nieuws

‘Peter zou trots zijn’

Mensenwerk 1707

Patisserie Peter Lemmens viert dit jaar haar veertigjarig bestaan. Het Zuid-Limburgse bedrijf maakte in de afgelopen decennia een forse groei door, die nog steeds niet ten einde is. Dit is volgens algemeen directeur Erik Reintjens met name te danken aan het feit dat de naam Peter Lemmen ‘synoniem staat voor kwaliteit en service’.

‘Peter zou trots zijn’
Vivian Lemmens, de dochter van Peter, en Erik Reintjens in de winkel in Gronsveld. Foto’s: Marcel van Hoorn Fotografie

De thuisbasis van Patisserie Peter Lemmens ligt aan de Rijksweg in Gronsveld; een klein dorp ten zuiden van Maastricht. In het pand waar vandaag de dag de bakkerij en één van de vier winkels van het bedrijf gevestigd zijn, begonnen de ouders van Lemmens in de jaren vijftig van de vorige eeuw een kruidenierszaak annex bakkerij. ‘Peter zijn ouders stierven kort na elkaar, toen hij nog heel jong was’, vertelt Erik Reintjens, algemeen directeur van het bedrijf. ‘Toen werd de zaak tijdelijk overgenomen door iemand anders. Peter volgde een opleiding tot patissier en werkte bij diverse bakkers en patissiers. Toen hij het vak voldoende onder de knie had, zette hij het ouderlijk bedrijf voort. De nadruk lag vanaf dag één op hoogwaardige patisserie; hier lag Peter zijn hart. Hij wilde het beste van het beste leveren, deed geen concessies aan de kwaliteit.’

Deze strategie legde de ondernemer geen windeieren: in de loop der jaren werd het aantal winkels uitgebreid naar vier. Naast de winkel in Gronsveld, heeft het bedrijf vandaag de dag één winkel in Valkenburg en twee in Maastricht, waarvan één met lunchroom. ‘Peter begon eind jaren zeventig met drie man personeel, inmiddels hebben we zo’n vijftig werknemers in dienst.’

Noodlot

Het succes van het bedrijf werd Lemmens noodlottig: op 30 april 2009 stierf hij aan hartfalen. Compleet onverwacht, op 54-jarige leeftijd. ‘Dit was logischerwijs een enorme klap, voor iedereen’, vertelt Reintjens. Hij werd na twee weken benaderd door de dochters van Lemmens, met de vraag of hij het bedrijf zou willen voortzetten. ‘Ik had een nauwe band met de familie. Die ontstond toen ik als tiener mee ging helpen in de bakkerij, op zaterdagen en in de vakanties. Na mijn studie ging ik elders aan de slag, als levensmiddelentechnoloog. Maar in de week voor Kerst nam ik steevast vrij, om bij te springen in de patisserie van Peter. Zonder dat was Kerst voor mij niet compleet.’

Desondanks nam Reintjens de tijd om na te denken over de vraag die hem werd gesteld. ‘Ik realiseerde me terdege waar ik in zou stappen. Ik werkte altijd al vijftig à zestig uur per week, maar wanneer je algemeen directeur bent, ben je hier 24/7 mee bezig. Dat is niet niks. Dat ik uiteindelijk toch ‘ja’ heb gezegd, kwam vooral door mijn liefde voor het bakkersvak. Ik deed dit werk altijd enorm graag. Maar de emotie gaf de doorslag: Peter zou dit zo gewild hebben en daarom móest ik het doen.’

De focus in het assortiment ligt op taarten en gebak.

Kwaliteit en service

De afgelopen jaren investeerde de ondernemer volop om het bedrijf ‘toekomstproof’ te maken. De gedane investeringen werpen hun vruchten af: de omzet van Patisserie Peter Lemmens groeit nog ieder jaar. ‘Deze groei zit zowel in de winkelverkoop, als in het derde kanaal. Ongeveer een derde van onze productie gaat naar de horeca. Aan het Onze Lieve Vrouweplein en het Vrijthof in Maastricht serveert bijvoorbeeld meer dan vijftig procent van de horecagelegenheden ons gebak. En dat percentage groeit ieder jaar. Wij zijn weliswaar iets duurder dan de gemiddeld bakker, maar we merken duidelijk dat mensen willen betalen voor kwaliteit. Zelfs in de crisisjaren hebben we geplust.’

De belangrijkste reden voor de gestage omzetgroei is volgens Reintjes dat het bedrijf in alle opzichten kwaliteit en service ‘ademt’. ‘Dat zeggen veel ondernemers, maar wij brengen het ook echt in de praktijk. Bijvoorbeeld door zeven dagen per week te bakken; de afzet aan de horeca gaat immers iedere dag door, en we vinden het een must om een dagvers product te leveren. Dat is ook de reden dat we zoveel personeel nodig hebben; we hebben zeventien bakkers en patissiers in dienst. Daarbij doen we bijna alles met de hand; we hebben alleen machines voor het kneden van het deeg. Overigens zijn drie van onze vier winkels op zondag open. Dat is ook een must, aangezien we hier dichtbij de Belgische grens zitten, waar alle winkels standaard open zijn op zondag.’

Ook wat grondstoffen betreft legt de ondernemer de lat hoog; hij neemt alleen genoegen met het allerbeste. ‘Vorig jaar was de roomboterprijs op een bepaald moment bijvoorbeeld gestegen tot ruim negen euro per kilo. Veel bakkers gingen toen op zoek naar alternatieven, maar ik wil zo’n risico niet nemen. Ik vind het belangrijk dat onze producten constant van smaak zijn. Dat kost dan misschien even iets meer, maar ik ben ervan overtuigd dat dit zich op lange termijn terugbetaalt. De naam ‘Peter Lemmens’ staat synoniem voor kwaliteit; als mensen die zien, weten ze dat het goed is.’

Reintjens benadrukte dat ook de service ver reikt. ‘Belt een horecaklant dat hij geen vlaai meer heeft, dan spring ik in de auto en rijd erheen. Ook onze bezorgers rijden vaak voor één vlaai. Daar verdien je dan niets in, maar op deze manier creëer je zoveel goodwill dat dit uiteindelijk meer oplevert. We hebben ook een sterke binding met onze klanten; als een vaste klant een keer niet bestelt, stuur ik hem ’s nachts een appje om te checken of hij echt niets nodig heeft.’

Geen spijt

Reintjes heeft geen spijt van zijn keuze om in het bedrijf te stappen? ‘Hoewel ik veel uren maak, is het me zeker niet tegengevallen. Maar dat komt vooral omdat ik het zo graag doe. En het voelt ook echt als míjn zaak, alhoewel dat eigenlijk ook al zo was toen Peter nog leefde. Ik denk dat Peter trots zou zijn op hoe het bedrijf er nu voorstaat, dat het loopt zoals hij zou willen.’

In de komende editie van Bakkerswereld leest u de volledige reportage over Patisserie Peter Lemmens. Ook onderstaande film geeft een inkijkje in het bedrijf.

 

Reageer op dit artikel