artikel

‘Chocolade populairder dan ooit’

Dossiers

Chocolade is hot. Ondanks de stijging van de cacaoprijs, blijft de vraag groeien. Daarbij zijn pure en duurzame chocolade belangrijke trends. Steeds meer bakkers besluiten hun chocolade-assortiment zelf te maken en verrassen hun klanten met bijzondere smaakcombinaties, aldus diverse grondstofleveranciers.

‘Chocolade populairder dan ooit’
Belcolade Origins Vietnam 45 is melkchocolade met 45 procent cacao. Foto: Puratos

De belangrijke consumententrend op het gebied van chocolade is volgens Martin Baks en Ramon Huigsloot, banket- en patisserie-adviseurs bij Zeelandia, de groeiende belangstelling voor extra pure chocolade. ‘Dat komt vooral door de positieve en gezonde beleving van donkere chocolade’, legt Baks uit. ‘Hoe donkerder hoe beter, lijkt het motto. Met name vrouwen kiezen hiervoor. Je ziet dan ook een groeiend aanbod.’
Een andere trend is volgens Huigsloot de kleinere bonbon. ‘Het formaat mag vandaag de dag wat kleiner zijn. De bonbon wordt hiermee laagdrempeliger. Niet alleen ligt de prijs iets lager, ook is het makkelijker een tweede bonbon te pakken zonder schuldgevoel.’ Daarnaast ziet hij steeds meer gebrushte bonbons. ‘Met allerlei kleuren en een hoge glans. De diversiteit in het aanbod is de laatste jaren behoorlijk gestegen. Verder zien we steeds meer bonbons met bijzondere smaakcombinaties, zoals met peper, zeezout en basilicum.’

Zelf maken

Zijn collega Baks vult aan: ‘Interessant is dat steeds meer bakkers ervoor kiezen zelf chocoladeproducten te maken. Denk aan chocoladeletters, decoraties, brokken en chocolade stukswerk. Dat komt vooral door de aantrekkelijke winstmarge op chocoladeproducten.’
Daarnaast stralen zelfgemaakte chocoladeproducten ambacht, stijl en luxe uit en zorgen ze voor vulling in de winkel. ‘Belangrijkste reden is uiteraard dat de klant het graag koopt. Van jong tot oud. Dat maakt het product extra aantrekkelijk.’
Zeelandia is de bakker behulpzaam bij het starten met chocolade, benadrukt hij. ‘Wij beschikken over een team van specialisten voor banket en patisserie. Zoals bekend heeft Ramon vorig jaar de zevende plaats gehaald tijdens de World Chocolate Masters in Parijs.’
Volgens de adviseurs is de marge op chocoladeproducten nog verder te verbeteren door te kiezen voor luxe verpakkingen. ‘Dit verhoogt de waarde en het past bij chocolade. Bovendien wordt chocolade vaak cadeau gegeven.’ Hun advies voor de Pasen is om op tijd te starten met het assortiment. ‘Zeker dit jaar, want Pasen valt zeer vroeg. Daarnaast adviseren we om hoogwaardige chocolade te gebruiken. Zeelandia levert Arabesque-chocolade in de smaken wit, melk, puur en extra puur. Een premium lijn Belgische chocolade.’

Smaakcombinaties

Arienne le Duc van Puratos noemt de opkomst van verrassende smaakcombinaties een belangrijke chocoladetrend. ‘Ik verwacht dat de vraag hiernaar dit jaar verder zal stijgen. Wij spelen daarop in met onze Origines, die door hun unieke en onderscheidende boeket aan aroma’s zeer geschikt zijn voor foodpairing. Onze chocolade foodpairingtool ‘Les Aromes de Cyrano’ helpt ondernemers om unieke en onderscheidende smaakcombinaties samen te stellen.’
Naast een standaardassortiment van wit, melk en puur, zou een bakker die zich wil onderscheiden met Origines moeten werken, benadrukt Le Duc. ‘Daarbij is dan storytelling heel belangrijk. Vertel de consument waar deze chocolade vandaan komt en laat zien hoe de chocolade gemaakt wordt. Zorg dat je producten bijzonder zijn. Als je dezelfde chocoladeproducten maakt als die in de supermarkt verkrijgbaar zijn, dan is er voor de consument geen reden om meer te betalen. Geef, wanneer dat kan, de klant de mogelijkheid tot customizen: welke smaak, welke vulling (noten en vruchten), welke decoratie, kleur et cetera. Dan bied je pas echt toegevoegde waarde en dat is zeker iets wat de supermarkt niet kan bieden. Vergeet bovendien niet om te laten proeven.’

Duurzaam

Daarnaast signaleert ze een stijgende vraag naar duurzame chocolade en naar chocolade met een hoger cacaopercentage en Origines. ‘Onlangs heeft Belcolade haar nieuwste Origine gelanceerd: Belcolade Origins Vietnam 45’, vertelt Le Duc enthousiast. ‘Dit is een melkchocolade met 45 procent cacao, gemaakt op basis van de Trinitario-cacaoboon die in de Mekong Delta in Vietnam groeit. De chocolade bestaat uit een subtiele combinatie van smaken en aroma’s waaronder toffee, koffie en gekookte melk met een zure cacao.’
Het product valt onder CacaoTrace: een uniek duurzaamheidsprogramma dat langetermijnproductie van cacao veiligstelt. Le Duc: ‘De belangrijkste elementen van dit programma zijn traceerbaarheid, een betere prijs/opbrengst voor de boeren en een verbeterde kwaliteit en productiviteit. Traceerbaarheid wordt gegarandeerd door een intern controlesysteem dat de route van de cacaobonen registreert. Daarnaast vinden er jaarlijks externe audits plaats die op verbetering van de leefomstandigheden van de boeren controleren. Hierdoor zal de consument ook in de toekomst gegarandeerd van goede chocolade kunnen genieten. Want goede chocolade kan alleen gemaakt worden van de beste cacaobonen.’
Le Duc besluit: ‘Chocolade biedt over het algemeen een goede marge. Door bijzondere producten te maken, kun je hogere marges behalen. Voor dit jaar verwacht ik dat de cacaoprijs zal blijven stijgen, maar dat bakkers daar niet veel last van hebben. Chocolade is populairder dan ooit.’
Ook Arthur Roverts van Mourik BV ziet vooral steeds meer vraag naar duurzame en verantwoord geproduceerde chocolade en chocoladeproducten. ‘De klant wordt steeds bewuster en wordt mede door de media op duurzame producten geattendeerd.’ Daarnaast merkt hij dat de belangstelling groeit voor een hoger percentage cacao en daardoor minder suiker in de chocolade. ‘Ook hier een bewuste keuze omdat cacao eigenlijk best gezond voor je kan zijn, maar suiker niet.’

Voorjaar

Voor het voorjaar verwacht hij chocolade gecombineerd met frisse smaken. ‘Denk aan een combinatie met fruitsoorten. Naast een range chocolade kan Mourik Foodservice ook diverse gerecombineerde fruitstukjes leveren die men door de chocolade of op de chocolade als decoratie en smaakmaker kan doen. Verder hebben we nog andere frisse mogelijkheden om met chocolade te combineren, zodat ook in voorjaar en zomer chocolade een frissere ‘touch’ krijgt.’
‘Ga eens met een gedeelte van het assortiment out-off-the-box door wat andere, lekkere, soms misschien ook gewaagde producten aan te bieden. Vraag de klant zijn mening hierover. En pak je marge ruim, maar geef daarentegen ook eens wat weg en laat vooral de klanten eens wat producten proeven. Zo laat je de klant merken dat je trots bent op je producten en passie hebt voor het vak.’
Themaproducten
Volgens Albèrt van Chocolaterie Albèrt komen er steeds meer themagerichte producten. ‘Daarbij kun je buiten de gewone thema’s als Sinterklaas, Kerst en Pasen denken aan voorjaar, herfst, einde van het schooljaar en Valentijnsdag. Als je als bakker inspeelt op dit soort gelegenheden, dan ben je weer vernieuwend bezig’, aldus de chocolatier, die toevoegt dat er ook weer meer kleur gebruikt mag worden in de producten.
Om effectief te kunnen werken, is het volgens hem beter om samen te werken met collega’s – om zo een breed assortiment te kunnen verkopen – en de producten ook niet te hoog in de markt te zetten. ‘Zo kun je meer omzetten zonder een duur imago te krijgen. Daardoor zal de totale winst groter zijn.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels