nieuws

Aldi en Lidl stomen door

Nieuws

BAKKERSWERELD – De discounters Aldi en Lidl zetten hun opmars de komende jaren onverminderd voort in Nederland. De Duitse prijsvechters kunnen bijna een kwart van de markt veroveren.

Aldi en Lidl stomen door

BAKKERSWERELD – De discounters Aldi en Lidl zetten hun opmars de komende jaren onverminderd voort in Nederland. De Duitse prijsvechters kunnen bijna een kwart van de markt veroveren.
 

Onder meer door de tientallen kleinere supermarkten die wegkwijnen in de prijzenoorlog op te kopen. Dit concludeert onderzoeksbureau GfK Panelservices in een voorpublicatie van een onderzoek naar de toekomst van discount in Nederland. Het volledige rapport verschijnt in oktober. Op dit moment hebben de discounters 15,4 procent van de markt in handen. Het GfK schat dat het aandeel van de Duitse prijsvechters tot 2015 oploopt naar 21,2 procent. ‘Ik denk dat dit veel verder groeit. Door de prijzenoorlog komen een heleboel niet-rendabele supermarkten vrij’, stelt supermarktconsultant Jan-Willem Grievink in reactie op het onderzoek. Door de schaalvergroting die in de branche plaatsvindt, krijgen kleinere supermarkten het steeds zwaarder en zullen zij door de hevige concurrentie verlies draaien. Hierdoor zijn ze een makkelijke prooi voor Aldi en Lidl. ‘Hun kosten liggen veel lager. Dus zij kunnen rendabel zijn, waar anderen dat niet lukt’, aldus Grievink. Lidl maakte onlangs bekend te willen groeien van 213 filialen in 2006 naar 400 in de komende jaren. Ook Aldi, dat nu ruim 400 filialen bezit, loert nog steeds op mogelijkheden om uit te breiden.
 
Assortiment
De onderzoekers voorspellen dat het assortiment van de discounters eveneens verandert. De Duitsers zullen meer vers en ook A-merken toevoegen. In Duitsland is dit laatste allang het geval. Daar hebben de discountformules gezamenlijk een marktaandeel van 40 procent. Grievink verwacht niet dat de opmars van beide formules in Nederland zo sterk doorzet. ‘In Duitsland heeft Aldi een heel hoog kwaliteitsimago. Het zal nog tientallen jaren duren voordat hun imago in Nederland zo zal zijn veranderd.’
 

Reageer op dit artikel