericht om meer ruimte voor vers te creëren.’ Uit de analyse van Holla blijkt dat discounters hun marktaandeel sinds de prijzenoorlog hebben zien stabiliseren. Verder zal het gezondheidsaspect bij aankoop van foodproducten een belangrijkere rol gaan spelen, dit in relatie met het overgewicht van de bevolking. Bij 51 procent van de bevolking is sprake van overgewicht. Door het gunstige economisch klimaat en positievere houding van de consument voor prijs-kwaliteitverhoudingen zijn innovaties weer aan de orde, aldus Peter Gouw, consultant GfK. Hij verwacht wel een lichte volumedaling van één procent van brood. Vooral het volume witbrood (zowel groot- als kleinbrood) zal verder afnemen. Het aandeel kleinbrood (in al zijn variaties) en het luxere assortiment zal wel stijgen.
Meer over de GfK analyses in Bakkerswereld van 7 december.

Reageer op dit artikel