nieuws

Albert Heijn staakt prijzenoorlog

Nieuws

BAKKERSWERELD – Albert Heijn stopt in december met de prijzenoorlog. De Nederlandse marktleider, die drie jaar geleden de prijzenoorlog zelf in gang zette, heeft zijn doelen bereikt.

BAKKERSWERELD – Albert Heijn stopt in december met de prijzenoorlog. De Nederlandse marktleider, die drie jaar geleden de prijzenoorlog zelf in gang zette, heeft zijn doelen bereikt.
 

Dat heeft directeur Dick Boer van Albert Heijn gezegd in NRC Handelsblad. ‘We hebben in 2003 een drie jarenplan opgesteld. De doelstellingen die we daarin hebben gesteld, hebben we gehaald. Ik ben tevreden over onze huidige prijspositie.’ Voordat Albert Heijn in december de prijzenoorlog stopzet, drukt het bedrijf toch nog even door. De komende twee maanden voert de supermarktketen nog wat kleine aanpassingen door. Volgens Boer verlagen de 700 winkels elke week zo’n vijftig producten enkele procenten. ‘Met het huidige prijsniveau zitten we weer in het midden van de markt. Ik laat deze positie niet meer los’, aldus de AH-directeur. Zaterdag meldde Distrifood dat Albert Heijn eind dit jaar circa tweeduizend artikelen gaat toevoegen aan het assortiment. Het gaat hierbij om zowel A-merken als huismerken. C1000 en Plus werken al aan een uitbreiding van het aanbod. Ook bij deze supermarkten stromen nieuwe huis- en A-merken in. In de eerste helft van dit jaar behaalde AH een bedrijfsresultaat van 204 miljoen euro. Dat was meer dan over geheel 2003 toen ‘Zaandam’ de prijzenoorlog ontketende. De winstmarge ligt op 6,2 procent en het marktaandeel is gegroeid tot 26,4 procent vorig jaar. Het lopende jaar is volgens Boer ‘in lijn daarmee toegenomen’.
 
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels