nieuws

Gezondheidstrend is thema Bakkerij Dagen

Nieuws

Inspelen op de gezondheidstrend: praktische tips’Vervang een deel van de slagroom in bavarois door yoghurt. Of vervang de helft van de spijs door banketbakkersroom.’ Volgens Peter de Wit van Heerlijk&Heerlijk hoeft het aanbieden van producten met minder calorieën niet zo moeilijk te zijn. Naast deze vaktechnische tips geeft André Klijnsma van Het Pakhuis marketingtips. Met deze tips kan elke ondernemer inspelen op dé trend van 2006: gezondheid.

Gezondheidstrend is thema Bakkerij Dagen

Inspelen op de gezondheidstrend: praktische tips
‘Vervang een deel van de slagroom in bavarois door yoghurt. Of vervang de helft van de spijs door banketbakkersroom.’ Volgens Peter de Wit van Heerlijk&Heerlijk hoeft het aanbieden van producten met minder calorieën niet zo moeilijk te zijn. Naast deze vaktechnische tips geeft André Klijnsma van Het Pakhuis marketingtips. Met deze tips kan elke ondernemer inspelen op dé trend van 2006: gezondheid.
 
 

Henk Kooijman, eigenaar van Bakkerij Kaspers in Doetinchem (vier winkels) staat nog in dubio over het al dan niet opnemen van lightproducten in het assortiment. ‘Ik sta zelf drie dagen per week in de winkel en heb mijn klanten er wel naar gevraagd. De meesten reageerden behoorlijk enthousiast, maar ik ben een beetje bang dat het net zo gaat als met biologisch brood. Dat heb ik een aantal jaren geleden geïntroduceerd. Daarvan zeiden de klanten ook dat ze het zouden kopen, maar dat gebeurde veel te weinig.’ Daarnaast worstelt deze ondernemer een beetje met zijn principes, zo zegt hij. ‘Ik ben een ambachtelijke bakker. Ik wil roomboter in mijn bedrijf, en liever geen margarine. Ik weet dus nog niet wat ik ga doen.’ Peter de Wit, bedrijfsadviseur bij Heerlijk&Heerlijk, vindt het jammer dat maar weinig ondernemers inhaken op de gezondheidstrend. ‘Het is een gemiste kans. De ambachtelijke bakker staat er om bekend dat hij heel snel kan inhaken op trends. Veel sneller dan de industrie. Zodra er een nieuwe fruitsoort is, verwerken we die. De eerste aardbeien van het seizoen vind je bij de banketbakker. Maar met de gezondheidstrend lijkt het wel of de bakkers niet willen. Dat vind ik echt jammer. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals de bakkers Van Nunen in Tilburg en Prins in Lelystad.’
Volgens De Wit hoeft het helemaal niet moeilijk te zijn om producten aan te bieden die lichter van samenstelling zijn. Binnen een mum van tijd komt hij met een hele reeks productieadviezen voor producten met minder vet en dus minder calorieën. ‘Smaak van mensen evalueert. Consumenten wennen aan lichter en luchtiger. Denk maar aan de mayonaise van nu en die van vroeger. Die was veel vetter en mensen vinden dat echt niet meer lekker in 2006. Zo kan het ook gaan met banketproducten.’
 
Light praktijktips
Peter de Wit vervolgt: ‘Een bakker kan om te beginnen zijn eigen recepten vergelijken en zo achterhalen in welke degen minder calorieën zitten. Denk dan aan boter en suiker, met de nadruk op boter omdat dat meer calorieën bevat dan suiker. Hij kan het ook zoeken in producten met een minder zware vulling. Bedenk bijvoorbeeld dat crème zwaarder is dan slagroom.’ Een volgende tip die de bedrijfsadviseur geeft, betreft bavarois. ‘Je kunt het gehalte vruchten verhogen en een deel van de toegevoegde slagroom vervangen door yoghurt. Zo kom je tot taartjes of schnitten die lichter zijn dan gebruikelijk. Een ander advies van De Wit: ‘Wees terughoudend met spijs. Je kunt bijvoorbeeld de helft of meer van de spijs vervangen door banketbakkersroom. Dat levert een heerlijke vulling op. Daarnaast kan een ondernemer harde wenerdeeg vervangen door het luchtiger bladerdeeg. Dat bevat weliswaar ook roomboter maar is per kubieke centimeter veel luchtiger. Bovendien kan een ondernemer werken met appel en ander fruit. Heerlijk van smaak, maar lichter door de natuurlijke suiker. De Wit somt nog een alternatief op voor de gevulde koek. ‘Ondernemers zijn creatieve mensen, ze kunnen bijvoorbeeld van bladerdeeg, abrikozen en banketbakkersroom prachtig én heel lekker stukwerk maken dat lichter is.’
 
Klant wil kiezen
Het hele assortiment omgooien is volgens De Wit van Heerlijk&Heerlijk helemaal niet nodig. Het gaat er om dat consumenten kunnen kiezen. Sommige ondernemers vertellen me dat er geen vraag naar de lichtere producten is. ‘Maar misschien blijven die klanten wel weg, in plaats van er naar te vragen.’ Als ondernemer moet je laten zien dat je er mee bezig bent, zo luidt het advies van De Wit. ‘In de vitrine kun je bijvoorbeeld bij één gebaksoort een kaartje zetten “lekkernij met minder calorieën”.’ Ondernemer Henk Kooijman uit Doetinchem is het wel met De Wit eens dat de trend belangrijk is, maar hij denkt dat zijn marktgebied er pas later op in zal haken. ‘In mijn marktgebied willen klanten nu nog gewoon een goed stukje brood en een groot stuk gebak.’
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels