artikel

De Rouw na winnen titel Banketbakkerij van het Jaar 2008

Evenementen

Patisserie De Rouw werd op 8 april 2008 voor de tweede keer uitgeroepen tot Banketbakkerij van het Jaar. Twee dagen later kregen bijna tienduizend mensen een geadresseerde kaart van De Rouw waarop ze hun overwinning kenbaar maakten. Plus vier aanbiedingen. Resultaat: een omzetplus in de winkel.

De Rouw na winnen titel Banketbakkerij van het Jaar 2008

Patisserie De Rouw werd op 8 april 2008 voor de tweede keer uitgeroepen tot Banketbakkerij van het Jaar. Twee dagen later kregen bijna tienduizend mensen een geadresseerde kaart van De Rouw waarop ze hun overwinning kenbaar maakten. Plus vier aanbiedingen. Resultaat: een omzetplus in de winkel.

Een unicum in de geschiedenis van de Bakkerij van het Jaar-verkiezing. Patisserie De Rouw uit Vught is op 8 april voor de tweede keer verkozen tot Banketbakkerij van het Jaar. Dit kwam nog nooit eerder voor. Vier jaar geleden kreeg De Rouw deze prestigieuze titel ook toebedeeld. De drie jaar daarna mocht het winnende bedrijf volgens het wedstrijdreglement niet meedoen aan de verkiezing, om vervolgens de eerst mogelijke kans aan te grijpen om de titel nogmaals te bemachtigen.
‘Toch heeft dit jaar een heel ander bedrijf gewonnen dan vier jaar geleden’, doet Arthur de Rouw (41) uit de doeken. ‘Naast de winkel hebben we namelijk een open, transparant atelier gebouwd. Mensen kunnen onze patissiers vanaf de straat zien werken. Hier bevond zich voorheen ons privé woongedeelte, zelf wonen we nu niet meer bij de zaak. Ook zijn kantine, kantoorruimte, kleedruimte en de ontvangstruimte vernieuwd. Daarnaast hebben we de vof ingebracht in een BV, is de omzet verdubbeld en hebben we enorm geïnvesteerd in automatisering. Via de software van Marti-IT zijn al onze systemen nu aan elkaar gekoppeld. De helft van onze omzet komt uit het derde kanaal, dit zijn zo’n 120 horecaklanten. Zij krijgen allemaal elke week via ons automatiseringssysteem een factuur. Een groot deel van hen willen we binnenkort via onze business-to-business webshop – ook van Marti – laten bestellen. Deze bestellingen komen dan automatisch op onze productielijsten te staan. Ook voor consumenten zijn we bezig met het ontwikkelen van een webshop. Terwijl hier 55 mensen op de loonlijst staan, kan mijn vrouw Doris (37) de administratie tot op heden nog in haar eentje af. De loonadministratie is overigens wel uitbesteed. De afgelopen vier jaar zijn we in kwaliteit en in structuur gewoon verder gegroeid’, zo vat De Rouw het samen.

Lekkere traktatie
Veel veranderingen achter de schermen bij deze patissier. Maar voor de klanten die uit de gehele regio naar Vught komen voor bijvoorbeeld de nougatinetaart, een worstenbroodje of de huisgemaakte bonbons, is De Rouw nog steeds het vertrouwde adres voor een lekkere traktatie. ‘Consumenten denken dat je de titel Banketbakkerij van het Jaar krijgt omdat je de lekkerste producten van het hele land maakt. Ze weten niet dat ook het ondernemerschap en je managementvaardigheden een heel belangrijke rol spelen.’ De Rouw denkt zelf dat hij gewonnen heeft omdat hij en Doris proberen om er voor te zorgen dat alles klopt in het bedrijf. ‘De producten zijn natuurlijk goed. Dat staat bovenaan. Maar daarnaast hebben we ook een goede organisatiestructuur. Met een goed team van gemotiveerde mensen. Door de automatisering kunnen we ons focussen op onze kerntaken en neemt het ‘papierwerk’ niet meer tijd in beslag dan nodig is. Doris en ik proberen er voor te zorgen dat alles klopt. De uitstraling van de winkel, de kleding van de winkeldames, onze reclame-uitingen, tot aan de stropdas van onze chauffeurs en het design van de verpakking toe. Elke klant behandelen we als de mysteryshopper uit de jury van de verkiezing Banketbakkerij van het Jaar. Bij iedereen probeer je het honderd procent goed te doen.’

Voorbereid
Patisserie De Rouw was goed voorbereid op de overwinning. De dinsdagavond na het Nationaal Bakkerij Gala waar Arthur en Doris de Rouw de beker overhandigd kregen, werden diverse media gemaild met het bericht van hun overwinning. Eén telefoontje naar de drukker was voldoende om er voor te zorgen dat de donderdag na de uitreiking tienduizend mensen geadresseerde post kregen met daarop Arthur de Rouw die liefdevol een kleurrijke taart omhelst (zie foto). Met daarop de tekst: “Banketbakkerij van het Jaar word je niet zomaar… Passie, kwaliteit, creativiteit én liefde voor het vak. Ingrediënten die ons Banketbakkerij van het jaar 2008 hebben gemaakt. En daar zijn we trots op.” Tot 28 mei voerde de Vughtse banketbakker de volgende aanbiedingen: Nougatinetaart (12 personen) € 12,95, worstenbroodjes € 0,99, desserttaarten (8 personen) € 12,95, bonbons (100 gram) € 3,95. De respons tot nu toe is enorm, zo zegt De Rouw. Dit bevestigt voor hem het belang van een goed, actueel adressenbestand. ‘Dit bestand wordt voor ons beheerd en bijgehouden door een bedrijf in Geldrop. Dit kost geld, maar brengt ook omzet op.’
Daarnaast stond Patisserie De Rouw in De Telegraaf, in het Brabants Dagblad, op de voorpagina van diverse regionale en lokale kranten, was Arthur de Rouw te horen op Radio 538 en besteedde Omroep Brabant op radio en tv aandacht aan de overwinning. ‘Wij hadden het niet verwacht maar ook nu trekken we weer nieuwe klanten. De eerste drie weken verdubbelde onze winkelomzet. Gelukkig hadden we onze vriezers vol en zo veel mogelijk productie van tevoren gedraaid zodat we alle klanten ook goed konden helpen. Want daar gaat het natuurlijk om. Die klanten die je nu trekt, moeten terugkomen. En dat kan alleen wanneer alles klopt. Prijs/kwaliteitverhouding, service, benadering in de winkel en ga zo maar door.’

Communicatie
Om ervoor te zorgen dat alle mensen in het bedrijf op de hoogte zijn van acties en andere actuele zaken, moet elke werknemer wekelijks paraferen nadat hij de notulen van het werkoverleg heeft gelezen. De Rouw verklaart: ‘Elke dinsdag van 11 tot 12 uur vergaderen we met zes mensen. De aanvoerders. Hier komt van alles ter sprake. Deze vergadering wordt genotuleerd, deze notulen kan iedereen in de kantine lezen en vervolgens dus paraferen. Zo zorgen we ervoor dat iedereen overal van op de hoogte is. Zo voorkom je miscommunicatie of de opmerking “Dat wist ik niet”.’

 

Reageer op dit artikel