nieuws

Broodmarkt profiteert van gezondheidstrend

Nieuws

ING sectorstudie bakkerij- en zoetwarenindustrieDe gezondheidstrend heeft nadelige gevolgen voor de bakkerij- en zoetwarenindustrie als deze bedrijven er niet met goede innovaties op inspelen. Maar de prijzenslag in het supermarktkanaal heeft ervoor gezorgd dat de marges krap zijn en de ruimte voor innovatie verdwijnt of al is verdwenen. Dit zijn enkele conclusies uit de sectorstudie ‘Bakkerij- en Zoetwarenindustrie’ van de ING bank.

Broodmarkt profiteert van gezondheidstrend

ING sectorstudie bakkerij- en zoetwarenindustrie
De gezondheidstrend heeft nadelige gevolgen voor de bakkerij- en zoetwarenindustrie als deze bedrijven er niet met goede innovaties op inspelen. Maar de prijzenslag in het supermarktkanaal heeft ervoor gezorgd dat de marges krap zijn en de ruimte voor innovatie verdwijnt of al is verdwenen. Dit zijn enkele conclusies uit de sectorstudie ‘Bakkerij- en Zoetwarenindustrie’ van de ING bank.
 

Zoetwaren en bakkerijproducten zijn samen goed voor 15 procent van de omzet van supermarkten. ING bank geeft in de sectorstudie ‘Bakkerij- en Zoetwarenindustrie’ (2005) met dit percentage het belang aan van deze sector. ING heeft de sectorstudie uitgevoerd samen met de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie uit Rijswijk. In 2004 is in Nederland voor bijna € 2,8 miljard aan zoetwarenomzet gerealiseerd (consumentenwaarde inclusief btw) en voor € 2 miljard aan broodproducten en beschuit. Binnen het brood is dagvers brood met circa 90 procent aandeel van de totale omzet, veruit de belangrijkste categorie. Binnen de totale consumentenbestedingen aan snacks en zoetwaren heeft het grijze kanaal een aandeel van circa 25 procent. Het grijze kanaal bestaat uit alle verkooppunten, exclusief de supermarkten. Voorbeelden zijn de benzinepomp, de snackbar, maar ook cateringbedrijven en drogisterijen.
‘De prijzenslag, voedselveiligheid en gezondheid krijgen voortdurende aandacht van deze grote branche, maar ook van de media en van consumenten’, zo staat in het rapport te lezen. Eerder behandelde Bakkerswereld op de nieuwspagina’s al een aantal conclusies uit de sectorstudie. Zo blijkt dat de gezondheidstrend nadelige gevolgen heeft voor bedrijven uit deze sector. Een citaat uit het rapport: ‘De toenemende aandacht voor gezonde voeding leidt naar verwachting tot een lichte daling van de omzet van banket-, chocolade- en de suikerwerkmarkt. Innovatieve bedrijven kunnen echter tegen de trend in goed presteren.’ Vanwege het gezonde imago van brood pakt de gezondheidstrend voor de broodmarkt gunstig uit. ING benadrukt dat bij innovaties ‘marketing en niet-technische vernieuwing zoals presentatie, reclame en verpakking, vaak net zo belangrijk zijn als technologische productinnovaties. Het gaat tenslotte om het creëren van consumentenwaarde.’ Daarnaast, zo concludeert de bank, leidt de supermarktoorlog tot krappe marges bij producten, waardoor ruimte voor innovatie verdwijnt, of zelfs al is verdwenen.
 
Tabaksindustrie?
De vraag of de zoetwarenindustrie door de gezondheidstrend dezelfde (negatieve) kant op gaat als de tabaksindustrie, beantwoordt ING vooralsnog ontkennend. ‘Het is de vraag of het in Europa ook zo ver komt dat bedrijven voor het gerecht worden gedaagd omdat ze aanzetten tot zwaarlijvigheid.’ Volgens ING heeft de perceptie van de voedingsmiddelenindustrie wel te lijden onder de huidige negatieve publiciteit. Wellicht zullen op minder ‘verantwoorde’ producten in de toekomst gezondheidswaarschuwingen komen te staan. Als consumenten hierop net zo reageren als op de waarschuwingen op sigarettenpakjes, zullen de harde waarschuwingen bijdragen aan een gedragsverandering. Het is de vraag of dit ook het geval is als er sprake is van teksten zoals ‘geniet maar drink met mate’ uit de drankreclame.
 
Sectorstudie online bestellen
Ga via www.ingbank.nl in de rechterkolom naar ‘Direct aanvragen’ en kies voor sectorstudies.
 
Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels