nieuws

Praktische tips

Nieuws

Trend onder de marketingloepAndré Klijnsma van Het Pakhuis, bureau voor retail en design uit Wormer, schetst in een breder verband de gezondheidstrend en hoe een bakker er praktisch op in zou kunnen spelen.

Praktische tips

Trend onder de marketingloep
André Klijnsma van Het Pakhuis, bureau voor retail en design uit Wormer, schetst in een breder verband de gezondheidstrend en hoe een bakker er praktisch op in zou kunnen spelen.
 

Wat is gezond eten eigenlijk
  • veel groente, fruit en brood
  • minder verzadigd vet
  • veel vitamines
  • vers
  • veilig
  • gevarieerd
  • niet te veel
  • rustig de tijd nemen
  • eten volgens de schijf van vijf
  •  

    Uitgangspunten:
    1. Brood is gezond.
    2. De bakker verkoopt gezonde producten.
    3. Het gaat om vertrouwen.
    Dat houdt in dat de klant van de bakker er van uit mag gaan dat hij bij de bakker terecht kan voor gezonde producten. Dat heeft consequenties. Met name met betrekking tot de verantwoordelijkheid van de bakker en zijn personeel. Je moet gezond zijn, je gezond voelen en gedragen. Het is geen marketingtruc, het is een overtuiging.

     

    Praktisch
    1. Kijk nog eens kritisch naar de assortimentssamenstelling. Het gros van het assortiment moet bestaan uit producten die voldoen aan de volgende criteria:

  • lekker en gezond
  • gemakkelijk en gezond
  • leuk en gezond
    Motiveer dan ook voor jezelf waarom je producten verkoopt die niet voldoen aan deze criteria. Kun je dat je klant uitleggen?
    2. Blijf kritisch kijken naar het gebruik van grondstoffen. Zijn deze gezond?
    3. Vertel meer over het product, de ingrediënten en over het productieproces. Geef de klant steeds de bevestiging dat hij of zij een juiste keuze heeft gemaakt. Hiermee voorkom je een gevoel van onzekerheid. Vertel het helder en niet te uitgebreid.
    4. Ondernemers kunnen naast het reguliere aanbod, gezondere alternatieven aanbieden. Dat kunnen betere (lichtere) versies van hardlopers zijn, of producten die specifiek de gezondheid bevorderen. (Bijvoorbeeld brood met Omega vetzuren -red.).
    5. Zorg voor begrijpelijke, juiste en relevante productinformatie. Zet dit bijvoorbeeld op kaartjes die je bij het product voegt. Zo weet de klant wat ze gekocht heeft. Is ook een stimulans voor herhalingsverkoop.
    6. Laat gezondheid ook een rol spelen in de winkelinrichting. Laat veel (verse) producten en ingrediënten zien, gebruik veel natuurlijke, eerlijke materialen. Wees een thuis voor lekkere en gezonde producten.
    7. Kies bij publiciteit voor twee niveaus: informatie en actie.
  •  

    Reageer op dit artikel

    Gerelateerde tags

    Lees voordat u gaat reageren de spelregels