artikel

Hans Hulshof maakt Lekkerste Bonbon van Nederland

Mensenwerk

Met zijn creatie ‘Flower Power’ won Hans Hulshof zondag 28 september de prestigieuze wedstrijd De lekkerste Bonbon van Nederland tijdens het evenement KunsthalKOOKT in Rotterdam. De chocolatier van de gelijknamige winkel in Eibergen liet zich evenals bij de vorige editie van de wedstrijd inspireren door de natuur. De publieksprijs ging naar Niels Verwey werkzaam bij Ambachtelijke Banketbakkerij Holtkamp in Amsterdam.

Hans Hulshof maakt Lekkerste Bonbon van Nederland

Met zijn creatie ‘Flower Power’ won Hans Hulshof zondag 28 september de prestigieuze wedstrijd De lekkerste Bonbon van Nederland tijdens het evenement KunsthalKOOKT in Rotterdam. De chocolatier van de gelijknamige winkel in Eibergen liet zich evenals bij de vorige editie van de wedstrijd inspireren door de natuur. De publieksprijs ging naar Niels Verwey werkzaam bij Ambachtelijke Banketbakkerij Holtkamp in Amsterdam.

Aan de tweede editie van de verkiezing De lekkerste Bonbon van Nederland deden 46 chocolatiers mee. Algemeen directeur van Belcolade Nederland Marc van Hulst is tevreden over het aantal deelnemers. ‘Er zijn in Nederland 150 chocolatiers, dus 46 inzendingen is een mooie score.’ Belcolade Nederland, initiatiefnemer van de wedstrijd, wil het vak van chocolatier in Nederland elan geven en meer bekendheid genereren bij het grote publiek. De finale van De lekkerste Bonbon vond daarom plaats op de laatste dag van het evenement KunsthalKOOKT tijdens de Week van de Smaak.

Bonbon van Hans Hulshof.

Flower Power
De bonbons van de finalisten zijn doorhaalbonbons, waarvan drie gemaakt van pure en twee van melkchocolade. De bonbon van chocolatier Hans Hulshof werd uitgeroepen tot De lekkerste Bonbon van Nederland 2008. Hij noemde het winnen van de titel ‘een geweldige beloning voor het harde werken.’ Hulshof begon direct na de finale van De lekkerste Bonbon van Nederland in 2007, waar hij met zijn bonbon paddenstoel gevuld met pistachemarsepein en frambozenmousse derde werd, met het ontwikkelen van de ‘Flower Power’. De bonbon bestaat uit drie laagjes: vlierbloesem met rabarbersap, saffraan en honing omhuld door een huidje van pure chocolade (64%). In de vulling is verder witte en melkchocolade verwerkt. Op de bonbon is een bloemdecoratie aangebracht.
Jurylid Persoone noemde de balans van de Flower Power perfect en de structuur van de vulling ongelooflijk. Naast de titel De lekkerste Bonbon van Nederland 2008 en een oorkonde kreeg Hulshof een geheel verzorgde achtdaagse reis naar Peru aangeboden, inclusief een rondleiding aan een cacaoplantage. Hulshof: ‘Voor de winkel moeten we nog iets verzinnen, maar waarschijnlijk is die gewoon dicht als wij naar Peru gaan.’
De tweede plaats was voor Ronald van Haarlem, werkzaam bij Tummers patisserie passionele in Heemstede met zijn Panisum, een bonbon gemaakt van melk en pure chocolade, guianduja, rijst krokant, room, boter, steranijs, passiepuree en glucose. Wouter Elie van Banketbakkerij J. van Bragt uit Geldrop ging met de derde prijs naar huis voor zijn Kalamansi gemberbonbon met kalamansi, blanke stroop, citroenzuur, ongezoete slagroom, verse gember, gember esprit en gember siroop.
Vierde werd Niels Verweij van Ambachtelijke Bakkerij Holtkamp in Amsterdam. Verweij maakte een amandelpraline van melkchocolade met amandelen, room, blanke stroop, vanillestokje en esprit en tonkabonen.
De Woeste caramel van Albert Boogaarts van Chocolaterie Winters uit Valkenswaard eindigde op de vijfde plaats. Zijn bonbon bestaat uit witte, melk en pure chocolade en bevat slagroom, roomboter, blanke stroop, gekarameliseerde sesam, hazelnootpraliné en feuilletine.

Bonbon van Niels Verweij.

Publieksprijs
Naast de prijzen van de vakjury was er een publieksprijs. Ruim vierhonderd consumenten kregen de opdracht om de vijf finalebonbons te proeven en aan te geven welke zij het lekkerst vonden. De strijd ging vooral tussen de twee melkchocoladebonbons. De amandelpraline van Niels Verwey werd door het publiek verkozen tot De lekkerste Bonbon van Nederland 2008.’ Niels Verwey vond de prijs een mooi compliment. ‘Ik heb weer veel geleerd van deze tweede editie en doe volgend jaar graag weer mee.’ Presentator Alain Caron haalde een jonge vrouw uit het publiek, waarna Verweij onder grote hilariteit het publiek mocht zoenen.
Aan de finale gingen een eerste ronde (46 inzendingen) en een halve finale (16 chocolatiers) vooraf. De bonbons werden door de vakjury, bestaande uit Hein Geers, Huize Geers in Tilburg en winnaar vakjury De lekkerste Bonbon 2007, Dominique Persoone, The Chocolate Line in Brugge en Robèrt van Beckhoven, Patisserie Robèrt in Oisterwijk, beoordeeld. De belangrijkste criteria waren: uitstraling, originaliteit, rationaliteit, vakmanschap, balans en vooral smaak. Jury-voorzitter Hein Geers vond dat de vakjury een moeilijke beslissing moest nemen. De bonbons waren volgens hem kwalitatief zeer goed en lagen dicht bij elkaar. Na een uur keuren en proeven was de vakjury er nog niet uit. Op de vraag van presentator Alain Caron aan het Belgisch jurylid Dominique Persoone of de Belgen zich nu zorgen gaan maken over de kwaliteiten van de Nederlandse chocolatiers: ‘We beginnen een beetje te panikeren, maar gelukkig zullen ze ons nodig blijven hebben voor het betrekken van de Echte Belgische chocolade.’ Robèrt van Beckhoven was vooral onder de indruk van het uitvinderniveau van de chocolatiers, ‘waardoor de gebruikte technieken bijzonder inventief zijn en leiden tot sublieme resultaten.’

Bonbon van Ronald van Haarlem.

Trends
Voorzitter van de vakjury Hein Geers zag dit jaar een groeiend aantal bonbons met combinatievullingen. ‘Vorig jaar waren er nog veel enkele vullingen. Dit jaar zien we veel combinaties. Ik denk dat de nieuwste trend, mede door de bonbon van Hans Hulshof, drie lagen wordt. In veel bonbons zat een ongewone, uitdagende smaak verwerkt.’ Volgens Geers is het toeval dat de drie beste bonbons van pure chocolade zijn gemaakt. ‘Pure chocolade vind ik uitdagender om mee te werken en de liefhebber van chocolade kiest veelal voor puur. Melkchocolade is moeilijker te combineren, dus daar ligt ook een uitdaging. Luchtige vullingen zijn “uit”. Een andere trend is dat de bonbons steeds kleiner worden. Bonbons van 20 gram zie je steeds minder, wel 15 gram, maar ook bonbons van 8 tot 10 gram. Niet vanwege de slanke lijn. De kunst is om in zo’n klein bonbonnetje een smaaksensatie teweeg te brengen. En in plaats van één grote, drie kleine bonbons te eten.’ Geers heeft nog enkele tips voor collega’s: zorg voor perfecte ingrediënten (‘ik haal mijn honing in Asten bij Eindhoven’), ga niet prijsvechten, maar vraag een goede prijs en blijf vooral je producten proeven.

Bonbon van Wouter Elie.

 

Bonbon van Albert Boogaarts.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels