nieuws

Bizerba stelt whitepaper op ter voorkoming van recalls

Marktberichten 23

Het aantal terugroepacties van bakkerijproducten is in de laatste jaren drastisch gestegen. Bizerba in Enschede heeft speciaal voor bakkerij-ondernemingen een whitepaper opgesteld waarin oplossingen worden aangedragen ter beperking van recalls van bakkerijproducten.

Bizerba stelt whitepaper op ter voorkoming van recalls
In februari 2016 haalde AH koffiewafels terug, niet vanwege vreemde materialen, maar doordat het product niet melkvrij bleek, zoals de verpakking vermeldde. Foto: Distrifood

Jaarlijks zijn er in Europa ongeveer 3.000 terugroepingen van levensmiddelen, meestal omwille van vreemde dingen in het eten of een twijfelachtige inhoud. Ook het aantal terugroepacties van bakkerijproducten is in de laatste jaren drastisch gestegen, stelt Bizerba. ‘Het is een verschrikking voor elk voedingsbedrijf: een klant vindt een vreemd voorwerp in zijn eten en verwondt zich hiermee. Of een allergisch persoon eet een onjuist omschreven product en wordt hierdoor ernstig ziek’, aldus Ton Kommers, general manager van Bizerba Nederland.

Risicobewaking

Consumenten struikelen (in de supermarkt) over verpakkingen met foutieve of verkeerd aangebrachte etiketten, open sluitingen en naden, gaatjes in de folie, verkeerd verpakkingsmateriaal of ontdekken vervallen producten. In het ergste geval merken ze deze fout pas op bij thuiskomst. Bizerba stelt al sinds 1866 internationale normen op het gebied van weeg-, snij- en etiketteertechnologie en is gespecialiseerd in risicobewaking. ‘De risico’s op fouten worden in de voedingsmiddelenindustrie weliswaar door een goed kwaliteitsbeheer zoveel mogelijk beperkt’, legt Kommers uit. ‘Een definitieve zekerheid kunnen alleen processen en systemen bieden, die vreemde voorwerpen en foutieve etikettering degelijk opsporen.’

Whitepaper
Bizerba heeft speciaal voor bakkerijen een whitepaper opgesteld waarin door beschrijving van een aantal scenario’s oplossingen worden aangedragen ter beperking van het aantal recalls van bakkerij producten. Deze whitepaper is per mail aan te vragen: marketing@bizerba.nl

Reageer op dit artikel