nieuws

Supermarkten bannen A-merken uit koekschap

Nieuws

BAKKERSWERELD – De supermarkten Jumbo, CoopCodis, Dekamarkt, Sanders, Boni, Spar, Plus en Poiesz hebben merken als Gulden Krakeling, Nora, Aviateur en Nipius gesaneerd uit hun koekjesschap. De A-merken vervangen door private label koekjes.

Supermarkten bannen A-merken uit koekschap

BAKKERSWERELD – De supermarkten Jumbo, CoopCodis, Dekamarkt, Sanders, Boni, Spar, Plus en Poiesz hebben merken als Gulden Krakeling, Nora, Aviateur en Nipius gesaneerd uit hun koekjesschap. De A-merken vervangen door private label koekjes.
 

‘Ze hebben ons 100 procent volledig gekopieerd’, zegt Marniek Pullens, commercieel directeur van Gulden Krakeling. ‘Je hebt een aap leren klimmen en dan krijg je een kokosnoot op je kop. De mate van inwisselbaarheid is onze zwakte.’ Gulden Krakeling heeft het eerder meegemaakt, vertelt Pullens. ‘Albert Heijn, Schuitema en Laurus hebben jaren geleden al een private label ingevoerd. Het is ze niet gelukt de categorie te laten groeien; diverse ondernemers nemen ons weer op.’ Ook bij banketfabrikant Nora heeft de merkoperatie banen gekost. De buitendienst van zeven vertegenwoordigers is teruggebracht naar één. Voor de werkgelegenheid in de bakkerijen vielen de gevolgen mee, omdat Nora wel leverancier is gebleven maar nu van tal van de private-labelkoekjes. Volgesn Nora valt het voor de consument mee. ‘Op het boodschappenlijstje staat ‘koekjes’. Voor het schap zoeken mensen dan wat lekkers uit. Bij koffie, bier en frisdrank zijn mensen merkvaster. Consumenten die gewend zijn kano’s, glacés of wafels in doorzichtverpakking te kopen, zullen dat blijven doen.’
 
 

Reageer op dit artikel