artikel

Vera ten Brinke (Sis&Bro) kijkt uit naar event Ambacht & Business

Nieuws

Het volgende event van Ambacht in Business, dat maandag 15 mei in De Rijtuigenloods in Amersfoort wordt gehouden, staat in het teken van de nieuwe generatie consumenten. Eén van de deelnemers is Vera ten Brinke van Sis&Bro Bakery in Ommen. Vorig jaar woonde ze al meerdere bijeenkomsten bij en de onderneemster is razend enthousiast. ‘Je krijgt veel praktische tips die uitstekend toegepast kunnen worden in je eigen bedrijf.’

Vera ten Brinke (Sis&Bro) kijkt uit naar event Ambacht & Business
Vera ten Brinke runt samen met haar broer Sis&Bro Bakery in Ommen. Ze heeft zin het event van Amacht & Business. Foto: VMN

Samen met haar boer Maarten behoort Vera tot de vaste deelnemersgroep aan de workshops. ‘Ik vind het prachtig om deze bijeenkomsten te bezoeken en mensen tegen te komen met dezelfde liefde voor het vak. Het is geweldig om de verhalen van anderen te horen. Als iemand heel enthousiast over zijn of haar bedrijf vertelt, dan word ik daar zelf ook heel enthousiast van’, verrtelt Vera. Ook de onderwerpen spreken haar erg aan. ‘Mijn broer Maarten heeft vorig jaar de workshop basisgrondstoffen en ambachtelijk produceren bezocht en zelf was ik aanwezig bij de workshops over het motiveren en medewerkers en social media.’ Beide bijeenkomsten werden door haar als heel zinvol ervaren.

Bij de workshop motiveren van medewerkers werden tips en voorbeelden gegeven om ervoor te zorgen dat medewerkers plezier in hun werk hebben en houden en graag een stapje extra doen om de beoogde resultaten met elkaar te behalen. ‘Ik heb echt wat aan de tips gehad. Zo kregen we bijvoorbeeld het advies om wanneer er iets niet goed is gegaan, niet gelijk uit te vallen tegen de medewerker, maar eerst te vragen wat er mis is gegaan en hoe de medewerker denkt dit te verbeteren. Ook werd ons aangeraden om altijd duidelijk te zijn naar het personeel. Dan weten zij wat ze aan jou hebben en andersom.’

Compliment

De workshop Social Media was voor Ten Brinke een beetje gesneden koek. ‘Ik kreeg het compliment dat ik al op een heel goede manier met Facebook en Instagram bezig ben. We plaatsen er regelmatig berichtjes op, bijvoorbeeld over aanbiedingen, nieuwe producten en als we iets te vieren hebben, zoals bijvoorbeeld een verjaardag.’ Toch kreeg de onderneemster ook op dit vlak een paar tips mee. ‘Bijvoorbeeld om van klanten een reactie te vragen door een foto te plaatsen van een heerlijk product en dan te vragen om mensen te taggen met wie ze de lekkernij willen opeten. Hier zou je ook een prijs aan kunnen koppelen. Verder kreeg ik het advies om nog meer met emoticons te werken door bijvoorbeeld drie foto’s van verschillende producten te plaatsen en mensen te vragen welke emoticon het beste bij welk product past.’

Ten Brinke kijkt alweer uit naar de volgende workshop.  ‘Dan staat het Ambacht & Business event volledig in het teken van de nieuwe generatie consumenten, die druk, altijd (online) bereikbaar en gefocused op gezondheid is, maar er ook van houdt om te genieten van het leven. Ik ben benieuwd welke tips we dit keer krijgen. En voor alle vakgenoten die zich nog niet hebben ingeschreven, zou ik zeggen: de workshops zijn hartstikke leuk en leerzaam; ga ervoor!’

Inschrijven voor Ambacht & Business kan via www.ambachtenbusiness.nl/#/aanmelden.

 

Bent u klaar voor de nieuwe generatie consumenten?

Tijdens de workshop ‘de nieuwe generatie consumenten’, die maandag 15 mei in Amersfoort wordt gehouden, schetst Foodtrendwatcher Marjan Ippel in het kader van de pijler ‘Ambacht’ een overzicht van de trends in brood en banket.  Na de eerste golf hipbakkers en broodjuweliers is het nu tijd voor de ‘gewone’ bakkers die het oude brood en banket ambacht nog van huis uit en van generatie op generatie meekregen. Daarna komt Jeroen Goossens aan het woord over Moderne Patisserie technieken. Kwaliteitsproducten maken op basis van pure grondstoffen. Dat is ingewikkeld, kost veel tijd en geld. Toch? Niet als je het aan Goossens vraagt. Tijdens zijn demonstratie toont hij hoe je op basis van nieuwe patisserietechnieken je standaard gebaksassortiment omtovert tot waardige patisserie. In minder tijd, met minder grondstoffen én meer rendement. Ook ontbijtmoment en ‘on the go’-moment worden steeds belangrijker binnen de foodmarkt. Hier kan de bakker als geen ander op inspelen met een viennoiserie assortiment: zoete broodjes die genuttigd worden bij het ontbijt of de koffie. Het BoulangerieTeam demonstreert tot verschillende verrassende en vernieuwende viennoisserie producten en bereidingstechnieken.

In de pijler Business staat de vraag centraal hoe de nieuwe generatie consumenten kan worden bereikt. In dat kader geeft Jan willem Grievink van het FoodService Instituut zijn visie op de foodmarkt, waar zich in de nabije toekomst grote verschuivingen voordoen. Gemak, beleving en online trekken miljarden naar zich toe. De speciaalzaak dient in de toekomst volgens hem de focus te leggen op gemak óf luxe/beleving. En online verkopen wordt steeds belangrijker. Hier gaan de volgende twee sprekers verder op in. Zo vertelt Noor Wijn namens Nationale Bakkerij Academie over winkelbeleving en de Nationale Bakkerij Academie over het starten van een webshop.

Aanmelden

Inschrijven voor Ambacht & Business kan via www.ambachtenbusiness.nl/#/aanmelden.

Het event vindt plaats in De Rijtuigenloods, Piet Mondriaanplein 61, Amersfoort. De kosten voor deelname aan het Event bedragen €100 per persoon. Hiervan wordt €50 vergoed in Debic-grondstoffen wanneer u het evenement heeft bezocht.

A&B wordt georganiseerd door Debic (FrielandCampina), Nationale Bakkerij Academie en Bakkerswereld.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels