nieuws

Beko biedt online brutowinstanalyse

Marktberichten

Beko biedt zijn leden en klanten een nieuwe dienst: BAM genaamd, met een brutowinstanalyse als wezenlijk onderdeel. Bezoekers van de Beko Najaarsdagen in Nieuwegein kregen de eenvoudigste versie van het calculatieprogramma cadeau, ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de organisatie.

Beko biedt online brutowinstanalyse
Frank van Sprang, adviseur bakkerijmanagement, geeft uitleg over de nieuwe dienst. Foto: Herbert Wiggerman

Bakkerij-ondernemers kunnen tot 1 maart gratis gebruik maken van het Solo brutowinstanalyse-abonnement. Daarna kunnen zij kiezen uit drie varianten van de brutowinst-analyse in BAM, wat staat voor Beko Advies Managementdashboard.

Het computerprogramma is ontwikkeld omdat een groot aantal bakkers nog altijd slecht blijkt te calculeren en daardoor minder inzicht heeft in de omzetontwikkeling en brutowinstmarges dan mogelijk is. Het aloude ‘meten is weten’ gaat op.

Aan de hand van het eenvoudig te bedienen programma, waarin kostprijsberekening een essentieel onderdeel is, krijgen ondernemers inzichtelijk hoe ze te werk gaan en waar meer marge en winst te behalen is. De ondernemer logt via een link in op BAM met zijn eigen lidnummer, op zijn eigen pagina. Daar zijn de nettofactuurprijzen al in het systeem ingevoerd.

Het programma is gekoppeld aan de Beko Nederland-webshop. De wijzigingen in de gangbare grondstofprijzen worden door Beko Nederland automatisch wekelijks doorgevoerd, net als de kwantumkorting die voor iedere bakker op maat gesneden is. Real-time prijzen, noemt Beko deze. Grondstoffen die de bakker zelf inkoopt, meel bij de plaatselijke molenaar bijvoorbeeld of verse aardbeien, voert de bakker zelf in.

Rode cijfers

‘Bakkers vinden het nog steeds moeilijk om hun receptuur en marges goed te berekenen’, vertelt Frank van Sprang van Beko Advies. ‘Vanuit het receptenoverzicht kan de bakker precies per product de marge en het margeaandeel berekenen. Voor grootbrood bijvoorbeeld moet de brutomarge minimaal 75 á 80 procent zijn – het systeem kleurt de cijfers rood als de bakker daaronder zit. Dan weet hij dus dat hij ermee aan de slag kan.’

Beko adviseert onder meer om per productgroep te sturen op de top-twintig meest verkochte producten. Die producten leveren immers het grootste aandeel in de brutowinst. Van Sprang: ‘Als je de gegevens gedetailleerd invoert, zie je in één oogopslag waar de rode cijfers zitten. Op receptniveau weet je dan wat er aan de hand is. Je kunt bijvoorbeeld kijken maar vervangende, vergelijkbare grondstoffen of sturen in je receptuur. Wat we ook vaak zien: de decoratie wordt niet meegenomen in het afweeggewicht dus dat geef je eigenlijk weg. Als je dat verrekent op je afweeggewicht, kan dat een enorm effect hebben op je marges.’ Ook een droge stof berekening zit gratis in de applicatie.

Van Sprang wijst er overigens op dat aanpassing in de receptuur baktechnisch wel haalbaar moet zijn. ‘Het recept en de kwaliteitseisen moeten mutaties wel toelaten.’

Kosten en baten

Het programma is er in drie varianten. Het starttarief is voor elk 595 euro.

Bij de – tot 1 maart 2016 gratis aangeboden – variant Solo voert de bakker zelf alle gegevens in en voert hij de analyse en een eventueel actieplan zelf uit. Na 1 maart 2016 kost een Solo-abonnement bovenop het starttarief 594 euro per jaar.

De tweede variant Samen is uitgebreid met 20 uur advies en begeleiding door Beko. Dit abonnement kost bovenop het starttarief en het abonnementsgeld 2495 euro per jaar. ‘Wij zeggen niet: wat kost het, maar wat levert het op’, legt Van Sprang uit. ‘Als je anderhalf miljoen omzet hebt en je haalt 1 procent meer brutowinstmarge is dat 15.000 euro. Bij tests hebben wij gezien dat in een aantal gevallen er zelfs 2,5 procent meer marge te behalen is. Dat is veel geld. De stijging van de marge houdt een bakker uiteraard vast in de jaren daarna.’

Infodagen

Om leden op weg te helpen met de brutowinstanalyse organiseert Beko Advies op de DC’s van Beko Nederland demonstratiemiddagen: 12 oktober bij Beko West in ’s-Gravenzande, 13 oktober bij Beko Midden in Utrecht, 20 oktober bij Beko Zuid in Veghel en 26 oktober bij Beko Noord in Meppel. Aanmelden op www.beko-advies.nl of stuur een mail naar info@beko-advies.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels