nieuws

Bak Innovatie Dagen 2006

Nieuws

‘Klein, dus meer tijd’Ruim tweehonderd bakkers bezochten van zondag 15 oktober tot en met dinsdag 17 oktober de Bak Innovatie Dagen in Gilze. Zestien bedrijven presenteerden bij Levens hun waar: van chocolade tot verpakking en van decoratie tot software. De Bak Innovatie Dagen werden voor de tweede keer gehouden.

‘Klein, dus meer tijd’

Ruim tweehonderd bakkers bezochten van zondag 15 oktober tot en met dinsdag 17 oktober de Bak Innovatie Dagen in Gilze. Zestien bedrijven presenteerden bij Levens hun waar: van chocolade tot verpakking en van decoratie tot software. De Bak Innovatie Dagen werden voor de tweede keer gehouden.

 

 Boeiend, vernieuwend, interessant en actueel. Met die woorden prijsde de organisatie van de Bak Innovatie Dagen de minibeurs aan. Levens in Gilze was voor het tweede jaar op rij gastheer en initiatiefnemer van de Bak Innovatie Dagen. Samen met vijftien andere bedrijven presenteerde Levens nieuwe technieken op het gebied van brood, bake-off en patisserie. Ernst Hoppenbrouwers, marketing- en salesmanager van Levens over de minibeurs: ‘We wilden een programma neerzetten dat interessant is voor de bakker en daar hebben wij de ruimte voor.’ Hoppenbrouwers noemt het geen beurs. ‘Het is kleinschaliger waardoor de bedrijven klanten de tijd kunnen geven en klanten ook de tijd hebben.’

Dat de Bak Innovatie Dagen een week na de IBA werden gehouden, ziet Hoppenbrouwers niet als een bezwaar. ‘De IBA trekt vooral de grotere bakkers, niet iedereen gaat daar dus heen.’ De marketingmanager is dan ook zeer tevreden over de opkomst; ruim tweehonderd bakkers kwamen op de minibeurs af.

Een van de bedrijven die zij konden zien,

was decoratiebedrijf Accent deco&expo uit Eindhoven. Zij toonden de bezoekers drie dagen lang ideeën over kant-en-klare sfeerartikelen in de winkel voor de komende decembermaand. ‘De decoraties zijn kant-en-klaar waardoor de bakkers geen overlast en troep hebben, ze zijn al druk genoeg’, vertelt directeur Martien van de Steen. ‘De decoraties zijn dit jaar meer huislijk en ingetogen, de tijd van vele kleuren en papier-maché poppetjes zijn minder in trek’, aldus de etaleur.

Het Echte Bakkersgilde was present met gildemeester Chris Scholtens. Naast de bakkers uitleg te geven over de organisatie en bekendheid te creëren, konden bakkers hun producten laten keuren door Scholtens. ‘Ik heb tientallen keuringen gedaan, ik heb ook veel vragen gehad van bakkers over oliebollen. Naar mijn mening hoort vruchtenbroodpoeder niet thuis op een oliebol. Daarnaast moet je zorgen dat de oliebol geen ascorbinezuur krijgt, want dan kun je langer kneden waardoor de kwaliteit verbetert.’ Wouter de Graaf toonde de aanwezige ondernemers het najaarsassortiment; onder meer speculaas, speculaastaarten en bake-off. Verpakkingsbedrijf Moonen packaging uit Weert presenteerde de nieuwe, transparante verpakkingslijn die samen met het Echte Bakkersgilde is ontworpen en begin dit jaar is geïntroduceerd. ‘De trend is om meer product te tonen, immers zien is verkopen’, aldus Moonen. Een ander nieuwtje was de ‘pressware’, een schaaltje dat geschikt is voor bake-off vanwege de goede lossingseigenschappen en presentatiemogelijkheden. Het materiaal is hittebestendig tot 220 graden’, geeft Moonen aan.

 

IJs

Hoewel de wintermaanden in aantocht zijn,

trakteerde Dupon uit Heeze de bezoekers op softijs en ijsdrank. Volgens Peter Loots van Dupon zijn dit goede producten voor bakkers om extra omzet te genereren. Bakkers kunnen de softijsmachine huren per seizoen, de ijsdrankmachine kost rond de ¢ 1900. D’n Waard uit Bruchem liet de bakkers kennismaken met veertien bakvaste vullingen. Eigenaar Erwin van Beest: ‘De vullingen geleren boven de 60 graden en daaronder worden ze vloeibaar. Veel slagers maken er al gebruik van, waarom bakkers dan niet? Het is een mooie aanvulling op hun assortiment.’ Chocolade stond bij Henk Koenen uit Gilze centraal. Naast nieuwe soorten Callebaut chocolade presenteerde het bedrijf nieuwe fontein chocolade en diverse machines. Om de bezoekers te overtuigen van de meerwaarde van goede chocolade en ideeën te geven maakte een demonstrateur op de stand diverse chocoladefiguren en -letters.’

Een totaal ander onderwerp was ‘instore communicatie’ van Xpressive Support uit Oosterhout. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in digitale communicatie op de winkelvloer. Via diverse beeldschermen en presentaties uit de praktijk konden de ondernemers een duidelijker beeld krijgen van het systeem dat zo is gebouwd dat iedereen er mee moet kunnen werken. Zeelandia wilde de bakkers op de Bak Innovatie Dagen vooral een boodschap meegeven door producten te tonen die geschikt zijn om op de winkelvloer te maken en af te bakken. Zo toonde proefbakker Rob van Dillen onder andere O’life Zakouski’s en O’life Parisienne. Marc Cuypers, salesmanager: ‘Maak het de klant de moeite waard om de winkel binnen te stappen, maak theater. De achterkant van de zaak moet rationeel zijn en de voorkant lekker.’  

Vandemoortele presenteerde het

Frans georiënteerde Cottes brood. Op de stand van Leventi konden de bakkers kennismaken met de nieuwste Leventi Bakermat oven, Bakermat Quadro. De oven die begin dit jaar is geïntroduceerd kenmerkt zich onder meer door: soft keys en het RFID Easy Programming Software. Hierdoor zijn de bakprogramma’s van de oven draadloos aan te sturen. De bakprogramma’s (maximaal veertig stuks) kunnen op een ‘tag’ (een soort bankpas) worden gezet en uitgelezen worden. Dat is vooral ideaal voor bakkers met filialen, aldus Leventi. Unilever foodsolutions liet de bakkers kennismaken met Hellmann’s Sandwich Delight, een vulbasis met smaak, frisheid en binding en kan gebruikt worden in plaats van cream chesse, mayonaise, boter of margarine. Naast naturel is de vulbasis verkrijgbaar in de smaken komkommer en dille en bieslook en peterselie.

 

Deelnemende bedrijven

Accent deco&expo

Leventi

D’n Waard

Echte Bakkersgilde

Dupon

Unilever foodsolutions

Henk Koenen

Devagro

Moonen packaging

Hela

Van Ham

Vandemoortele

Wouter de Graaf

Xpressive Support

Zeelandia

Levens

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels