nieuws

Tientallen bakkerijen aan de slag met ‘Heel de klas bakt’-campagne

Mensenwerk 72

Zo’n 150 ambachtelijke bakkerijen in alle hoeken van Nederland gaan aan de slag met de ‘Heel de klas bakt’-campagne. Volgens de initiatiefnemers, Bakeplus en haar zes partners, is deze campagne ‘de leukste manier om nieuwe klanten te werven’.

Tientallen bakkerijen aan de slag met ‘Heel de klas bakt’-campagne
Foto: Bakeplus

Het doel van de ‘Heel de klas bakt’-campagne is om basisschoolleerlingen en hun ouders in aanraking te laten komen met brood en banketproducten die zijn gemaakt door de ambachtelijke bakker. Tijdens een spreekbeurt en een bakworkshop van de ambachtelijke bakker maken basisschoolleerlingen kennis met de verschillende aspecten van gezonde voeding en de bijdrage van ambachtelijk brood daarbij. Tevens leren basisschoolleerlingen hoe verantwoord om te gaan met banketproducten. De ouders maken tijdens het terugkommoment kennis met de ambachtelijke bakkerij.

Omzetdaling

De totale omzet van speciaalzaken in Nederland is gedaald van 9,3 miljard euro in 2005 naar 7,4 miljard euro in 2015. De verwachting is dat de omzet in 2025 6,5 miljard euro zal bedragen. Van de consumenten welke kopen bij speciaalzaken is 25 procent loyaal. Dit zijn met name 60+’ers. Consumenten in de leeftijdscategorie jonger dan 50 jaar komen steeds minder bij de bakker. ‘Het is daarom van belang om deze doelgroep te laten kennismaken met de ambachtelijke bakkerij’, aldus de ‘Heel de klas bakt’-initiatiefnemers.

Interactief programma

Door Bakeplus en haar partners is voor de projectinvulling gekozen om gebruik te maken van een interactief programma met stellingen, opdrachten en filmpjes. Er zijn speciaal voor dit programma diverse materialen ontwikkeld in de vorm van een handleiding, een leerplan, posters, flyers, afhaaltickets, diploma’s en waardebonnenboekjes. Dit kan worden aangevuld met beschikbare materialen op de website Broodaandebasis.nl, zoals werkbladen, fun, recepten en input van bakker en leerkracht.

Kennissessies

In de tweede week van september konden de deelnemende bedrijven tijdens kennissessies uitleg krijgen over de campagne ‘Heel de klas bakt’. Deze kennissessies werden gehouden door één van de partners die deze campagne ondersteunen. In totaal zijn zeven kennissessies gehouden, die zijn bijgewoond door zo’n tachtig deelnemende bedrijven. In totaal hebben ongeveer 150 bakkerijen het ‘Heel de klas bakt’-pakket aangevraagd. Sommige ondernemers gaan nog dit jaar activiteiten in het kader van de campagne houden, andere tillen het over de feestdagen heen en doen dat in januari of februari 2017.

Meer informatie

Bakkers die meer informatie willen over de campagne ‘Heel de klas bakt’ kunnen terecht bij hun rayonmanager van Bakeplus, Meneba, Sonneveld, FrieslandCampina, Dobla en CSM.

Reageer op dit artikel