nieuws

‘Van medewerker naar verkoopadviseur’

Mensenwerk

Een op de 33 medewerkers in de bakkerijsector heeft het afgelopen jaar een training of workshop gevolgd, zo blijkt uit cijfers van de Nationale Bakkerij Academie (NBA). Volgens Carla Zwierstra is dit aantal nog veel te laag. ‘Nog te weinig ondernemers realiseren zich dat het opleiden een goede investering is voor het bedrijf. Het is belangrijk dat de rol van winkelmedewerker verandert in die van verkoopadviseur. Een goede training kan daarbij helpen.’

‘Van medewerker naar verkoopadviseur’
De NBA probeert constant naar de markt te kijken en te luisteren, voor de aanpassing en vernieuwing van hun trainingen. Foto: Jan Willem Schouten

De NBA richt zich op trainingen en workshops voor werkenden in de bakkerij, zowel voor de industrie als het ambacht. Zwierstra merkt dat de vraag naar trainingen langzaam toeneemt. ‘Afgelopen jaar heeft 1 op de 33 medewerkers een training of workshop gevolgd bij de NBA. Bedrijven zien dus wel het belang van een training in, maar toch zou het aantal medewerkers die een training volgen nog verder omhoog moeten. Nog te veel bedrijven zien het opleiden van personeel als een kostenpost in plaats van een investering.’ Terwijl een goede training of workshop volgens haar wel degelijk een goede investering is.

De NBA biedt trainingen aan voor verkoopmedewerkers, praktijkbegeleiders, leidinggevenden en jonge ondernemers. ‘De trainingen zijn een combinatie van online leren en praktische trainingsbijeenkomsten. Deze trainingsbijeenkomsten zijn voor een deel maatwerk, afhankelijk van de vraag van het bedrijf’, legt Zwierstra uit, die toevoegt dat de NBA ook diverse workshops verzorgt. ‘Met de workshops zijn we ongeveer anderhalf jaar geleden begonnen. Denk bijvoorbeeld aan een workshop ‘verkoop in-company’, ‘productfotografie’, ‘bakken in een houtoven’ en ‘het voeren van functioneringsgesprekken’. Met de workshops kunnen we snel op de vraag van verschillende bedrijven inspelen.’

Recente ontwikkelingen

De NBA probeert constant naar de markt te kijken en te luisteren voor aanpassing en vernieuwing van hun trainingen. Daarnaast worden toekomstige ontwikkelingen in de bakkerijsector nauwkeurig in de gaten gehouden. ‘Onze accountmanagers komen dagelijks bij de verschillende bedrijven over de vloer en met onze trainingen spelen we in op de informatie die we van hen krijgen. We willen voldoen aan de vraag uit de markt en kijken daarom goed naar de mogelijkheden en de problematiek van de bakkerijen. Daar passen we de trainingen op aan. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk praktijkgericht te zijn. We willen dat deelnemers hetgeen ze leren direct zonder al te hoge drempel de volgende dag op hun werkplek kunnen toepassen.’

Nog te weinig ondernemers realiseren zich dat het opleiden een goede investering is voor het bedrijf, zegt Carla Zwierstra van de NBA.
Foto: Tamara Reijers

Het benadrukken van het ambacht wordt steeds belangrijker in de ambachtelijke bakkerijsector. De NBA speelt hier onder meer op in door in samenwerking met het Bakery Institute en NBC trainingen aan te bieden op het gebied van boulangerie, desem, oude granen et cetera. Daarnaast is het volgens Zwierstra van groot belang om ervoor te zorgen dat de verkoopmedewerksters goed geïnformeerd zijn. ‘Hoe kunnen ze het beste de klant bedienen? Weten ze precies welke producten er worden verkocht en welke ingrediënten deze bevatten? Hoe raak je met een klant in gesprek? Welk advies kun je een bepaalde klant geven? Dat komt aan bod in de verkooptrainingen. Hierbij wordt heel goed gekeken naar hoe je van een verkoopmedewerker een verkoopadviseur kunt maken.’

Tijdens de training krijgen deelnemers hiervoor volgens haar goede handvatten mee. ‘Er worden veel rollenspelen gehouden zodat cursisten leren hoe ze het beste met de klanten in gesprek kunnen gaan. We proberen zoveel mogelijk te stimuleren het geleerde in de praktijk te brengen en deelnemers te motiveren om er actief mee aan de slag te gaan.’

Positief

Regelmatig ontvangt de NBA positieve reacties op de aangeboden trainingen en workshops. ‘Het is mooi als we na een verkooptraining horen dat de gemiddelde besteding van de klant is gestegen, waardoor de omzet van het bedrijf omhoog is gegaan. Of dat men na een training leidinggeven beter met het team in gesprek kan komen en daardoor tot betere resultaten komt. De training leidinggeven is zowel interessant voor het ambacht als de industrie. Ook zien we dat men door een vakgerichte workshop nieuwe ideeën heeft opgedaan waarmee echt aan de slag kan worden gegaan.’

Omzetcijfers

Veel bedrijven beseffen volgens Zwierstra niet hoe belangrijk het is om te investeren in een goede opleiding. ‘Dit vertaalt zich uiteindelijk bijna altijd terug in de omzetcijfers, maar daarnaast zijn er nog meer voordelen. Bij een in-company training is bijvoorbeeld het trainingsproces op zichzelf ook heel nuttig. Medewerkers volgen samen de training, overleggen met elkaar, kijken samen hoe het beter kan en bespreken dit. Ze weten elkaar na de training beter te vinden en daarmee ontstaat er meer onderlinge afstemming.’

Daarnaast zijn de trainingen ook belangrijk voor de ontwikkeling van de medewerkers zelf, vervolgt Zwierstra. ‘Zij kunnen hierin hun verantwoordelijkheid nemen, want ze hebben veel baat bij een goede training voor hun individuele ontwikkeling. Als je van plan bent om een bedrijf over te nemen, dan kan het waardevol zijn om een training voor aankomende ondernemers te volgen met de onderwerpen financieel management, marketing, personeelsmanagement en leidinggeven.’

Voor de toekomst zou Zwierstra graag het workshopaanbod nog verder uitbreiden. ‘Workshops zijn een goed middel om snel in te spelen op recente ontwikkelingen.’ Ook zou ze graag aandacht willen besteden aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). ‘Daarbij kan er heel praktisch gekeken worden hoe MVO het best toepasbaar is in de bakkerij.’

SVO

‘De consument geeft weer meer geld uit aan voeding. Dit doet hij echter niet zo maar. Wij zien dat steeds meer producten met het juiste verhaal en een medewerker die het goed kan vertellen terrein winnen’, zegt Michel Moolenaar, onderwijsmanager bij SVO. ‘Regelmatig bezoeken wij als mystery shoppers ondernemers om een goed beeld te krijgen hoe medewerkers klanten behandelen. Vooral de medewerkers maken het verschil en door ze daar steeds meer bewust van te maken ga je ander gedrag zien in de winkel. Kortom, wees trots op je product en straal dit uit! De kennis van je product is natuurlijk de basis van dit alles en ook daarvoor ben je aan het juiste adres bij SVO vakopleiding food.’

Volgens SVO is er momenteel veel vraag naar de trainingen ‘Succesvol ondernemen’ en ‘Klantgerichte verkoop’.
Foto: Jan Willem Schouten

Volgens hem zijn steeds meer ondernemers zich zeer bewust van de kracht van zijn of haar medewerker. ‘De trainingen ‘Succesvol ondernemen’ en ‘Klantgerichte verkoop’ doen het op dit moment zeer goed. Doordat wij als opleider foodbrede opleidingen aanbieden kun je het beste uit de verschillende werelden laten zien. Vooral het over de schutting kijken bij vakcollega’s en/of andere productgroepen wordt als zeer inspirerend ervaren.’
De wereld van food en dus ook het brood is in beweging, weet Moolenaar. ‘Consumenten maken andere keuzes en hebben andere verwachtingen. De foodbrede opleiding ‘Verkoopmedewerker vers’ die wij aanbieden sluit hier zeer goed op aan. Studenten komen in aanraking met alle foodgroepen en zoomen in de praktijk in op het eigen concept. Door deze brede aanpak leiden wij mensen op die nu prima het werk kunnen verzetten maar richting de toekomst ook voldoende bagage hebben om succesvol te zijn.’

Het gehele artikel kunt u lezen in het aprilnummer van Bakkerswereld. Nog geen abonnee? Vraag dan een kennismakingsabonnement aan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels