artikel

Tweederde van bedrijven scoort een 8 of meer

Evenementen

Bakker met Ster is zijn tweede ronde ingegaan. Na drie bezoeken van de mystery shopper krijgen de genomineerden een bedrijfsbezoek. Samen met de productbeoordeling en hygiëne-inspectie van het NBC bepaalt dat of er sterren worden toegekend.

Tweederde van bedrijven scoort een 8 of meer

Bakker met Ster is zijn tweede ronde ingegaan. Na drie bezoeken van de mystery shopper krijgen de genomineerden een bedrijfsbezoek. Samen met de productbeoordeling en hygiëne-inspectie van het NBC bepaalt dat of er sterren worden toegekend.

Niet alle genomineerde brood- en banketbakkers voor één of meerdere sterren maken gebruik van de nominatie: een aantal laat die voor wat die is, omdat ze ‘er nog niet klaar voor zijn.’ Dat zijn de ondernemers die zich niet zelf, maar door anderen zijn opgegeven voor Bakker met Ster.

Meer winnaars
Frans Hazenberg, voorzitter van het Uitvoerend Comité, lichtte de genomineerden, die dinsdag 20 januari bij het NBC in Wageningen bijeen waren, de competitie nog eens toe. Bakker met Ster is in de plaats gekomen van de titel Bakkerij en Banketbakkerij van het Jaar. Na zes jaar is daarvan afscheid genomen, omdat slechts twee ondernemingen per jaar konden profiteren van de titel. Met het toekennen van sterren kunnen meer ondernemingen zich profileren.
‘De organisatie wil’, aldus Hazenberg, ‘dat in de toekomst alle bakkersbedrijven meedoen aan Bakker met Ster.’ De bezoeken van de mystery shopper lagen aan de basis van de nominatie. Hazenberg: ‘Ook vorig jaar was dat zo. Maar hebben ze niet één, maar drie keer de winkel bezocht. De basis voor de sterren is dus het consumentenoordeel. Dat heeft tot kritische opmerkingen geleid. De consument blijkt soms anders naar de winkel te kijken dan de ondernemer zelf. En er blijkt een verschil te zijn in sfeer en beleving van winkels van kleinschalige bedrijven en filiaalwinkels. Het gaat om kleine dingetjes’, aldus Hazenberg. ‘Het zijn de details die bepalend zijn geweest voor de nominatie. Want het niveau van de bedrijven is zeer hoog. Meer dan 130 bedrijven hebben een 8 of hoger gescoord.’
De tweede ronde bestaat uit drie onderdelen: de bedrijfskeuring door Chiel van den Hout (Beko Advies) en Hanno Spanninga (FoodResult, namens NBC). Zij beoordelen het bedrijf en de organisatie. Verder maakt de product- én hygiënebeoordeling van het NBC onderdeel van de procedure uit. Er zijn wel kosten aan de tweede ronde verbonden. De uiteindelijke uitkomst bepaalt of en hoeveel sterren er worden toegekend. Het staat dus niet van tevoren vast of een x-aantal bakkers drie, twee of één ster(ren) krijgen toebedeeld.

Op scherp zetten
Jan Meen, voorzitter van het Echte Bakkersgilde en de eerste winnaar van de titel Bakkerij van het Jaar, gaf tijdens de bijeenkomst aan het onjuist te vinden dat een bakkerij en banketbakkerij op dezelfde wijze worden gekeurd. ‘Dat is appels met peren vergelijken.’ Hij was er ook niet blij mee dat de voorgedragen bakkers niet van tevoren op de hoogte zijn gesteld van hun deelname. ‘Als je jezelf hebt aangemeld zet je de boel op scherp. Dat kun je niet doen als je niet weet dat je meedoet. En omdat de details het bepalen heb je al snel een achterstand.’ Meen was wel blij met de veranderde opzet. ‘Nu zijn we geen concurrenten meer van elkaar, zoals bij de Bakkerij van het Jaar.’
Theo Sturkenboom uit Kortenhoef had zich ten doel gesteld minimaal één ster in de wacht te slepen. Maar hij kwam niet door de eerste ronde. Het rapport van de mystery shopper doorgelezen te hebben vond hij dat de opmerkingen ook waarneembaar zijn in zijn bedrijf. ‘Er is sprake geweest van onderbezetting, waardoor wat operationele foutjes ontstonden. Niet ernstig, maar wel de bepalende details.’ Waardevol vond Sturkenboom wel het meedoen. Met het juryrapport uit voorgaande jaren heeft hij verbeterpunten doorgevoerd. Toen kreeg hij de opmerking dat zijn bedrijf een ietwat stoffige uitstraling had. Dat zette hem ertoe een nieuw logo te ontwikkelen, de bedrijfskleding aan te passen en de winkels te verbouwen. Nu zijn de winkels beter herkenbaar. ‘Door het meedoen aan de competitie is het personeel meer betrokken bij het bedrijf, kritischer op zichzelf en geven ze meer feedback aan elkaar.’ Sturkenboom weet nu wat een wat zwakker punt is. ‘Mijn team dacht dat het vanzelfsprekend zou zijn om genomineerd te worden. Adel verplicht, de klanten zijn nog kritischer geworden.’

Wat ziet de klant
NBC-directeur Dees de Smet vertelde hoe Setpoint, waar hij betrokken was bij een reorganisatie, totaal onverwachts de Elsevier Retailprijs won en bij het GfK consumentenpanel als beste uit de bus kwam. ‘Dat laatste vonden wij veel belangrijker dan het oordeel van de vakjury van Elsevier. De klant bepaalt je omzet en marge. Een prijs doet veel met je: die geeft je vleugels, maakt je blij en is goed voor de kassa. Het is ook een erkenning. Wij waren trots op ons zelf en op de relatie met de klant. Door die onderscheiding steeg de omzet en marge, met name door de bijverkoop van artikelen van 2,3 naar 2,9 artikelen per klant.’
Dat is een opvallend verschil met de bakkerij, merkt De Smet op. ‘Een bakker kijkt heel technisch naar zijn winkel. Maar wat ziet de klant? Kijk eens van buitenaf naar uw winkel. En ik heb bij een bestelling in een bakkerswinkel nog nooit de vraag gekregen: heeft u al wat lekkers bij de koffie? Wat doet een bakker met een klant die een pak koeken oppakt en het weer teruglegt. Waarom doet hij dat? Vanwege de prijs? Wees geïnteresseerd in het doen en laten van de klant.’
Voor de sterrenwinnaars had De Smet alvast een advies. ‘Pas op. Sterren zijn maar tijdelijk. De concurrenten komen bij je kijken. Wees ze voor. Vaar je eigen koers, doe ideeën op, kijk bij de Hema of Ikea, gebruik hun trucks en verkooptechnieken.’

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels