nieuws

Nederlander eet steeds meer pepernoten

Nieuws

BAKKERSWERELD – Het Studiecentrum voor Snacks en Zoetwaren (SSZ) verwacht dat Nederlanders de komende weken voor tien miljoen euro aan strooigoed eten. Dit heeft het SSZ tegenover het Algemeen Dagblad gezegd.

Nederlander eet steeds meer pepernoten

BAKKERSWERELD – Het Studiecentrum voor Snacks en Zoetwaren (SSZ) verwacht dat Nederlanders de komende weken voor tien miljoen euro aan strooigoed eten. Dit heeft het SSZ tegenover het Algemeen Dagblad gezegd.

Marktleider Bolletje schat dit totaal zeker vijf miljoen euro hoger. ‘Het is een flink grote markt die jaarlijks iets in omvang stijgt’, zegt productmanager Manon Nijland van Bolletje. Volgens Nijland wenst de consument geen grote verandering in het recept van de pepernoot. ‘De smaak verandert nauwelijks. Elke twee jaar test een panel onze kruidnoten op smaak, hardheid, kleur en kruidigheid. Want we vragen ons wel telkens af: zijn ze nog wel zo lekker als wij denken? Maar de veranderingen die consumenten wensen, zijn minimaal. Aan sommige producten moet je gewoon niet tornen. Wij moeten van dit stukje erfgoed afblijven.’ Bolletje spreekt tegen dat de pepernoot ieder jaar vroeger in de supermarkt ligt. ‘We horen wel eens kritiek van consumenten hierover, maar we beginnen ieder jaar met de distributie in week 35 of 36, begin september dus. Dan wordt het ook direct verkocht. Maar ja, als het buiten dan nog twintig graden is en mensen in korte broek door de supermarkt lopen, valt zo’n product in het schap extra op.’

Reageer op dit artikel