artikel

Puravita Havermout Plus, hét antwoord op de voedingstrends van vandaag

Marktberichten

De consument van vandaag wil gezond én lekker eten. Niet zo verwonderlijk dus dat havermout weer ongekend populair is. Grondstoffenleverancier Puratos springt hierop in met een nieuwe broodmix; Puravita Havermout Plus. Dit havermoutbrood onderscheidt zich onder meer door een zeer hoog aandeel haver, is luchtig en vol volume. Voor de bakker een perfect product om meer variatie aan te brengen in zijn assortiment en op deze manier de omzet te verhogen.

Puravita Havermout Plus, hét antwoord op de voedingstrends van vandaag

Dit artikel verschijnt buiten verantwoordelijkheid van de redactie.

Puratos biedt een compleet assortiment aan innovatieve producten en oplossingen voor de bakkerij-, patisserie- en chocoladesector. Om met haar producten te kunnen inspringen op de wensen en behoeften van de hedendaagse consument voert het bedrijf driejaarlijks een internationaal trendonderzoek uit, onder de naam Taste Tomorrow. Afgelopen najaar werd het laatste onderzoek uitgevoerd. ‘Hierbij zijn bijna 11.000 consumenten uit 25 landen ondervraagd in een kwantitatief online onderzoek’, vertelt Arianne le Duc, marketing manager van Puratos Nederland. ‘Nederland is voor het eerst separaat meegenomen in dit onderzoek, waardoor er specifiek gestuurd kan worden op de Nederlandse trends. Naast het kwantitatief onderzoek werd ook kwalitatief onderzoek gedaan, onder honderd consumenten uit zeven trendsettende wereldsteden. Met deze zogenaamde ‘foodies’ ontwikkelt Puratos nieuwe concepten, die vervolgens worden getoetst aan de consumenten uit het kwantitatieve onderzoek.’

Vers, gezond en smakelijk

3.Puratos_4006589 PV Havermout Rustiek sfeerUit het onderzoek kwamen drie belangrijke trends op het gebied van voeding naar voren (zie kader). Inzoomend op bakkerijproducten kunnen de consumentenbehoeften worden samengevat in drie kernwoorden: vers, gezond en smakelijk. Le Duc legt uit: ‘De consument van vandaag wil lekker én gezond eten. Vroeger stond dat haaks op elkaar, maar dat is anno 2016 niet meer het geval. Volkoren, spelt en havermout hebben bijvoorbeeld een gezond imago én worden gewaardeerd om hun smaak.’

De geschetste ontwikkeling verklaart waarom havermout, een product dat van oudsher bekend staat om zijn gezonde eigenschappen en lange verzadiging, weer helemaal ‘hot’ is. ‘Het aantal havermout-producten is de afgelopen jaren fors gestegen. In 2007 waren er bijvoorbeeld bijna 2000 op de markt, in 2015 al ruim 9000! De meeste productlanceringen met havermout vinden – logischerwijs – plaats in de (ontbijt)graanbranche. Maar ook bakkerijen mogen niet worden uitgevlakt; deze staan op de tweede plek! In een wereld van overvloed, waarin de kwaliteit van producten onder druk staat en mensen zich zorgen maken om hun gezondheid, vertrouwt de consument op traditie en routine. Dit speelt de ambachtelijke bakker in de kaart. Anderzijds is ook binnen de bakkerswereld innovatie noodzakelijk, aangezien doelgroep en behoeften veranderen.’

Antwoord op trends

2.Puratos_4006589 PV Havermout Zacht Klein sfeerAls antwoord op de geschetste trends komt Puratos met Puravita Havermout Plus; een revolutionaire mix voor havermoutbrood. ‘Deze mix bevat een zeer hoog aandeel haver en is daarmee zeer bijzonder’, vertelt Le Duc. ‘Bij andere haverbroden komt haver vaak pas op de vierde of vijfde plek op de ingrediëntenlijst, terwijl het bij Puravita op de eerste plaats staat!’

Maar dit brood kent volgens Le Duc nog meer plussen. Terwijl andere haverbroden vaak compact en stevig zijn, is Puravita luchtig en vol van volume. ‘Daarnaast is het een zeer smakelijk brood, dat tevens een bron is van magnesium, fosfor, ijzer, koper en Vitamine B1, B2 en E. Ook is Puravita Havermout Plus zeer vezel- en eiwitrijk.’

Voordelen voor bakkers

Ook voor bakkers kent Puravita Havermout Plus diverse voordelen. Zo geeft dit brood de bakker de kans om meer variatie aan te brengen in zijn assortiment. ‘Zo helpt Puravita Havermout Plus de omzet te verhogen. Ook het feit dat het gaat om een clean label product met minder gluten is hierbij een belangrijke troef. Daarbij levert de mix de bakker naast een zeer smaakvol brood ook constante kwaliteit.’

5.4006589 PV Havermout Bus Kruim sfeerPuravita Havermout Plus is verkrijgbaar vanaf medio september. De prijs is volgens Le Duc zeer marktconform. ‘Ons advies is om halve broden (400 gram) te verkopen, aangezien het gaat om een specialere broodsoort.’

In vogelvlucht: de belangrijkste voedingstrends volgens het Puratos-trendonderzoek

Naamloos1. Tijdperk van overvloed
51% van de Nederlandse consumenten verwacht meer diversiteit en 53% verwacht meer innovatie op het gebied van voedsel in de toekomst (periode 2020-2025). Interessant is dat 53% van de consumenten aangeeft vaker een locatie te bezoeken wanneer deze nieuwe of innovatieve smaken of producten zou aanbieden. Hierin schuilen dus mogelijkheden om, op een goedkope en eenvoudige manier, de verkoop te stimuleren en nieuwe klanten aan te trekken.

2. Voeding onder druk
Nederlanders zijn relatief nuchter; ‘slechts’ 18% van de Nederlandse consumenten verwacht dat voeding in de toekomst van mindere kwaliteit en minder gezond zal zijn. Echter, bijna de helft (48%) is toch bang dat onze voeding in de toekomst kunstmatiger zal zijn.

3. Wat is waar?
Mensen weten niet meer wat ze moeten geloven, als het om voeding gaat; er wordt immers zoveel beweerd. Zo denkt 29% van de Nederlandse consumenten dat gluten klachten kunnen veroorzaken bij het merendeel van de mensen, ook bij mensen die niet glutenintolerant zijn, wat natuurlijk niet het geval is. Daarnaast denkt bijna een kwart van de Nederlanders dat brood niet binnen een gewichtsverlagend dieet past en is 45% van mening dat brood zonder toevoegingen gezonder is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels