nieuws

Banketbakkers bezoeken Zuidam UK

Nieuws

BAKKERSWERELD – Een werkgroep van banketbakkers van Heerlijk & Heerlijk heeft van 7 tot 9 juni een bezoek gebracht aan de Engelse zaak van Zuidam Banket.

Banketbakkers bezoeken Zuidam UK

BAKKERSWERELD – Een werkgroep van banketbakkers van Heerlijk & Heerlijk heeft van 7 tot 9 juni een bezoek gebracht aan de Engelse zaak van Zuidam Banket.
 

Pieter Jan Ditzel, eigenaar van Zuidam Banket, begon in 2002 met het leveren van diepgevroren banketproducten aan Engeland. ‘Het is per toeval begonnen. Maar de leveringen namen dusdanige vormen aan dat de ondernemers besloten om in Engeland Zuidam UK op te richten. Dit bedrijf is een distributiecentrum met een diepgevroren buffer aan patisserieproducten, afgestemd op de Engelse horecabedrijven.’ Peter de Wit, bedrijfsadviseur van Heerlijk & Heerlijk schetst hiermee de bedrijfssituatie van Zuidam Banket. ‘In 2005 heeft Ditzel de eigen winkels in Ermelo en Harderwijk afgestoten. Hij levert er alleen nog banketproducten. In Nederland staat eigenlijk alleen nog een productiebedrijf waar grote charges nat gebak en desserts worden gemaakt.’
 
Verschil
In Engeland bezoeken de bakkers onder meer de winkels van Leftbank Village in Hereford, waar het Nederlandse banket wordt verkocht. Engeland verschilt op banketgebied van Nederland: het is niet gebruikelijk dat mensen thuis koffie met gebak nuttigen. Koekjes en stukswerk kopen de Engelsen in de supermarkt. Ook is er geen vakopleiding tot patissier. Net als in Nederland tijdens de werkgroepbijeenkomsten word ook hier met een kritische blik naar het bedrijf gekeken.
Zuidam UK
Daarnaast bezoeken de ondernemers natuurlijk Zuidam UK in Tewkesburry. Dit is een logistiek en distributiecentrum met vooral vriescapaciteit en twee duidelijk herkenbare bedrijfswagens die de klanten beleveren. Twee Engelsmannen hebben er de leiding en zijn ook eigenaar. Ze maken contractueel gebruik van de naam Zuidam UK. De vriestemperatuur wordt hier zowel tijdens de opslag als tijdens het vervoer bijgehouden. ‘Dit heeft te maken met aansprakelijkheid en mogelijk verhaal bij klachten, zo legt Ditzel uit.
 
 

Reageer op dit artikel