nieuws

Tips voor een succesvol Paasassortiment

Dossiers

Pasen is een goed moment om vrolijk uit te pakken in de bakkerij. Om een bijzondere en feestelijke sfeer in de winkel te creëren, is het niet nodig het bestaande assortiment ver te verbreden. Met een leuke decoratie op een bestaand product kun je al veel doen. Maak het verschil met creatieve producten en besteed niet alleen aandacht aan het ontbijt en de lunch, maar ook aan producten voor bij de borrel en het avondeten, aldus diverse leveranciers.

Tips voor een succesvol Paasassortiment
Archief Bakkerswereld

Voor consumenten is Pasen een goed excuus voor een lekkere traktatie, vertelt Marco van Wijk, marketingmanager van Vandemoortele. ‘Consumenten waarderen producten met een Paastintje. Deze hoeven niet al te ingewikkeld te zijn, zolang de artikelen maar een vrolijke en feestelijke uitstraling hebben.’ Hij adviseert om kritisch en creatief naar het bestaande assortiment te kijken en te bedenken hoe je met kleine aanpassingen Pasen in je bakkerij brengt. Zo worden de kosten en rendement in de hand gehouden. ‘Maak van een muffin een paasmuffin met crème en een paaseitje, of doop een donut in chocoladeglazuur en decoreer deze met gekleurde suikereitjes voor een vogelnestje. Deze artikelen zijn uitermate geschikt als bijverkoop, omdat ze een hoog impulsaankoopgehalte hebben. Leg ze daarom duidelijk zichtbaar in de buurt van de kassa en train het winkelpersoneel te vragen of de klant al wat lekkers voor bij de koffie gekocht heeft.’

Paasbrunch
Volgens Van Wijk blijft een gezellige broodmaaltijd voor veel families in Nederland een echte traditie met Pasen. ‘Het is natuurlijk een ideale kans voor de bakker op hierop in te spelen. Brood met desem, een ambachtelijke uitstraling of bijzondere granen of zaden zullen het dit jaar met Pasen ook weer goed doen. Onze clean label desembroden onder het merk Le Pain Pérène de Roland Cottes sluiten goed aan bij deze trend.’
Kleinbrood blijft ook dit jaar populair met de brunch. ‘Met een gevarieerd assortiment kleine broodjes kunnen consumenten zelf kiezen, zodat er voor het hele gezin bij de brunch wat speciaal is. Ook binnen kleinbrood zijn klanten bewuster op zoek zijn naar iets bijzonders. Broodjes met verschillende granen of met een opvallende decoratie doen het goed. Onze meergranen baguelino’s met desem, granen en zaden zijn populair bij consumenten die gezondheid belangrijk vinden en onze knapperige tijgerbol zorgt voor het ouderwets lekkere gevoel’, aldus Van Wijk, die tevens adviseert om klanten met een ‘brunch-tip’ of aanbieding te triggeren.

Sharing
Arianne le Duc van Puratus noemt nog een ander aspect dat steeds belangrijker wordt tijdens de hedendaagse paasmaaltijd: sharing. Grote producten die men samen kan delen of juist meerdere kleinere productjes. ‘Het paasontbijt is een sociaal gebeuren, dus sharing past hier prima in. Daarnaast valt Pasen in het voorjaar en dan kan het al best lekker weer zijn. Zorg voor producten die makkelijk ‘on the go’ gegeten kunnen worden’, adviseert ze.

Proeven is verleiden en story telling is selling, weet Le Duc. ‘Verleid de klant met je product door het te laten proeven en zorg voor een goed verhaal. Vertel of toon hoe het product gemaakt wordt en welke ingrediënten gebruikt zijn.’ Daarnaast raadt ze aan om eens aan pakketjes te denken. ‘Bijvoorbeeld een mooi mandje met een Paasstolletjes, cake, kleinbrood, wat eierdopjes of een leuk setje kop en schotel. Verkoop ze in diverse prijsklassen, van basic tot deluxe.’

Klassiekers
Juist met Pasen kan de bakker zich profileren met ambachtelijke en smaakvolle producten, weet ook Leo Nouwen Sr. Communicatie Medewerker van Zeelandia. ‘Pasen is een klassiek feest dus daar horen ook klassiekers bij. Bijvoorbeeld voor de Paasbrunch een heerlijke Paasslof of Paasstol afgewerkt met Dip Advokaat. Door in de aanloopwegen ministolletjes te presenteren, kun je de klanten hier alvast aan laten ‘wennen’.’ Dit jaar heeft Zeelandia op veler verzoek de ‘Hijntje de Haassteker’ in een nieuw jasje gestoken. ‘Deze steker was twintig jaar geleden al een enorm succes en geloof het of niet maar elk jaar krijgen we nog vragen of we hem nog in het assortiment hebben. Daarom hebben we hem opnieuw laten produceren. Met deze steker kan de bakker oneindig variëren zowel op het gebied van brood als banket.’

Bij de koffie zijn bijvoorbeeld Parelkuikens, gespoten met kant-en-klare amandelspijs Perla Amandelpan, heel geschikt, vervolgt Nouwen. ‘Of denk bijvoorbeeld eens aan Brunch Bunnies, grappige maar zeker ook sjieke Paashaasjes. Ook met Fluweelde of Paasmacarons kun je je onderscheiden. We adviseren bakkers om creatief te zijn en ver weg te blijven uit de hoek van de chocolade-eitjes. Neem het niet op tegen de grootgrutters, warenhuizen en zelfs benzinestations. Daar liggen zakken vol paaseitjes die tegen stuntprijzen worden aangeboden. Zo’n eitje hoort vandaag de dag niet meer bij de bakker, die met eigen creatieve producten het verschil kan maken.’

Broodfeest
Pasen is de laatste jaren steeds meer een broodfeest geworden, vindt Eric Tijhof, Marketing & Verkoop van Bakels Senior. ‘Het gezamenlijk eieren eten is langzaam overgegaan in een uitgebreide lunch, of brunch. Hier gaan zoet en hartig prima samen. Denk daarbij aan normaal kleinbrood, gevuld of ongevuld, en aan de luxere gevulde broodjes.’

Volgens Huib van Leeuwen van Patisserie Unique let de klant tijdens Pasen wat minder op zijn portemonnee. ‘De besteding is bij dit feest niet gericht op dure kerstcadeaus, maar meer op lekker eten. Dat mag het best wat meer kosten. Naast luxe croissants en speciaal kleinbrood, adviseert hij om ook eens na te denken over de verkoop van bevroren bake-off kleinbrood. ‘Dit biedt tal van kansen om de consument te helpen niet naar de supermarkt te stappen. Het is een feest om het brood met Pasen af te bakken en met een simpel A4-tje kun je de klant wat instructies geven. Het resultaat is dan een broodje dat veel lekkerder is dan de in gasverpakte variant uit de supermarkt. Zo hou je de klant in huis.’

Avondmaaltijd
Naast een luxe ontbijt, of brunch wordt ook avondeten met brood in de vorm van gezellig borrelen met vrienden en familie steeds populairder, zegt Ivan van Haaren, marketing-assistent van IREKS. ‘Brood is hip en neemt een plek in als basis ingrediënt bij het avondeten. Dat is ook in de horeca terug te zien waar gefermenteerd eten een opmars maakt. Speciaal smaakvolle (desem) broodsoorten met veel korst en een open en spekkige structuur, zoals ons natuurdesembrood, zijn hierbij het hoofdingrediënt. Heerlijk in combinatie met Franse kazen, Spaanse gedroogde worst, Italiaanse ham en Griekse olijven.’

Daarom adviseert Van Haaren bakkers om zich met de Paasdagen niet alleen te focussen op het ontbijt of brunch maar zich ook te richten op producten voor bij de borrel en het avondeten. ‘Wij hebben hiervoor een uitgebreid desemconcept ontwikkeld waarmee schitterende en smaakvolle producten gemaakt kunnen worden op basis van een eigen gemaakt desem in de varianten: tarwe, spelt, rogge en durum natuurdesem. Het desem dient eenmalig aangemaakt te worden en is vijf dagen vanuit de koeling te gebruiken.’

Daarnaast mag een specialiteit op basis van spelt, zoals de Spelt Paasslof, niet ontbreken, vindt de marketing-assistent. ‘Deze is vrij van melkbestanddelen en door de toevoeging van ons nieuwe product Uniplus op speltbasis nog eens extra lekker lang mals. De receptuur bevat rozijnen en amandelspijs, die in combinatie met de 100% Spelt Natuur en de aanwezige hazelnoten en walnoten voor een heerlijke nootachtige smaak zorgen.’
Meerdere eetmomenten

Pasen wordt steeds ruimer gevierd en het eetmoment wordt steeds meer benut en groter, signaleert ook Alexandra Gouda – van Seumeren, marketingmanager van D. van der Pol van Zonen. ‘Je ziet dat supermarkten hier ieder jaar beter op inspelen. Bakkers zouden deze trend moeten volgen en zich onderscheiden. Presenteer niet alleen traditionele Paasproducten, maar zorg voor vernieuwende producten en variatie. Bijvoorbeeld op basis van bladerdeeg en croissantdeeg. Zorg dat de producten in de winkel op verschillende eetmomenten van de dag in te zetten zijn.’

Tweedeling
Marie-Claire van der Schoor, Communicatie Manager Sonneveld, signaleert een tweedeling op het gebied van Paasconsumptie. ‘Er is een groep consumenten die de trend van puur, gezond en authentiek voort wil zetten met Pasen en er is een groep consumenten op zoek naar een verwenmoment met familie en vrienden.’ Bij de eerste groep is er volgens haar vraag naar oergranen in een ‘paasjasje’, zoals brood met haver en amaranth. ‘Hier kunnen bakkers bijvoorbeeld abrikozen aan toevoegen om een paasmoment te creëren. Voor de groep die met Pasen minder waarde hecht aan ‘gezond’ is er de traditionele tulband, de brioche, het paasbrood en de paasstol. Daarnaast is de panettone steeds meer een begrip aan het worden in Nederland.’

Sonneveld heeft diverse producten om een uitgebreid assortiment Paasproducten aan te bieden. ‘De QS boterstol Extra kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor het maken van een heerlijke panettone of paasstol. Daarnaast hebben we diverse broodmixen die inspelen op puur, gezond en authentiek met ingrediënten als haver, amaranth, chia, boekweit en spelt.’

Van der Schoor besluit: ‘Biedt vernieuwende en vooral smaakvolle producten aan waarvoor de consument graag even een bezoekje brengt. Zorg dat de etalage er watertandend mooi uitziet! En als je producten aanbiedt met een kleine paastwist, laat de consument deze dan proeven in de week voor Pasen, zodat ze hopelijk de week erna terugkomen om ze te kopen.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels