nieuws

Oranjegekte steekt vroeg de kop op

Nieuws

BAKKERSWERELD – Nederlanders slaan al massaal Oranjespullen in om thuis en op straat een stadionsfeer te creëren. Veel vroeger dan met het EK voetbal in 2000 en het EK voetbal in 2004.

BAKKERSWERELD – Nederlanders slaan al massaal Oranjespullen in om thuis en op straat een stadionsfeer te creëren. Veel vroeger dan met het EK voetbal in 2000 en het EK voetbal in 2004.

 

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) schat de extra omzet van non-food artikelen in 2006 door het WK voetbal op 70 tot 85 miljoen euro. De koopimpuls voor het EK voetbal in 2000 en 2004 varieerde van 8 tot 13 procent extra omzet. In 2002 ontbrak Nederland bij het WK voetbal. ‘Mede hierdoor komt de Oranjegekte extra vroeg op gang.’
Samen met de verwachte extra omzet van food artikelen (50 miljoen euro) in supermarkten leidt het WK voetbal tot een omzetimpuls in 2006 van 120 tot 135 miljoen euro voor de detailhandel.
Winkels verkopen deze maanden veel meer beertenders, plasma- en breedbeeld LCD televisies en andere apparatuur om het WK te volgen. Er worden dit jaar mede door het WK voetbal 100.000 tot 140.000 extra televisies verkocht.
De detailhandel wil de koopavond op vrijdagavond 16 juni 2006 verplaatsen naar donderdagavond 15 juni, omdat het Nederlandse elftal dan om 18.00 uur speelt tegen Ivoorkust.
 
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels