artikel

Winnaars Bakkerij en Banketbakkerij van het Jaar 2007

Evenementen

Zestig bloemstukken kreeg Van Vessem & Le Patichou na het winnen van de titel Bakkerij van het Jaar. Roel van Everdingen van Patisserie Jarreau heeft kramp in de kaken van het lachen naar de persfotografen. Nu de rust weer enigszins is teruggekeerd vertellen beide winnaars wat hen is overkomen na het winnen van de verkiezing Bakkerij en Banketbakkerij van het Jaar 2007.

Winnaars Bakkerij en Banketbakkerij van het Jaar 2007

 

Zestig bloemstukken kreeg Van Vessem & Le Patichou na het winnen van de titel Bakkerij van het Jaar. Roel van Everdingen van Patisserie Jarreau heeft kramp in de kaken van het lachen naar de persfotografen. Nu de rust weer enigszins is teruggekeerd vertellen beide winnaars wat hen is overkomen na het winnen van de verkiezing Bakkerij en Banketbakkerij van het Jaar 2007.
 

 

Patisserie Jarreau (Den Haag)
Banketbakkerij van het Jaar 2007

‘Klant die om 17.50 binnenkomt verwacht ook het beste’

Aan het woord: Roel van Everdingen

Wat is er met Patisserie Jarreau gebeurd na 20 maart?
‘Veel. Heel veel. Direct de volgende ochtend had ik een radio-interview. TV West is geweest. SBS6 met Hart van Nederland en ga zo maar door. We hebben echt heel veel publiciteit gehad. En veel felicitaties van klanten. Echt heel bijzonder. Het lijkt wel of mensen meer tegen je op gaan kijken. Maar nu begint het pas, hè! Nu moeten we het waarmaken. Ik moet eerlijk zeggen dat het best lastig is soms. Iedereen moet elke dag op scherp staan. Dat enthousiasme vasthouden is niet altijd makkelijk. Zeker niet als je zelf heel perfectionistisch bent. Maar een klant die om 10 voor 6 binnenkomt bij de banketbakkerij van het jaar verwacht ook het beste. Logisch. Al blijven we reëel hoor. Honderd procent scoren is nog nooit een mens gelukt.’

Wat betekent winnen voor jou, Jacqueline en het team?
‘Het is natuurlijk een kroon op je werk. Zowel voor mij en Jacqueline als voor onze mensen. Fantastisch. We genieten er volop van. We roepen ook telkens dat wij de prijs samen hebben gewonnen. Ook al staan wij steeds in de krant. Zo’n wedstrijd houdt je scherp. Dat begint al voor de inschrijving en ook daarna tijdens de beoordeling. Normaal denk je als ondernemer nog wel eens: dat doe ik later wel een keer. En dan blijft het op de plank liggen. Dat doe je dus niet meer tijdens zo’n wedstrijd.’
‘De Banketbakkerij van het Jaar is een bijzonder type prijs. Je wint niet omdat je de beste producten maakt. Er komt meer bij kijken. Daarom is het voor ondernemers een prettige wedstrijd. Je leert er meer van.’

Hoe staat het met de omzet sindsdien?
‘Prima. De eerste week plusten we 60 procent. Niet echt een maatstaf natuurlijk. Nu zitten we rond de 20 procent. Maar belangrijker voor mij is dat deze plus komt bovenop de plus van vorig jaar van 12 procent. Het gaat er nu om dat we de omzetplus vasthouden. Of dat het hele jaar lukt is afwachten. De plannen voor de rest van het jaar zijn nog in ontwikkeling, maar we gaan de titel Banketbakkerij van het Jaar zeker gebruiken. Wel op een Jarreau-manier, zonder het te overschreeuwen. Het staat nu bijvoorbeeld op de zonwering en op alle dozen plakken we een sticker.’

Wat kunnen collega’s leren van Patisserie Jarreau?
‘Eh… Eén tip: maak tijd vrij voor jezelf. Ga eens bij collega’s kijken of neem vakantie. Zorg dat je niet dag in dag uit tussen de vier muren van je zaak staat. Dat komt niemand ten goede. Da’s voor mezelf niet goed, maar ook voor mijn mensen niet. Ze kunnen de verantwoordelijkheid aan en het geeft hen echt voldoening. Dat loslaten zit van nature niet in mijn genen; dat heb ik zelf echt moeten leren. Maar buiten de deur krijg ik altijd de beste ideeën. Ik kijk bijvoorbeeld regelmatig bij collega’s. Je kunt van iedereen iets leren, zonder te imiteren. Het zijn vaak de kleine dingen die je oppakt. Zo ben ik ook bij de andere twee finalisten van de Banketbakkerij van het Jaar geweest, Tummers in Heemstede en Van Bragt in Geldrop. Gewoon om te weten met wie we de “strijd” aangingen.’

Van Vessem & Le Patichou (Haarlem)
Bakkerij van het Jaar 2007

‘Het helpt bij mijn perfectionistische gezeik’

Aan het woord: Jos Huijbregts

Wat is er met jullie gebeurd na de prijsuitreiking?
‘Poeh. Heel veel. Gelukkig had ik voor de zekerheid een draaiboek gemaakt voor het geval dat… Maar dat ging meer om plaats drie of twee. Eerste worden hadden we nooit verwacht. We deden voor het eerst mee aan de verkiezing. Met negen filialen!
In de nacht van 20 op 21 maart zijn direct posters en T-shirts gedrukt. Toen ik ‘s ochtends vroeg de bakkerij in kwam lopen was het nieuws al op de radio. Nou, dan weet je wel hoe het gaat. Pas na twee dagen kwam ik weer aan werken toe.
Nu als ik op straat loop, word ik nog steeds gefeliciteerd! Ik voel me net een BB’er. Een Bekende Bakker. Dat is heel leuk. De eerste week werd ik elke dag wakker met de gedachte ‘Wij zijn Bakkerij van het Jaar!’ Dat is héél leuk wakker worden.’

Wat hebben jullie in de winkels gedaan?
‘Alle negen winkels hebben direct een rode loper gekregen. We hebben champagne geschonken en lekkere dingen uitgedeeld. Echt feest. Inmiddels staat op al onze uitingen dat we Bakkerij van het Jaar zijn. Dat kun je niet missen. De actieve communicatie ligt nu heel even stil. Dit is omdat we 16 mei ons eeuwfeest vieren. Dat gaan we van de daken schreeuwen en we moeten er voor oppassen dat mensen ons niet moe worden.’

Hoe staat het met de omzet sindsdien?
‘Goed. Nu zitten we denk ik op 10 tot 12 procent meer besteding en op 6 procent meer klanten. Maar we trekken al drie jaar meer klanten naar onze winkels. Het zijn niet de omzetstijgingen van 30 tot 40 procent die je wel eens hoort van andere Bakkerijen van het Jaar. Maar wij deden het al heel goed. Een verdienste overigens van ons hele team. Niet alleen van Pieter van der Spek en mijzelf. Wij staan dan wel met ons hoofd in de krant, maar ons héle team heeft de prestatie geleverd.’

Wat betekent winnen voor het personeel?
‘Heel veel. Ook meedoen. Al onze dertien kaderleden hebben de inschrijving ondertekend. Iedere ronde was spannend. Telkens kom je een stap verder. En dan de finale… Sommigen konden er ‘s nachts niet van slapen! Maar nu begint het pas. We moeten iedere dag de puntjes op de i zetten. Consumenten kijken heel kritisch naar de Bakkerij van het Jaar. Daar kan ik nu mijn “perfectionistische gezeik” mee ondersteunen. Voor mij is het dus wel makkelijk. Maar nee, serieus, het is een extra drive voor het hele team. Iedereen spettert, zowel in de winkels als in de bakkerij.’

Waarom hebben jullie eigenlijk meegedaan?
‘Nou… 2005 was bij ons het jaar van de kwaliteit. Elke kaderraad stond in het teken van kwaliteit. Centraal stond de vraag: Durven we ons in te schrijven voor de Bakkerij van het Jaar? Aan het einde van het jaar waren nog niet alle dertien kaderleden er klaar voor. Het jaar van de kwaliteit kreeg dus een vervolg in 2006 met ruimte en budget voor externe adviseurs. Toen al kregen we mistery shoppers over de vloer. Verbeterden we onze klantvriendelijkheid en de hygiëne. We hebben onze negen winkels die periode ook ingedeeld in drie types: A, B of C. Het assortiment wisselt per type winkel. Toen in juni de inschrijving voor de Bakkerij van het Jaar weer van start ging, vonden we ons zelf goed genoeg…’

 

Reageer op dit artikel