artikel

Tien brandende vragen over allergenendeclaratie

Nieuws

Steeds meer klanten kampen met een voedselallergie. Vanaf 13 december 2014 moet iedere bakkersondernemer er rekening mee houden, want dan is allergenendeclaratie wettelijk verplicht. Tien prangende vragen hierover.

Tien brandende vragen over allergenendeclaratie

1. Wat is de verplichte allergenendeclaratie?

Vanaf 13 december 2014 is een nieuw wettelijk voorschrift van kracht dat bakkers aan hun klanten informatie moeten verstrekken over de aanwezigheid van allergenen in niet-verpakte producten.

2. Wat zijn allergenen?
Dit zijn componenten in voeding waar mensen allergisch op kunnen reageren. Het gaat niet om e-nummers. Er zijn veertien allergenen benoemd: ei, glutenbevattende granen, lupine, melk (inclusief lactose), mosterd, noten, pinda’s, schaaldieren, selderij, sesam, soja, sulfiet, vis en weekdieren.

3. Waar komt deze regel vandaan?
Uit Brussel. Het is een Europees voorschrift. Voor verpakte producten geldt de allergenendeclaratie sinds 2003. De uitbreiding is nu voor nietvoorverpakte levensmidddelen. De wet moet de voedselveiligheid voor mensen met een allergie vergroten.

4. Hoe kun je aan het voorschrift voldoen?
Over de veertien genoemde allergenen moet de bakker op actieve wijze informatie geven aan zijn gast. Dat mag mondeling door medewerkers. Maar het moet schriftelijk wel vastgelegd zijn, zodat medewerkers de info kunnen raadplegen en de controlerende overheidsinstantie, de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA), de juistheid kan controleren.

5. Hoe leg ik dit vast?
Dat betekent informatie inwinnen over grondstoffen, registratie en receptbeheer. Allereerst moet de ondernemer nagaan en op schrift stellen welke grondstoffen hij gebruikt (en welke allergenen daar inzitten). Wie zelf gerechten bereidt, moet recepturen op schrift hebben, zodat zichtbaar is welke ingrediënten worden gebruikt en waarin mogelijk allergenen zitten.

6. Hoe kom ik aan allergeneninfo?
Kijk op etiketten en naar productspecificaties. Of vraag het na bij uw leverancier. Let ook op subingrediënten. Daarin kunnen ook allergenen zitten.

7. Wat betekent dit in de praktijk?
De allergeneninformatie moet schriftelijk zijn vastgelegd en moet altijd kloppen, onafhankelijk van wie het product maakt. Dat houdt in dat er onderlinge afspraken moeten zijn. Recepten en de werkwijze moeten vastliggen. Kruisbesmetting ligt op de loer. Hygiënisch werken is een must. Verder is scholing van het personeel
aan te raden. Zij moeten vragen van klanten over de aanwezigheid van allergenen kunnen beantwoorden.

8. Moet ik mijn productdisplaykaartjes aanpassen?
Het is sterk aan te raden om een tekst op de productdisplay op te nemen dat personeel op de hoogte is van de samenstelling van producten en dat de gast daarnaar kan vragen.

9. Hoe verloopt controle?
De NVWA houdt toezicht. Hoe en welke boetes er gelden, is nog niet bekend.

10. Hoe zit het met de aansprakelijkheid?
Als een klant een allergische reactie krijgt, is een ondernemer niet aansprakelijk zolang hij alle informatie over de allergenen heeft gegeven en zeker weet dat deze klopt, zo laat de NVWA weten.

Zie ook: bakkerijplaza.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels