artikel

Ruim tweehonderd bakkers dingen mee naar de sterren

Evenementen

De verkiezing Bakkerij van het Jaar ondergaat een metamorfose. De titel Bakkerij/Banketbakkerij van het Jaar gaat verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen sterren. Rin van der Molen, lid van de Raad van Toezicht, heeft een droom daarover: dat in de toekomst alle bakkers van Nederland worden uitgedaagd om mee te doen aan deze sterrencompetitie.

Ruim tweehonderd bakkers dingen mee naar de sterren

De verkiezing Bakkerij van het Jaar ondergaat een metamorfose. De titel Bakkerij/Banketbakkerij van het Jaar gaat verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen sterren. Rin van der Molen, lid van de Raad van Toezicht, heeft een droom daarover: dat in de toekomst alle bakkers van Nederland worden uitgedaagd om mee te doen aan deze sterrencompetitie.

Frans Hazenberg, voorzitter van het Uitvoerend Comité is blij met ‘de geweldige ervaring die opgedaan is met de competitie Bakkerij van het Jaar. Daar profiteren wij nu bij de opzet van het sterrensysteem van.’ Want de competitie heeft een ander karakter gekregen. Rin van der Molen droomt zelfs van een top 100-bakkerslijst. ‘Daarmee daag je bakkers uit zich te verbeteren, omdat je steeds hoger op die lijst wilt komen te staan.’ Het doel van de Bakkerij van het Jaar was en is de bakkerij naar een hoger niveau te tillen. Dat wordt versterkt door het nieuwe sterrensysteem. En van de titel Bakkerij van het Jaar konden slechts twee ondernemingen maximaal profiteren: de bakker en banketbakker die de titel in de wacht sleepten. Met het sterrensysteem kunnen meer bakkers zich in pr-matige zin optimaal profileren.

Iedereen meedoen
Van der Molen en Hazenberg hopen en vertrouwen erop dat het sterrensysteem er toe leidt dat meer bakkers zich aanmelden. Van der Molen: ‘Iedereen moet in feite meedoen. De deelnemers hoeven er niet meer van uit te gaan dat ze die ene titel niet kunnen winnen. Het aantal sterren is onbeperkt. Wel moeten ze voldoen aan een aantal pittige criteria-eisen.’
Voor 2009 doen zo’n tweehonderd bedrijven mee: een aantal heeft zichzelf aangemeld en een aantal is voorgedragen door leveranciers, organisaties of collega’s. Hazenberg: ‘Iedereen kan iedereen voordragen voor deze wedstrijd.’
Voor 2010 en later moet de droom van Van der Molen werkelijkheid worden door alle bakkers te laten meedoen aan deze sterrenparade. Dat hangt wel af van de financiering. Nu financieren NBOV, Beko, BTF en Grobak voor het belangrijkste deel de competitie. ‘Wij willen dat de hele branche deze wedstrijd draagt’, aldus Van der Molen. ‘Het moet niet alleen uit het hart van de bakker komen, maar uit het hart van de hele sector. Daar komt het op aan.’ Er wordt gesproken met een sponsor van buiten de bedrijfstak.
Van der Molen vindt het vreemd dat een titelwinnaar drie jaar lang zijn titel niet kon verdedigen. ‘Je mocht na de glorie van de titel toekijken. Bij de sterren ligt dat anders. Die moet je verdedigen.’

Jurering
Basis voor de sterren vormt een drietal mystery shop-bezoeken. Deelnemers die een vooraf vastgesteld minimaal aantal punten hebben verworven gaan naar de finale. In de eerste week van januari worden de sternominaties bekendgemaakt. De genomineerden bepalen zelf of ze door willen gaan naar de tweede ronde. Dan wordt ook een bijdrage voor deelname gevraagd. De rapporten van de mystery shopper zijn tegen betaling op te vragen.
De tweede ronde valt in drie elementen uiteen: een product- én hygiënebeoordeling van het NBC en een bedrijfsbezoek. De winnaars van de ster(ren) worden bekendgemaakt op 21 april 2009 tijdens het Nationaal Bakkerij Gala.
 

Reageer op dit artikel