nieuws

Consumentenbond: Vinkje strijdig met wet

Marktberichten 24

De Consumentenbond probeert vandaag, dinsdag 5 juli, de afschaffing van het zogenaamde Vinkje af te dwingen tijdens een hoorzitting van een bezwaaradviescommissie van het ministerie van VWS.

Consumentenbond: Vinkje strijdig met wet

De consumentenbond wil vandaag, dinsdag 5 juli, aan de bezwaarcommissie duidelijk maken dat het verlengen van het Vinkje, waartoe minister Schippers in maart besloot, strijdig is met de wet. Dat meldt de Bond op zijn website. Prof. Bernd van der Meulen, hoogleraar levensmiddelenrecht, heeft namens de Consumentenbond het bezwaar ingediend bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en zal ook het woord voeren op de hoorzitting. Van der Meulen: ‘De goedkeuring van het Vinkje als voedselkeuze-logo is in strijd met een groot aantal Europese en nationale wettelijke voorschriften en is bovendien misleidend. Wij zullen de commissie verzoeken ons bezwaar gegrond te verklaren en de gevraagde goedkeuring voor het Vinkje alsnog te weigeren.’ Wanneer de commissie een uitspraak doet, is nog niet bekend.

Vinkje onduidelijk voor consumenten

Volgens de Consumentenbond begrijpen klanten bovendien niets van het Vinkje. Uit onderzoek van de Bond, de Gezondheidsraad, de Stichting Ik Kies bewust, GfK en Twynstra Gudde zou blijken dat consumenten de groene en blauwe Vinkjes op supermarktproducten niet begrijpen of verkeerd interpreteren. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Zelfs minister Schippers heeft toegegeven dat het Vinkje moeilijk te doorgronden is. Hoe is het dan mogelijk dat zij het Vinkje wel in stand houdt, terwijl consumentenbegrip een wettelijke voorwaarde is voor verlenging van het Vinkje?’

Bond startte eind maart campagne tegen Vinkje

De Consumentenbond startte eind maart een campagne om het Vinkje af te schaffen. Volgens de Bond snapt circa 80 procent van de consumenten wat het Vinkje betekent. Dat concludeerde de bond na het ondervragen van 1000 consumenten. Nog eens 85 procent weet niet wat het verschil is tussen het groene (gezondere keuze) en het blauwe (bewuste keuze) Vinkje. Terwijl het Vinkje juist is bedoeld om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten. Ook geeft het Vinkje volgens de Consumentenbond te weinig informatie over hoe gezond een voedingsmiddel is. Ze lijken daardoor gezonder dan ze in werkelijkheid zijn en dat zet consumenten op het verkeerde been. ‘Producten zoals chocolademelk, mueslirepen, popcorn, (oplos)soep en achterham die veel zout, suiker en/of verzadigd vet bevatten, kunnen toch een Vinkje krijgen’, zegt de bond.

Vinkje voor een jaar verlengd

In maart besloot minister Schippers van VWS het Vinkje met een jaar te verlengen. De goedkeuring voor het logo zou per 1 mei 2016 komen te vervallen, dat is verlengd tot 1 mei 2017. De criteria voor het gebruik van het logo moeten in lijn zijn met de richtlijnen Goede Voeding. November vorig jaar zijn door de Gezondheidsraad nieuwe richtlijnen opgesteld, die onder uitmondden in een nieuwe Schijf van Vijf. De criteria voor het Vinkje moeten daar nog op worden aangepast, vandaar dat Schippers besloot het gebruik van het logo met slechts een jaar te verlengen.

Reageer op dit artikel