nieuws

David de Bruijn verruilt NBC voor World Food Center

Mensenwerk 687

David de Bruijn vertrekt per 1 juli bij het NBC. De 35-jarige communicatiemanager van het kennis- en adviescentrum voor de bakkerijbranche in Wageningen gaat met ingang van die datum als strategisch communicatieadviseur aan de slag bij het World Food Center in Ede.

David de Bruijn verruilt NBC voor World Food Center
David de Bruijn en zijn collega's van het communicatieteam van NBC vieren in december 2017 de miljoenste bezoeker van Brood.net. Foto: NBC

De Bruijn trad in oktober 2012 in dienst bij NBC. ‘Ik was oorspronkelijk corporate communicatieadviseur, maar door het wegvallen van de meelheffing en het wegvallen van het productschap, moesten wij op een andere manier werken’, aldus de communicatiemanager, die zijn rol daardoor veel breder zag worden.

Aanvallen op brood

Daarnaast waren er de aanvallen op het gezondheidsaspect van brood, onder andere in boeken. ‘Brood is een voedingsmiddel dat dagelijks door veel Nederlanders wordt geconsumeerd. Omdat het zo’n belangrijk aandeel heeft in ons voedingspatroon en onze eetcultuur, is het gemakkelijk om het aan te vallen’, vervolgt De Bruijn. ‘Aan de andere kant zijn er de wetenschap, en de consument, die in verwarring wordt gebracht, niet weet wat hij moet geloven en grillig is. Vroeger had je de wetenschap, de politiek en de dokter, en die geloofde je. Vandaag de dag worden de buurman, een beste vriend of een neef eerder geloofd.’

Vruchten afwerpen

Hoewel het volgens De Bruijn daardoor ‘heel lastig is’ de juiste boodschap over te brengen, is hij van mening dat NBC ‘zich in het midden van alle krachten moet blijven richten op het imago van brood’. ‘Het is belangrijk dat consumenten over de juiste basiskennis beschikken, zodat zij de goede keuze maken.’ Het is hem daarbij opgevallen dat samenwerking binnen de sector ‘vruchten afwerpt’: ‘Kijk naar thema’s als volkoren en zoutreductie.’

World Food Center

De Bruijn noemt zijn nieuwe betrekking ‘een superleuke en uitdagende job binnen een zeer ambitieus en grootschalig project’. ‘Het is een mooie nieuwe uitdaging waarbij ik overstap van Nederland naar de wereld, en van brood naar food. Het ligt in het verlengde van wat ik bij NBC doe’, aldus De Bruijn. ‘Het World Food Center is een ambitieus project op het gebied van voeding en duurzaamheid, dat ook kansen voor de bakkerij biedt.’

Binnen het World Food Center (WFC) ontmoeten kennisinstellingen, bedrijven en consumenten elkaar om kennis te creëren en te delen. ‘Bezoekers ervaren hoe voedsel wordt geproduceerd, bewerkt, getransporteerd en gegeten’, zo is te lezen op de website van het WFC. ‘In het WFC zal iedereen de kracht van de Nederlandse voedselwaardeketen ervaren. Het WFC bestaat uit drie onderdelen: Innovatie, Labs en Experience. De Experience beoogt na openingen 350.000 consumenten per jaar te ontvangen.’

Warm plekje

De Bruijn is vandaag begonnen aan zijn laatste drie werkweken bij het NBC. ‘Ik laat een branche achter met leuke, vriendelijke mensen. Ik kwam ooit als buitenstaander bij het NBC de bakkerijsector binnen – ik had geen bakkerijverleden – maar de bakkerijbranche zal altijd een warm plekje in mijn hart houden.’

Reageer op dit artikel