artikel

Oonk na winnen titel Bakkerij van het Jaar 2008

Evenementen

Vorig jaar greep Marc Oonk net naast de hoofdprijs, maar dit keer was het raak en mocht hij de grootste beker mee naar huis nemen als Bakkerij van het Jaar. ‘Winnen in zo’n entourage, ik had het niet mooier kunnen wensen.

Oonk na winnen titel Bakkerij van het Jaar 2008

Vorig jaar greep Marc Oonk net naast de hoofdprijs, maar dit keer was het raak en mocht hij de grootste beker mee naar huis nemen als Bakkerij van het Jaar. ‘Winnen in zo’n entourage, ik had het niet mooier kunnen wensen.’

Geen passant of klant kan het zijn ontgaan dat Oonk uitgeroepen is tot Bakkerij van het Jaar. In de etalage in de winkel in Glanerbrug (moederbedrijf) staat een grote foto van het team met daarop heel groot ‘winnaar’. Eenmaal binnen vallen vooral de vele felicitatiekaarten, slingers en bloemen op. ‘120 bossen bloemen, zestig flessen wijn en een hele stapel e-mails.’ Dat is de oogst na het behalen van de titel Bakkerij van het Jaar. Marc Oonk noemt de getallen op alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Maar de nuchter ogende tukker weet wel beter. ‘Het is echt fantastisch om mee te maken. Wat me vooral heeft verbaasd, is de trotsheid van de klanten waarmee ze ons feliciteerden. Iemand zei bijvoorbeeld: “Ik kom hier al jaren, dus ik wist het al veel langer dat je de beste bent.” Het is toch mooi om te zien dat de klanten je het gunnen en ook zo waarderen.’ Prominent midden in de winkel staat de bokaal op de toonbank te glimmen. Gebrek aan aandacht heeft Oonk dan ook niet gehad, zeker niet van de media. ‘Dat was echt gekkenwerk. Ik had tegen de winkeldames gezegd dat woensdag (de dag na de uitreiking red.) een rustige dag zou zijn, omdat ik pas die dag de persberichten zou versturen. Maar vanaf het begin was het druk met media. Radio, televisie en dagbladen allemaal wilden ze een interview. Van 8.00 uur tot 20.00 uur ben ik bezig geweest met interviews geven. Het nieuws gaat tegenwoordig zo snel, dat had ik dus mooi onderschat’, zegt hij met een grote glimlach.

Klanten
Niet onderschat had Oonk de massale toestroom van klanten na de bekendmaking. ‘De eerste dag na de uitslag was het nog niet zo heel druk, maar de dagen er na hebben we, verschillend per winkel, 10 tot 40 procent geplust. Vooral in het moederbedrijf in Glanerbrug liep het storm. ‘Daar hadden we het ook nodig. Want die omzet is het afgelopen jaar met 20 procent gedaald door wegwerkzaamheden. De prijs kwam dus op het juiste moment. Als we dit jaar overall afsluiten met 10 procent omzetplus ben ik tevreden.’ 
Om de klanten goed te kunnen bedienen, had Oonk vooraf gepland wat te doen als hij mocht winnen. Zo kreeg iedere klant een petit glacé getrakteerd (6000 totaal) en werden er kampioensbrood, -cake en een –taartje ontworpen. ‘We hebben geen aanbiedingen gedaan. Je bent de beste waarom zou je het dan weggeven? Bovendien geven we een deel van de omzet die we uit de verkoop van de kampioensproducten halen aan het goede doel. Dat wordt of ClinicClowns of Kika. Ik vind dat je ook een maatschappelijk doel hebt. Bovendien creëer je er een extra persmoment mee.’ De kampioensproducten zijn tot oktober verkrijgbaar. 

Positieve energie
Oonk vertelt zijn verhaal rustig en op een nuchtere manier. Maar die nuchterheid was op de avond van de prijsuitreiking volledig zoek. ‘We zijn met zeventien man naar de uitreiking afgereisd’, blikt hij terug. ‘Toen Joke de Cruijf begon te zingen, had ik heel klamme handen.’ Op het moment dat ik mijn naam zag staan als winnaar, was het alsof er iets explodeerde. Het hele team sprong op en viel elkaar in de armen. Dat de presentator op het podium op ons moest wachten, interesseerde me even niet. Het was een prachtig moment samen met de medewerkers. Dat de uitreiking op het Nationaal Bakkerij Gala was, in zo’n entourage, maakte de prijs nog mooier.’ Twijfels om mee te doen aan de verkiezing heeft hij nooit gehad. ‘Vorig jaar zei het personeel na afloop tegen me “Gefeliciteerd met de tweede plek, maar volgend jaar gaan we voor de eerste plaats.” Ik wilde zelf dolgraag meedoen, dus wat is er dan mooier als de medewerkers zelf met het idee komen? Ik wil mensen graag prikkelen, uitdagen. En dat doet deze wedstrijd juist ook. Ondernemers worden geprikkeld. Je krijgt er positieve energie van. Het gaat niet alleen om winnen. Het gaat om communiceren met je medewerkers. Ik heb daarom na mijn tweede plek vorig jaar alle personeelsleden de kans gegeven te noteren wat zij veranderd wilden zien. Ik heb daarbij een budget gesteld. Zo hebben we nu een nieuwe vriezer en een nieuwe zonwering waarvan ik niet wist dat die aan vervanging toe was.’

Geheim
Op de vraag wat het geheim van het succes is, antwoordt Oonk: ‘De combinatie tussen vakman- en ondernemerschap. Van 1990 tot 2000 stond ik alleen maar in de bakkerij, maar door groei kon dat niet meer. Als vakman heb je de P van product onder controle, maar er is zo veel meer. Promotie en presentatie worden steeds belangrijker, omdat de beslismomenten van de klant steeds korter zijn. Je moet als ondernemer dus opvallen. Wij hebben daarom drie nieuwe auto’s besteld. Veel ondernemers zijn druk met prijs en product, maar laten de andere marketing P’s ondersneeuwen en dat is fout.’ De jury omschreef Oonk als een “bakker die beslist de moeite waard is om te bezoeken.” Oonk: ‘Ik ben gek op mijn vak en ik gun de rest ook succes dus iedereen is welkom om langs te komen. Ik wil mensen uitdagen, dat zie ik als mijn taak als winnaar van de verkiezing.’

 

Reageer op dit artikel