nieuws

Omzet WK-producten valt tegen

Nieuws

BAKKERSWERELD – De verkoopcijfers van de speciaal voor het WK voetbal ontworpen producten vallen tegen. De circa driehonderd producten die inhaken op het voetbalspektakel zorgen gezamenlijk voor een omzet van tien miljoen euro.

Omzet WK-producten valt tegen

BAKKERSWERELD – De verkoopcijfers van de speciaal voor het WK voetbal ontworpen producten vallen tegen. De circa driehonderd producten die inhaken op het voetbalspektakel zorgen gezamenlijk voor een omzet van tien miljoen euro.
 

 
Dit blijkt uit cijfers van AC Nielsen, die het Financieele Dagblad publiceerde. Volgens de marktonderzoeker vallen de omzetten van de specifieke WK-artikelen tegen. ‘Een omzet van tien miljoen euro over een periode van zes weken is niet spectaculair. Bovendien zorgen de tien grootste producten, waaronder de Jagershoed van Heineken en de Leeuwenhose van Bavaria, voor 55 procent van deze omzet. De andere 45 procent wordt verdeeld over 290 producten’, zegt commercieel directeur Han Eisma van AC Nielsen.
Voetbalkoorts
Consumenten die Oranjeproducten kopen zeggen zich wel te laten beïnvloeden door de voetbalkoorts. ‘Alleen zijn dat er tot nu toe te weinig’, zegt directeur Charles Borremans van het Amsterdamse actiemarketingbureau Draft. Maar eenderde van de supermarktklanten koopt wel eens een Oranje-artikel en daarvan koopt 20 procent bewust Oranjeproducten. Dat relatief lage percentage van 20 procent verbaast Borremans. ‘Zeker als je ziet wat er allemaal op ons afkomt aan Oranjespulen, dan had ik zeker wel 40 procent verwacht.’ Borremans volgt de ontwikkelingen van Oranje in de supermarkten sinds 1992. Toen waren er slechts veertien Oranjeproducten op de markt. Volgens hem is het aantal acties nu zo overweldigend, dat consumenten door de bomen het bos niet meer zien. ‘Het is kuddegedrag van producenten. Iedereen wil tegenwoordig een WK-actie. Het lijkt bijna hysterie, het gaat de merken om het meedoen.’ Veel consumenten die Oranje-producten kopen zeggen tot tien euro meer aan boodschappen te hebben gedaan in de winkel. Daarom zullen fabrikanten doorgaan met het op de markt brengen van Oranje-artikelen, verwacht Borremans. ‘Totdat Nederland eruit ligt, dan houdt het op. Kijk naar 2002, toen gebeurde er echt helemaal niks.’ .
Toppers
Page Toiletpapier is overigens het best verkochte WK-artikel. Wie gedurende het voetbaltoernooi toiletpapier van het merk koopt, maakt kans op een plasmascherm.
 
De top 10
1 Page Toiletpapier
2 Heineken met Jagershoed
3 Coca-Cola
4 Bavaria met Leeuwenhose
5 Babybel kaas
6 Bros/Kitkat/Lion
7 Pringles
8 Buys Oranje WK-zoenen
9 Frisia Oranjespekken
10 Van Dijk Leeuwenpoot mergpijpjes
 
 

Reageer op dit artikel