nieuws

‘Een team waarop je kunt bouwen’

Mensenwerk 56

Bas Nijhuis stal de show tijdens de uitreiking van Bakker met Ster. Met nuchtere Twentse humor deelde de voetbalscheidsrechter de sterren uit. Nijhuis is sinds enkele jaren ook eigenaar van Bakkerij Bi’j Oons in Haaksbergen.

‘Een team waarop je kunt bouwen’
Eigenaar Bas Nijhuis van bakkerij Bi’j Oons. Foto’s: JorisFotografie

In 2013 kocht Bas Nijhuis de bakkerij in Haaksbergen aan de Spoorstraat. Een opmerkelijke zet van de scheidsrechter in het betaald voetbal. ‘Een paar jaar geleden sprak ik met collega-scheidsrechter René Temmink over de toekomst. Hij adviseerde me om tijdens mijn actieve loopbaan al iets op te zetten waarop ik kan terugvallen na het fluiten. Scheidsrechter ben je tot je 48, 49e jaar en daarna is het in principe afgelopen.’

Logischer was het geweest als Nijhuis, die van oorsprong uit een slagersfamilie komt, voor een slagerij had gekozen. Ook heeft hij nog de slagersvakopleiding gevolgd. ‘De bakkerij kwam op mijn pad eigenlijk. Een collega-scheidsrechter is daar bakker, er staat een mooi team. Ik dacht, misschien is het wel iets voor mij. Nadat ik de cijfers heb bekeken, heb ik besloten de bakkerij over te nemen.’

Visie

Dat Nijhuis geen bakker is, ziet hij zelf als een voordeel. ‘Ik hoef niet uren in de bakkerij te staan. Ik verzorg de boekhouding en heb tijd om me in te zetten voor ontwikkeling van de winkel. Hoewel we zijn aangesloten bij de Echte Bakkers, bedenk ik alle acties zelf.’

Echte Bakker Bi'j Oons bevindt zich in het centrum van Haaksbergen.

Echte Bakker Bi’j Oons bevindt zich in het centrum van Haaksbergen.

‘Bij de overname van de bakkerij heb ik ook een ludieke actie bedacht. Ik wilde dat mensen in Haaksbergen het over ons hadden. Ik heb toen als actie bedacht een populaire broodsoort heel goedkoop te verkopen. Tussen 5.00 en 6.00 uur ’s morgens kostte het brood €0,75. Ieder uur erna kwam er €0,25 bij de prijs op. Deze actie leverde ons veel publiciteit op. En reken maar dat het druk was die ochtend’, lacht de ondernemer.

Nijhuis merkt dat hij op een andere manier onderneemt dan collega-bakkers. ‘Volgens mij denk ik meer als een slager. Ik bied sommige producten tegen een heel lage prijs aan om klanten te lokken. Tegelijkertijd hoop ik dat ze dan ook andere producten meenemen. Ik kijk minder naar de brutowinst die ik maak, maar meer naar het aantal klanten dat ik trek. Voor mijn gevoel willen andere bakkers vooral veel winst maken op hun producten, die drang heb ik iets minder.’

Bi’j Oons werkt veel met vaste lagen prijzen in de winkel. ‘We proberen te letten op het prijsverschil tussen onze producten en die van de supermarkt. Het in belangrijk om je niet te spiegelen aan de supermarkt, maar wel om je ogen goed open te houden. En het werkt bij ons in de winkel. Mensen waarderen het dat we onze prijzen laag houden.’

Bij Bi'j Oons staan ervaren verkopers in de winkel.

Bij Bi’j Oons staan ervaren verkopers in de winkel.

Die insteek legt Nijhuis geen windeieren. Sinds de overname is de omzet met 65 procent gegroeid. ‘Dat was ons eerste doel, een grote omzetgroei realiseren. Nu willen we kijken of we de gemiddelde besteding per klant omhoog kunnen krijgen.’

Team

Nijhuis is de eerste om toe te geven dat zijn winkel mede dankzij zijn team zo goed draait. ‘Ik heb een team waarop ik kan bouwen en waarbij ik de toko met een gerust hart achterlaat. Arie van Linstee bijvoorbeeld, onze bakker, is echt supergedreven. Hij wil aan alle wedstrijden en cursussen meedoen en alleen het hoogst haalbare is goed genoeg voor hem.’

Ook de winkeldames spelen een belangrijke rol. Nijhuis kiest bewust voor dames uit de omgeving van Haaksbergen met kennis van zaken. ‘Ik heb eigenlijk geen 15-jarigen in dienst, maar allemaal meiden en dames die al iets ouder zijn. Van hen kun je beter op aan. Dan maar iets meer geld kwijt aan personeelskosten. Iedereen weet waar ze mee bezig zijn. In drukke periodes hebben ze soms zelfs liever dat ik niet meehelp in de winkel, want dan breng ik de boel alleen maar in de war’, lacht Nijhuis. ‘Ze zijn zo goed op elkaar ingespeeld en heel betrokken bij de winkel. Ik kan van iedereen voor de volle 100 procent op aan. Dat is echt fantastisch.’

Gedreven bakker Arie van Linstee.

Gedreven bakker Arie van Linstee.

Oud-eigenaar van de bakkerij, Gerrit van de Linde (75 jaar), werkt ook nog altijd een paar ochtenden mee in de bakkerij. ‘Gerrit maakt nog altijd zijn oude recepten voor Bi’j Oons.’

Uitbreiden

De zaken gaan goed bij Bi’j Oons, zo goed, dat Nijhuis bezig is met uitbreiding. ‘We zijn bezig om filialen te openen. Een extra vestiging in Haaksbergen, maar ook in andere plaatsen in Twente. Dat loopt allemaal nog.’ Ook is Nijhuis op zoek naar een externe bakkerij, om van daaruit de winkels te bevoorraden. ‘Maar ik wil wel ovens in de winkel houden. Dat vind ik belangrijk voor de versbeleving’, zegt hij.

Samenwerken

‘Het valt mij op dat bakkers huiverig zijn om met elkaar samen te werken en bang zijn om kennis met elkaar te delen. Volgens mij moeten we als vakgenoten veel meer met elkaar samenwerken om als ambachtelijke sector op te boksen tegen de grote concerns. Elkaar sterker maken’, zegt Nijhuis.

Dat geldt volgens hem niet alleen voor het delen van kennis, maar ook bij het maken van afspraken. ‘Wij proberen bijvoorbeeld met de andere bakker in het dorp af te stemmen wanneer we open zijn met feestdagen en wanneer gesloten. Dan zit je niet in elkaars vaarwater. En als de één de slagroom op heeft, haalt hij wat bij de ander op.’

'Mijn team is goed op elkaar ingespeeld en heel betrokken bij de winkel.'

‘Mijn team is goed op elkaar ingespeeld en heel betrokken bij de winkel.’

Reageer op dit artikel